Napisałem do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, zadając mu pytania o dalsze losy przebudowy drogi krajowej nr 7, a konkretnie odcinka szczególnie interesującego elblążan: Koszwały – Kazimierzowo.
Po ukazaniu się w połowie stycznia kilku tekstów informujących o wspólnych, ponadpartyjnych działaniach parlamentarzystów i samorządowców pomorskich oraz warmińsko-mazurskich, dotyczących sprzeciwu wobec decyzji o przesunięciu na listę rezerwową budowy odcinków drogi S7 i S6, minęło już sporo czasu. Niezdziwiony wcale brakiem w mediach nowych argumentów i wystąpień posłów w tej sprawie, postanowiłem po raz kolejny przejąć inicjatywę, ponieważ lubię być dobrze poinformowany. Napisałem więc do Ministra Infrastruktury. Należy tu przyznać, że kontakt z Ministerstwem jest wręcz wzorowy. Zawsze otrzymuję odpowiedzi na moje pytania – jasne, przejrzyste i zrozumiałe.
Ministrowi Cezaremu Grabarczykowi zadałem między innymi pytania:
– W związku z pojawiającymi się informacjami, że możliwe jest wstrzymanie rozbudowy drogi krajowej nr 7 w okolicach Elbląga, proszę o informację – jakie przesłanki spowodowały taki stan rzeczy?
– Proszę wyjaśnić, na jakim etapie znajdują się obecnie prace, czy została podjęta decyzja o wstrzymywaniu robót na drodze nr 7 w okolicach Elbląga?
Odpowiedź, którą otrzymałem, zamieszczam w całości, żeby każdy mógł to przeczytać i zinterpretować według własnej wiedzy i doświadczenia.
„…w odpowiedzi na Pana pytania dotyczącego drogi krajowej nr 7 w okolicach Elbląga, Biuro Informacji i Promocji wyjaśnia, że w dniu 25 stycznia 2011 r. Rada Ministrów przyjęła program wieloletni pn. „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”, który zastąpił dotychczasowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008- 2012, ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 września 2007 r.
Inwestycja pn. budowa drogi S-7 odc. Koszwały (dk nr 7, w. Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo) została ujęta w załączniku nr 1a do Programu, zawierającym inwestycje priorytetowe, których realizacja może zostać rozpoczęta do roku 2013 pod warunkiem wystąpienia oszczędności na kontraktach z załącznika nr 1 lub zapewnienia dodatkowych środków finansowych ponad limit ustalony przez Radę Ministrów.
Dla przedmiotowej inwestycji unieważnione zostało postępowanie przetargowe. Wszczynając to postępowanie, dla zamawiającego obowiązujący był do realizacji Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 września 2007 r. Natomiast Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2011 r. został przyjęty nowy program wieloletni pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.
Wartość projektu budowy drogi S-7 na odcinku Koszwały – Kazimierzowo szacowana była na 3,65 mld zł. Projekt ten został ujęty na liście zadań w załączniku nr 1a, dla którego nie ma zapewnienia finansowego w ramach limitu określonego w programie na kwotę 82,8 mld zł, liczonego począwszy od 2010 roku. Limit ten uwzględnia jedynie inwestycje ujęte w załączniku nr 1 do Programu, których budowa rozpocznie się do 2013 roku.
Zakres rzeczowy zawarty w Programie jest wynikiem aktualnych możliwości finansowych państwa i opiera się na trzech dokumentach finansowych: Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2013, Ustawie budżetowej na rok 2011, która w załączniku nr 11 wskazuje limity wydatków zarówno budżetu państwa jak i Krajowego Funduszu Drogowego na zadania drogowe, Uchwale Rady Ministrów z dnia 19 października 2010 r. w sprawie niektórych działań związanych z realizacją programu wieloletniego pod nazwą „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”.
W przypadku przyznania dodatkowych limitów powyżej kwoty 82,8 mld zł na realizację zadań inwestycyjnych, odpowiedniej zmianie ulegnie też zakres rzeczowy Programu.”
Tekst sporządził i wysłał Dyrektor Biura Informacji i Promocji, Rzecznik Prasowy. Oryginał wiadomości posiada redakcja portel.pl.
Obawiam się, że na EURO 2012 możemy mieć niemałe korki pod Elblągiem. Jest jeszcze trochę czasu i warto pomyśleć o lepszym zorganizowaniu dodatkowych służb mundurowych, pomocy lekarskiej (śmigłowiec), pomocy drogowej, lepszego oznakowania drogi, a zwłaszcza promocji naszego miasta. Na koniec prośba do wszystkich – skupmy się nad sprawami realnymi i bardzo potrzebnymi, na które mamy wpływ.
Ministrowi Cezaremu Grabarczykowi zadałem między innymi pytania:
– W związku z pojawiającymi się informacjami, że możliwe jest wstrzymanie rozbudowy drogi krajowej nr 7 w okolicach Elbląga, proszę o informację – jakie przesłanki spowodowały taki stan rzeczy?
– Proszę wyjaśnić, na jakim etapie znajdują się obecnie prace, czy została podjęta decyzja o wstrzymywaniu robót na drodze nr 7 w okolicach Elbląga?
Odpowiedź, którą otrzymałem, zamieszczam w całości, żeby każdy mógł to przeczytać i zinterpretować według własnej wiedzy i doświadczenia.
„…w odpowiedzi na Pana pytania dotyczącego drogi krajowej nr 7 w okolicach Elbląga, Biuro Informacji i Promocji wyjaśnia, że w dniu 25 stycznia 2011 r. Rada Ministrów przyjęła program wieloletni pn. „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”, który zastąpił dotychczasowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008- 2012, ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 września 2007 r.
Inwestycja pn. budowa drogi S-7 odc. Koszwały (dk nr 7, w. Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo) została ujęta w załączniku nr 1a do Programu, zawierającym inwestycje priorytetowe, których realizacja może zostać rozpoczęta do roku 2013 pod warunkiem wystąpienia oszczędności na kontraktach z załącznika nr 1 lub zapewnienia dodatkowych środków finansowych ponad limit ustalony przez Radę Ministrów.
Dla przedmiotowej inwestycji unieważnione zostało postępowanie przetargowe. Wszczynając to postępowanie, dla zamawiającego obowiązujący był do realizacji Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 września 2007 r. Natomiast Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2011 r. został przyjęty nowy program wieloletni pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.
Wartość projektu budowy drogi S-7 na odcinku Koszwały – Kazimierzowo szacowana była na 3,65 mld zł. Projekt ten został ujęty na liście zadań w załączniku nr 1a, dla którego nie ma zapewnienia finansowego w ramach limitu określonego w programie na kwotę 82,8 mld zł, liczonego począwszy od 2010 roku. Limit ten uwzględnia jedynie inwestycje ujęte w załączniku nr 1 do Programu, których budowa rozpocznie się do 2013 roku.
Zakres rzeczowy zawarty w Programie jest wynikiem aktualnych możliwości finansowych państwa i opiera się na trzech dokumentach finansowych: Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2013, Ustawie budżetowej na rok 2011, która w załączniku nr 11 wskazuje limity wydatków zarówno budżetu państwa jak i Krajowego Funduszu Drogowego na zadania drogowe, Uchwale Rady Ministrów z dnia 19 października 2010 r. w sprawie niektórych działań związanych z realizacją programu wieloletniego pod nazwą „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”.
W przypadku przyznania dodatkowych limitów powyżej kwoty 82,8 mld zł na realizację zadań inwestycyjnych, odpowiedniej zmianie ulegnie też zakres rzeczowy Programu.”
Tekst sporządził i wysłał Dyrektor Biura Informacji i Promocji, Rzecznik Prasowy. Oryginał wiadomości posiada redakcja portel.pl.
Obawiam się, że na EURO 2012 możemy mieć niemałe korki pod Elblągiem. Jest jeszcze trochę czasu i warto pomyśleć o lepszym zorganizowaniu dodatkowych służb mundurowych, pomocy lekarskiej (śmigłowiec), pomocy drogowej, lepszego oznakowania drogi, a zwłaszcza promocji naszego miasta. Na koniec prośba do wszystkich – skupmy się nad sprawami realnymi i bardzo potrzebnymi, na które mamy wpływ.