Państwowy Rejestr Muzeów – rejestr publiczny wybranych muzeów w Polsce prowadzony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego[1] na podstawie ustawy o muzeach z 1996[2]; rejestr prowadzony jest dla muzeów gromadzących zbiory o wyjątkowym znaczeniu dla dziedzictwa kultury i spełniających wysokie kryterium działalności merytorycznej; muzeum wpisane do rejestru uzyskuje numer rejestracyjny i uprawnione jest do używania nazwy „muzeum rejestrowane”[2]; rejestr prowadzony jest od 1998.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zwołuje zjazdy delegatów muzeów rejestrowanych; zjazd wyłania spośród delegatów 11 członków do składu Rady do Spraw Muzeów, która składa się z 21 członków; kadencja Rady do Spraw Muzeów trwa 3 lata[2].
Muzeum spełniające warunki określone w ustawie musi realizować określone cele, na przykład katalogować i naukowo opracowywać zgromadzone muzealia, przechowywać je w warunkach zapewniających im bezpieczeństwo, zabezpieczać i konserwować zbiory, urządzać wystawy, organizować i prowadzić badania i ekspedycje naukowe. Bardzo ważne jest także przekonanie organu decyzyjnego o tym, że muzealia są skarbem nie tylko dla mieszkańców danej miejscowości czy regionu, ale dla całego kraju. MUZEUM ELBLĄSKIEGO NIE MA NA TEJ LISCIE !!!!!