UWAGA!

Elbląg jak Gdańsk, Gdynia lub Szczecin

 Elbląg, Konferencja odbyła się przed budynkiem Zarządu Portu Morskiego w Elblągu, ul. Portowa.
Konferencja odbyła się przed budynkiem Zarządu Portu Morskiego w Elblągu, ul. Portowa. Fot. Mikołaj Sobczak

Kampania samorządowa trwa, w jej ostatnim tygodniu Andrzej Śliwka powrócił raz jeszcze do swojej koncepcji rozwoju elbląskiego portu. Przedstawiał ją razem z innym politykiem PiS-u, Kacprem Płażyńskim, przewodniczącym sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

IV port RP

- Dużo jest informacji, które są mówiąc potocznie fake newsami – mówił dziś (17 kwietnia) o kwestiach dotyczących portu poseł Andrzej Śliwka. Kandydat na prezydenta Elbląga ponownie przekonywał, że port jako spółka komunalna od dawna jest w słabej kondycji finansowej, wskazywał, że przy udziale państwa powinien on stać się IV portem RP o strategicznym znaczeniu dla narodowej gospodarki, a nie małym portem, w którym pracuje kilka osób i promilowych w skali kraju możliwościach przeładunkowych.

- Blisko dwa lata temu zrodziła się koncepcja związana z tym, żeby dokapitalizować spółkę kwotą 100 mln zł i żeby spółka taka, jaka jest obecnie, stała się rządowo-samorządową – przypominał kandydat na prezydenta Elbląga. Podkreślał, że w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie-Świnoujściu takie rozwiązania są z powodzeniem stosowane, a obecnie elbląski port nie może liczyć na wsparcie z budżetu miasta.

- W zeszłym roku udział dochodów z tego, co zrobiły największe porty w Polsce, Szczecin-Świnoujście, Gdynia i Gdańsk, to było 8 proc. wartości budżetu całej Polski, mówimy o takich liczbach - mówił poseł Kacper Płażyński. - Wszystkie te miasta są po prostu bogate i stają się bogatsze z każdym kolejnym rokiem. Wystarczy powiedzieć, że Gdańsk w zeszłym roku wskoczył na 7. miejsce największych portów w całej Unii Europejskiej, na 9. miejsce wszystkich portów na naszym kontynencie – mówił poseł. Przekonywał, że rozwój tych portów jest możliwy właśnie dzięki udziałowi Skarbu Państwa, a wprowadzenie tego rozwiązania w Elblągu nie byłoby niekorzystne dla lokalnych finansów. - Przepisy prawa nie pozwalają na transferowanie dywidend z portów o strategicznym znaczeniu, a przecież chcielibyśmy, żeby taki był port w Elblągu – mówił poseł. Stwierdził, że wszystkie pieniądze zarobione przez porty idą w całości na inwestycje. - Wszystko, co tutaj zostanie uzyskane (...), to będzie tutaj inwestowane. To są inwestycje, które przeradzają się w miejsca pracy, w to, że PIT, CIT, jest tutaj płacony w dużo większym zakresie i (dzięki temu – red.) miasto rośnie – przekonywał Kacper Płażyński. Andrzej Śliwka dopowiadał, że eksperci będący z dala od "zgiełku politycznego", są zdania, że proponowany przez nich model funkcjonowania portu jest najlepszy dla portu i dla miasta. Poddawał też w wątpliwość, czy 30 mln zł zapowiedziane przez nowy zostanie przeznaczone na pogłębienie toru wodnego i podkreślał, że propozycją poprzedniego rządu było 100 mln zł (my pamiętamy też taki wariant tej obietnicy: "do 100 mln zł").

Nie jest jednak tajemnicą, że nowy koalicyjny rząd ma inną optykę jeśli chodzi o bardzo wiele spraw niż poprzedni rząd PiS-u. Jak zamierza sobie z tym poradzić kandydat na prezydenta Elbląga, jeśli zostanie wybrany?

 

"Niezależnie od barw politycznych"

  Elbląg, Elbląg jak Gdańsk, Gdynia lub Szczecin
Fot. Mikołaj Sobczak, arch. portEl.pl

- Z perspektywy rządu oczekiwanie miasta było bardzo wygodne, to była nie perspektywa kolejnych setek milionów zł czy nawet miliardów, które są potrzebne na rozwój, oczywiście mówię o długoletniej perspektywie (...), tylko oni mówią: "dajcie nam 30 mln, nadal tu będzie mały porcik, w części to będzie parking dla tirów". No to nie dziwię się, że rządzący w Ministerstwie Infrastruktury mówią "dobrze, damy 30 mln zł, będzie święty spokój", chociaż to nie rozwiąże problemu portu morskiego w Elblągu - odpowiadał Andrzej Śliwka. - Nawet w strategiach rządowych przygotowanych przez ekspertów wynika, że port morski w Elblągu spełnia wszystkie kryteria, żeby być portem o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - mówił poseł. - Jeżeli odrzucimy politykę i przejdziemy do merytorycznej rozmowy, a głęboko wierzę, że w Ministerstwie Infrastruktury troska o rozwój portów jest bardzo duża, głęboko w to wierzę, to te argumenty, o których mówimy wspólnie z panem posłem Płażyńskim, niezależnie od barw politycznych, czy będzie rządził PSL, Platforma, Prawo i Sprawiedliwość, Lewica, trafią na podatny grunt z prostego względu: bo to jest dobre rozwiązanie i to mówię jako poseł opozycji. Jako przyszły prezydent, mam nadzieję, że elblążanie mi zaufają, będę robił wszystko, żeby port morski się rozwijał – stwierdził. - Niezależnie, kto wygra te wybory, głęboko wierzę, że ja je wygram, to zobaczy pan, panie redaktorze, że za dwa trzy lata ten scenariusz, o którym mówimy i tak będzie realizowany (przy udziale Skarbu Państwa – red), bo miasto nie będzie miało na to środków – zwracał się do jednego z dziennikarzy.

 

"Efekt kuli śniegowej"

Kacper Płażyński i Andrzej Śliwka odnosili się też do niedawnej wizyty prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz w Elblągu, która poparła w wyborach Michała Missana.

- To, że mamy taki port, to sprawia, że przybywają nowi inwestorzy, nowe miejsca pracy i to się tak nakręca, ta maszyna, efekt kuli śniegowej jest w Gdańsku olbrzymi – mówił o swoim mieście Kacper Płażyński. - Nigdy nie słyszałem, od prezydenta Adamowicza też, żeby kiedykolwiek narzekali na to, że Skarb Państwa ma swój solidny udział w porcie w Gdańsku – stwierdził. Mówił o państwowym zaangażowaniu w inwestycje portowe, co odciąża samorząd i określił korzystanie z takiego rozwiązania jako idealnego dla samorządowców.

TB

Najnowsze artykuły w dziale Wybory 2024

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Najwieksza beka jest z Wcisly i Dulkiewiczowej jak ostatnio byla w Egu. Wcisla mowi, ze miasta ktore maja porty panstwowe (czyli wszystkie) narzekaja. A dziennikarze zadali pytanie Dulkiewiczowej czy lepiej byc portem panstwowym, czy samorzadowym. I nie odpowiedziala, wymijala sie. Przeciez gdyby bylo tak jak mowi Wcisla to Dulkiewiczowa bez zajakniecia powiedziałaby ze woli port samorzadowy. Tylko nie powie bo to nie prawda. Wszyscy wola porty panstwowe bo jest na to dodatkowa kasa. Tylko Wcisla i wieruszka wmawiaja ludziom w Elblągu jakies bajki.
  • Brawo Panie Plazynski i Sliwka. Zdwmwntowaliscie klamstwa Wcisly, Missana i Dulkiewiczowej o portach panstwowych i samorzadowych. Dulkiewicz to nie wiedziala ostatnio co odpowiedzieć hehehe
  • Wiecie ile jest portów w Polsce️ponad a wiecie, że wszysctkie - i małe i duże - są PAŃSTWOWE??? Nie sluchajcie Wcisly!! Wykreowali jakąś bajke ze port musi byc samorzadowy tymczasem zabezpieczyli na inwestucje w porcie dokladnie zł ! Ludzie nie jesteście świadomi jak PO Was wykorzystuje!! Bez pomocy Państwa nie ma możliwości rozwoju PORTU!
  • Brawo Andrzej Śliwka
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    64
    54
    Tadeusz z Zawady(2024-04-17)
  • Andrzej Śliwka konsekwentnie brnie w stronę rozwoju ale wieruszka PO oczywiście wbija do głowy ludziom ze ktos chce port ukraś. Wszystkie porty w Polsce są państwowe. Nawet dulkiewiczowa Prezydent Gdańska się z tego cieszy bo to gwarantuje rozwój portu i regionu!!
  • I hasła Wcisly i Missana zostały obalone. Mówili, że dywidenda będzie płynęła do Warszawy, a Plażynski i Śliwka im wyjaśnili, że z portów o podstawowym znaczeniu dywidenda musi zgodnie z ustawą zostać przeznaczona na inwestycje i zostanie w Elblągu. Po co Wcisla klamie?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    64
    34
    A1970(2024-04-17)
  • gdzie nowy radny, bokser ze starego miasta, nie wspiera już śliwka
  • Jeśli chcemy portu rozwijającego się to trzeba w niego zainwestować. A miasto inwestuje dokładnie 0 zł. Zenada co Wróbel z missanem i Wcisła wtlaczaja do głów ludziom. Popieram Andrzeja Sliwke
  • Brawo Andrzej Śliwka. Port powinien być silny a nie taki parking jak jest teraz
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    62
    37
    Tadeusz z Zawady(2024-04-17)
  • Brawo Panie Śliwka nie dać się i rozwijać te miasto!!! Wszystkie miasta małe duże mają porty panstwowe!
  • Pis pokazał w Ostrołęce jak pojmuje rozwój.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    41
    29
    Elbląg nie chce pisowskich(2024-04-17)
  • Merytorycznie Śliwka ma rację. Problem jest w tym, że Wcisla i Missan nie zgodzą się na rozwój portu, bo to Śliwki propozycja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    41
    21
    DEOA(2024-04-17)
Reklama