Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 03-12-2016, imieniny Franciszka, Ksawerego
 
Rek

UWAGA!

Wielka galeria na wolnym powietrzu

Elbląg, Wielka galeria na wolnym powietrzu Forma Bohdana Załęskiego (1965 r.), Park im. M. Kajki

W dziale portElu Fotoreportaż prezentujemy drugą część zdjęć elbląskich form przestrzennych.

W przyszłym roku 22 lipca będziemy obchodzić okrągłą czterdziestą rocznicę I Elbląskiego Biennale Form Przestrzennych, a co za tym idzie – jubileusz powstania pierwszych abstrakcyjnych rzeźb z metalu w naszym mieście. Historię odbywających się spotkań artystów z robotnikami dawnego Zamechu przypomniał na łamach portElu Zbyszek Szmurło w artykule Formy przestrzenne:
     „Przechodzimy obok nich najczęściej obojętnie. Stoją w mieście od lat. Stały się trwałym elementem krajobrazu, świadkami naszej codzienności oraz zachodzących w Elblągu przemian. I chyba niewiele jest w Elblągu osób, które bezbłędnie wymienią nazwiska ich twórców, wskazując przy okazji miejsca pierwotnej lokalizacji” - napisał Zbyszek Szmurło.
     Nie ma już dzisiaj słynnej formy Henryka Morela, ustawionej na Górze Chrobrego. Sprzed dawnego hotelu robotniczego (późniejszego Elzamu, a dziś Gromady) zniknęła po remoncie kompozycja amerykańskiego twórcy polskiego pochodzenia Antoniego Milkowskyego. Do 1995 roku przed budynkiem tolkmickiego Domu Kultury stała forma Gerarda Kwiatkowskiego; z braku funduszy na przymocowanie rzeźby, oddano ją na złom.
     To, co zostało po sławiących niegdyś Elbląg biennale chcemy utrwalić na łamach portElu...
     
     

***

     
     Dziękujemy Panu Ryszardowi Tomczykowi, autorowi suplementu do Kwartalnika Elbląskiego „Tygiel” pt. „Formy przestrzenne Elbląga (zamiast przewodnika)” - będącego nieocenioną pomocą i źródłem wiedzy przy tworzeniu wirtualnego przewodnika po abstrakcyjnych rzeźbach z metalu.
     
     Druga cześć prezentacji elbląskich form przestrzennych

M
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • To się wogóle nie powinno zaliczać do sztuki. Kawałki blach z odzysku byłego Zamechu rdzewieją niepomalowane straszą koczowatością. Powinno się to zlikwidować i w to miejsce postawiś chociażby figury, posągi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Sztuka(2004-11-16)
  • Najwyższy czas odstawić te "dziwadła" na złom, żeby nie szpeciły miasta.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Franek(2004-11-16)
  • Wściekłe brzydactwo, koszmarna szmira i przygnębiająca formuła. NA ZŁOM!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Panzerzug(2004-11-16)
  • eeeee nie znacie sie i tyle. Ale fakt moznaby odmalowac.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    M(2004-11-16)
  • wypowidajacy sie tutaj "krytycy sztuki" to kupa prowincjonalnych idiotow o filistynskich gustach. dla nich szkoda tych form przestrzennych i byloby lepiej gdyby je przniesc do jakiegos miasta, ktorego mieszkancy sa w stanie docenic unikalnoesc tego zjawiska. kretynowi podpisujacemu sie nickem "sztuka" proponuje, zeby "figury" i "posagi" sobie w pokoju postawil.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    DDDDDD(2004-11-16)
  • Pierwszych trzech Panów chyba widuję codziennie z takimi wózkami z kołami po wuefemkach i chyba im żal, że taki kawał grosza się marnuje!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Ruler of Blaircourt(2004-11-16)
  • KOSZMAR I TYLKO KRZYWDE MOZNA SOBIE TYM ZROBIC BRZYDKIE TO I NIEESTETYCZNE. ZAMECH POZBYŁ SIE ODPADOW I TAK TO BEDZIE STAŁO AZ KOMPLETNIE ZARDZEWIEJE??????FUUUUUU
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    kustosz(2004-11-16)
  • Część z tych form jest dość paskudna ale niektóre są całkiem fajne. Czasami nie bardzo wiadomo co przedstawiają dopóki nie pozna się ich tytułu. I wtedy dopiero można zrozumieć "co artysta miał na myśli".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    MaRS(2004-11-17)
  • BTW, przy zdjęciach w fotoreportażu można by dodać tytuły poszczególnych form
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    MaRS(2004-11-17)
  • Wypowiedzi do tego tekstu w średniej portelowskiej - jak zwykle i na każdy temat; czy to ogrodnictwo, medycyna, prawo i sadzenie wierzby energetycznej wszyscy na wsszystkim się znają. Np. koneser sztuki Mars napisał, że "przy zdjęciach w fotoreportażu można by dodać tytuły poszczególnych form". Dziecko, musiałobyś te tytuły jeszcze wymyślić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Zelig(2004-11-17)
  • To nie jest sztuka ,to jest złom niebezbieczny dla biegających tam dzieci
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    anka(2004-11-17)
  • uwielbiam elblaskie formy przestrzenne...nawet te zardzewiale, ale najbardziej te w orginalnych kolorach. sa one unikatami na sklale swiatowa; nie powstydzilby sie nimi nowy york, san fransico czy paryz. szkoda tylko ze wiele z nich juz zniknelo z ulic miasta, lub zostaly przesuniete, by, np., zrobic miejsce na obelisk reklamy piwa. za takie glupie decyzje powinno sie decdentow wysylac do karnych obozow pracy artystycznej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    yours.com(2004-11-17)
Reklama