Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 21-11-2017, imieniny Janusza, Konrada
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Chwila oddechu Chwila oddechu

Wielka galeria na wolnym powietrzu

Elbląg, Wielka galeria na wolnym powietrzu Forma Bohdana Załęskiego (1965 r.), Park im. M. Kajki

W dziale portElu Fotoreportaż prezentujemy drugą część zdjęć elbląskich form przestrzennych.

W przyszłym roku 22 lipca będziemy obchodzić okrągłą czterdziestą rocznicę I Elbląskiego Biennale Form Przestrzennych, a co za tym idzie – jubileusz powstania pierwszych abstrakcyjnych rzeźb z metalu w naszym mieście. Historię odbywających się spotkań artystów z robotnikami dawnego Zamechu przypomniał na łamach portElu Zbyszek Szmurło w artykule Formy przestrzenne:
     „Przechodzimy obok nich najczęściej obojętnie. Stoją w mieście od lat. Stały się trwałym elementem krajobrazu, świadkami naszej codzienności oraz zachodzących w Elblągu przemian. I chyba niewiele jest w Elblągu osób, które bezbłędnie wymienią nazwiska ich twórców, wskazując przy okazji miejsca pierwotnej lokalizacji” - napisał Zbyszek Szmurło.
     Nie ma już dzisiaj słynnej formy Henryka Morela, ustawionej na Górze Chrobrego. Sprzed dawnego hotelu robotniczego (późniejszego Elzamu, a dziś Gromady) zniknęła po remoncie kompozycja amerykańskiego twórcy polskiego pochodzenia Antoniego Milkowskyego. Do 1995 roku przed budynkiem tolkmickiego Domu Kultury stała forma Gerarda Kwiatkowskiego; z braku funduszy na przymocowanie rzeźby, oddano ją na złom.
     To, co zostało po sławiących niegdyś Elbląg biennale chcemy utrwalić na łamach portElu...
     
     

***

     
     Dziękujemy Panu Ryszardowi Tomczykowi, autorowi suplementu do Kwartalnika Elbląskiego „Tygiel” pt. „Formy przestrzenne Elbląga (zamiast przewodnika)” - będącego nieocenioną pomocą i źródłem wiedzy przy tworzeniu wirtualnego przewodnika po abstrakcyjnych rzeźbach z metalu.
     
     Druga cześć prezentacji elbląskich form przestrzennych

M
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • To się wogóle nie powinno zaliczać do sztuki. Kawałki blach z odzysku byłego Zamechu rdzewieją niepomalowane straszą koczowatością. Powinno się to zlikwidować i w to miejsce postawiś chociażby figury, posągi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Sztuka(2004-11-16)
  • Najwyższy czas odstawić te "dziwadła" na złom, żeby nie szpeciły miasta.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Franek(2004-11-16)
  • Wściekłe brzydactwo, koszmarna szmira i przygnębiająca formuła. NA ZŁOM!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Panzerzug(2004-11-16)
  • eeeee nie znacie sie i tyle. Ale fakt moznaby odmalowac.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    M(2004-11-16)
  • wypowidajacy sie tutaj "krytycy sztuki" to kupa prowincjonalnych idiotow o filistynskich gustach. dla nich szkoda tych form przestrzennych i byloby lepiej gdyby je przniesc do jakiegos miasta, ktorego mieszkancy sa w stanie docenic unikalnoesc tego zjawiska. kretynowi podpisujacemu sie nickem "sztuka" proponuje, zeby "figury" i "posagi" sobie w pokoju postawil.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    DDDDDD(2004-11-16)
  • Pierwszych trzech Panów chyba widuję codziennie z takimi wózkami z kołami po wuefemkach i chyba im żal, że taki kawał grosza się marnuje!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Ruler of Blaircourt(2004-11-16)
  • KOSZMAR I TYLKO KRZYWDE MOZNA SOBIE TYM ZROBIC BRZYDKIE TO I NIEESTETYCZNE. ZAMECH POZBYŁ SIE ODPADOW I TAK TO BEDZIE STAŁO AZ KOMPLETNIE ZARDZEWIEJE??????FUUUUUU
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    kustosz(2004-11-16)
  • Część z tych form jest dość paskudna ale niektóre są całkiem fajne. Czasami nie bardzo wiadomo co przedstawiają dopóki nie pozna się ich tytułu. I wtedy dopiero można zrozumieć "co artysta miał na myśli".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    MaRS(2004-11-17)
  • BTW, przy zdjęciach w fotoreportażu można by dodać tytuły poszczególnych form
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    MaRS(2004-11-17)
  • Wypowiedzi do tego tekstu w średniej portelowskiej - jak zwykle i na każdy temat; czy to ogrodnictwo, medycyna, prawo i sadzenie wierzby energetycznej wszyscy na wsszystkim się znają. Np. koneser sztuki Mars napisał, że "przy zdjęciach w fotoreportażu można by dodać tytuły poszczególnych form". Dziecko, musiałobyś te tytuły jeszcze wymyślić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Zelig(2004-11-17)
  • To nie jest sztuka ,to jest złom niebezbieczny dla biegających tam dzieci
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    anka(2004-11-17)
  • uwielbiam elblaskie formy przestrzenne...nawet te zardzewiale, ale najbardziej te w orginalnych kolorach. sa one unikatami na sklale swiatowa; nie powstydzilby sie nimi nowy york, san fransico czy paryz. szkoda tylko ze wiele z nich juz zniknelo z ulic miasta, lub zostaly przesuniete, by, np., zrobic miejsce na obelisk reklamy piwa. za takie glupie decyzje powinno sie decdentow wysylac do karnych obozow pracy artystycznej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    yours.com(2004-11-17)
Reklama