Dzisiejszy odcinek Elbląskich Archiwaliów Muzycznych przypada 10 czerwca, więc nie mogło zabraknąć przedstawienia działającego w latach 1992-2012 Radia EL. Redakcja Muzycznego Elbląga zabierze Państwa w krótką podróż po jego historii.
„Mógłbym siedzieć samotnie wpatrując się w twe światło,
Jedyny przyjacielu moich młodzieńczych nocy,
Wszystko co musiałem wiedzieć, słyszałem w swoim radio.
Dałeś wszystkim te gwiazdy przeszłości,
Poprzez wojny światów – inwazję z Marsa.
Budziłeś śmiech – wzbudzałeś płacz,
Dzięki tobie wydawało się, że możemy latać”
Ten fragment utworu „Radio Ga Ga” zespołu Queen sygnalizował elblążanom każdego 10 czerwca o godz. 16:00 kolejną rocznicę założenia stacji. Gdyby Radio EL istniało, dzisiaj obchodziłoby 25 lat działalności, chociaż w początki stacji należy wliczyć także pracę studia przy ul. Łączności, które działało od 1990 r. i w którym organizowano m.in. działalność przyszłej rozgłośni. Przez dwadzieścia lat przez redakcję Radia EL przewinęło się wielu dziennikarzy realizujących programy o charakterze muzyczno-informacyjnym. Na przestrzeni lat ekipa i sympatycy stacji zrealizowali także akcje społeczne (umocowano tablicę pamiątkową oraz posadzono dąb „Marek” – drzewo tolerancji – jako hołd dla Marka Kotańskiego), happeningi (Apolityczny Róg 2 Maja, „Pogrzeb kartofli” z okazji Festiwalu Filmów Jana Jakuba Kolskiego w Wojewódzkim Ośrodku Kultury), a także koncerty i liczne konkursy.
Autorskie audycje
Oprócz serwisów informacyjnych, kronik policyjnych czy zapowiedzi kulturalnych, emitowano przede wszystkich audycje autorskie.
„Pogo” to audycja Marka Nowosada, miała także swój odpowiednik pod nazwą „Pogo Top” w „Gazecie Elbląskiej”. Opisywano lokalną i ogólnopolską scenę rockową, wyniki plebiscytów, głosowano np. na najlepszy elbląski zespół, koncert oraz płytę roku. Niejednokrotnie sponsorem nagród (kasety magnetofonowe oraz płyty kompaktowe) był Edward Mołodziejko ówczesny szef Agencji Handlowo-Turystyczno-Wydawniczej „Heaven”, który przy współpracy z innymi producentami zasponsorował wydanie trzech lokalnych kompilacji. W 1994 r. z inicjatywy Marka Nowosada i Marcina Cimaszkiewicza powstała pierwsza kompilacja pt. „TERAZ MY, Reszta Może Poczekać”, która była pierwszą składanką zespołów rockowych z województwa elbląskiego.
W audycji „Mechaniczna Pomarańcza” Marcina Borchardta prezentowano m.in. muzykę z kręgu awangardy, elektroniki czy psychodeli w wykonaniu np.: Sonic Youth, Cyro Baptista, Suicide, Korn czy Eliane Radigue. Audycja miała tyle samo zwolenników co i przeciwników. Znane są opowieści wśród elblążan, którzy po usłyszeniu jingla wyłączali radio, bowiem wiedzieli, że muzyka prezentowana w audycji jest zbyt niekonwencjonalna. Z kolei Krzysztof Jaworski prowadzący m.in. audycje „Pudding Czekoladowy” oraz „Harmonia Sfer” otrzymywał nawet listy od słuchaczy z więzienia.
Audycja „Poetyka przetrwania” była prowadzona w niedzielę przez Ireneusza Pietronia oraz Andrzeja Oletzkiego. Promowali poezję śpiewaną, piosenkę literacką w wykonaniu solistów i grup m.in.: Jana Kondraka, Piotra Bukartyka, Ewy Błaszczyk, Szymona Zychowicza, Jarosława Chojnackiego, Domu o Zielonych Progach, Dnieje, Raz Dwa Trzy, Sklepu z Ptasimi Piórami, Starego Dobrego Małżeństwa. Przeprowadzali również wywiady z przedstawicielami muzyki poetyckiej oraz reklamowali festiwale np. Ogólnopolski Turystyczny Przegląd Piosenki Studenckiej „Bazuna” czy Ogólnopolski Studencki Przegląd Piosenki Turystycznej „Yapa”.
„Chichot Elvisa” audycja prowadzona przez Ryszarda Barszcza (także audycja „Cyk”) i Sławomira Demkowicza-Dobrzańskiego. Podczas audycji można było wygrać bilety m.in. na koncerty grup Apteka, Big Cyc czy Flap House Vag w pubie Spichlerz w Braniewie. W audycji w ramach wywiadów gościły także elbląskie zespoły.
„Listę Przebojów Radia EL” na przestrzeni lat prowadzili: Janusz Pietruszyński, Sławomir Żaba, Artur „Bambi” Tomaszewski czy Krzysztof Jaworski. Fragment notowania z 1994 r. opublikowanego w „Gazecie Elbląskiej” (pierwsze 10 miejsc z 45): 1. Hey – „Misie”, 2. Cher/Beavis And Butt-Head – „I Got You Babe”, 3. Human – „Polski”, 4. Aerosmith – „Amazing”, 5. Enigma – „Return to Innocence”, 6. Mariah Carey – „Without You”, 7. Tori Amos – „Cornflake Girl”, 8. Pearl Jam – „Daughter”, 9. The Cranberries – „Linger”, 10. Red Hot Chilli Peppers – „Soul to Squeeze”.
Miłośnicy metalu mieli swoje miejsce w audycji „Hard Shock” prowadzonej przez Roberta Grzesiaka. Emitowano w niej wszelkie odmiany muzyki metalowej. Odbywały się także konkursy z nagrodami ufundowanymi przez polskie metalowe firmy fonograficzne.
Był też protest
Radio EL było bardzo popularne i jak donoszą źródła także kontrowersyjne. Od czasu do czasu zdarzały się protesty. W 2001 r. sympatycy sobotniej, nocnej audycji, zaprotestowali przed siedzibą Radia EL, wobec decyzji redaktora naczelnego, który zlikwidował pozdrowienia, a które były bardzo pożądane przez słuchaczy. Nie wiadomo jako sprawa się zakończyła. Może teraz odezwą się osoby uczestniczące w pikiecie? Może Czytelnicy pamiętają inne akcje związane z Radiem EL?
Ostatnimi audycjami były „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”, „Lista Przebojów Radia EL”, „Pudding Czekoladowy” oraz „Harmonia Sfer”. Na finał 5 marca 2012 r. wyemitowano „The Show Must Go On” i... nastąpiła zmiana władzy nad 94,10 FM.
Jedyny przyjacielu moich młodzieńczych nocy,
Wszystko co musiałem wiedzieć, słyszałem w swoim radio.
Dałeś wszystkim te gwiazdy przeszłości,
Poprzez wojny światów – inwazję z Marsa.
Budziłeś śmiech – wzbudzałeś płacz,
Dzięki tobie wydawało się, że możemy latać”
Ten fragment utworu „Radio Ga Ga” zespołu Queen sygnalizował elblążanom każdego 10 czerwca o godz. 16:00 kolejną rocznicę założenia stacji. Gdyby Radio EL istniało, dzisiaj obchodziłoby 25 lat działalności, chociaż w początki stacji należy wliczyć także pracę studia przy ul. Łączności, które działało od 1990 r. i w którym organizowano m.in. działalność przyszłej rozgłośni. Przez dwadzieścia lat przez redakcję Radia EL przewinęło się wielu dziennikarzy realizujących programy o charakterze muzyczno-informacyjnym. Na przestrzeni lat ekipa i sympatycy stacji zrealizowali także akcje społeczne (umocowano tablicę pamiątkową oraz posadzono dąb „Marek” – drzewo tolerancji – jako hołd dla Marka Kotańskiego), happeningi (Apolityczny Róg 2 Maja, „Pogrzeb kartofli” z okazji Festiwalu Filmów Jana Jakuba Kolskiego w Wojewódzkim Ośrodku Kultury), a także koncerty i liczne konkursy.
Autorskie audycje
Oprócz serwisów informacyjnych, kronik policyjnych czy zapowiedzi kulturalnych, emitowano przede wszystkich audycje autorskie.
„Pogo” to audycja Marka Nowosada, miała także swój odpowiednik pod nazwą „Pogo Top” w „Gazecie Elbląskiej”. Opisywano lokalną i ogólnopolską scenę rockową, wyniki plebiscytów, głosowano np. na najlepszy elbląski zespół, koncert oraz płytę roku. Niejednokrotnie sponsorem nagród (kasety magnetofonowe oraz płyty kompaktowe) był Edward Mołodziejko ówczesny szef Agencji Handlowo-Turystyczno-Wydawniczej „Heaven”, który przy współpracy z innymi producentami zasponsorował wydanie trzech lokalnych kompilacji. W 1994 r. z inicjatywy Marka Nowosada i Marcina Cimaszkiewicza powstała pierwsza kompilacja pt. „TERAZ MY, Reszta Może Poczekać”, która była pierwszą składanką zespołów rockowych z województwa elbląskiego.
W audycji „Mechaniczna Pomarańcza” Marcina Borchardta prezentowano m.in. muzykę z kręgu awangardy, elektroniki czy psychodeli w wykonaniu np.: Sonic Youth, Cyro Baptista, Suicide, Korn czy Eliane Radigue. Audycja miała tyle samo zwolenników co i przeciwników. Znane są opowieści wśród elblążan, którzy po usłyszeniu jingla wyłączali radio, bowiem wiedzieli, że muzyka prezentowana w audycji jest zbyt niekonwencjonalna. Z kolei Krzysztof Jaworski prowadzący m.in. audycje „Pudding Czekoladowy” oraz „Harmonia Sfer” otrzymywał nawet listy od słuchaczy z więzienia.
Audycja „Poetyka przetrwania” była prowadzona w niedzielę przez Ireneusza Pietronia oraz Andrzeja Oletzkiego. Promowali poezję śpiewaną, piosenkę literacką w wykonaniu solistów i grup m.in.: Jana Kondraka, Piotra Bukartyka, Ewy Błaszczyk, Szymona Zychowicza, Jarosława Chojnackiego, Domu o Zielonych Progach, Dnieje, Raz Dwa Trzy, Sklepu z Ptasimi Piórami, Starego Dobrego Małżeństwa. Przeprowadzali również wywiady z przedstawicielami muzyki poetyckiej oraz reklamowali festiwale np. Ogólnopolski Turystyczny Przegląd Piosenki Studenckiej „Bazuna” czy Ogólnopolski Studencki Przegląd Piosenki Turystycznej „Yapa”.
„Chichot Elvisa” audycja prowadzona przez Ryszarda Barszcza (także audycja „Cyk”) i Sławomira Demkowicza-Dobrzańskiego. Podczas audycji można było wygrać bilety m.in. na koncerty grup Apteka, Big Cyc czy Flap House Vag w pubie Spichlerz w Braniewie. W audycji w ramach wywiadów gościły także elbląskie zespoły.
„Listę Przebojów Radia EL” na przestrzeni lat prowadzili: Janusz Pietruszyński, Sławomir Żaba, Artur „Bambi” Tomaszewski czy Krzysztof Jaworski. Fragment notowania z 1994 r. opublikowanego w „Gazecie Elbląskiej” (pierwsze 10 miejsc z 45): 1. Hey – „Misie”, 2. Cher/Beavis And Butt-Head – „I Got You Babe”, 3. Human – „Polski”, 4. Aerosmith – „Amazing”, 5. Enigma – „Return to Innocence”, 6. Mariah Carey – „Without You”, 7. Tori Amos – „Cornflake Girl”, 8. Pearl Jam – „Daughter”, 9. The Cranberries – „Linger”, 10. Red Hot Chilli Peppers – „Soul to Squeeze”.
Miłośnicy metalu mieli swoje miejsce w audycji „Hard Shock” prowadzonej przez Roberta Grzesiaka. Emitowano w niej wszelkie odmiany muzyki metalowej. Odbywały się także konkursy z nagrodami ufundowanymi przez polskie metalowe firmy fonograficzne.
Był też protest
Radio EL było bardzo popularne i jak donoszą źródła także kontrowersyjne. Od czasu do czasu zdarzały się protesty. W 2001 r. sympatycy sobotniej, nocnej audycji, zaprotestowali przed siedzibą Radia EL, wobec decyzji redaktora naczelnego, który zlikwidował pozdrowienia, a które były bardzo pożądane przez słuchaczy. Nie wiadomo jako sprawa się zakończyła. Może teraz odezwą się osoby uczestniczące w pikiecie? Może Czytelnicy pamiętają inne akcje związane z Radiem EL?
Ostatnimi audycjami były „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”, „Lista Przebojów Radia EL”, „Pudding Czekoladowy” oraz „Harmonia Sfer”. Na finał 5 marca 2012 r. wyemitowano „The Show Must Go On” i... nastąpiła zmiana władzy nad 94,10 FM.
Redakcja, www.muzycznyelblag.pl