Piątek 22-03-2019, imieniny Katarzyny, Bogusława
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Stradivarius „Polonia” i elbląscy kameraliści

 
Elbląg, Stradivarius „Polonia” i elbląscy kameraliści
Janusz Wawrowski (z prawej) gra na stradivariusie "Polonia" (fot. Anna Dembińska)

Stradivarius „Polonia” - skrzypce stworzone w 1685r. przez absolutnego mistrza lutnictwa Antonio Stradivariego były niewątpliwą „gwiazdą” dzisiejszego (17 lutego) koncertu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. O tym, jakie dźwięki można wyczarować z instrumentu przekonał melomanów Janusz Wawrowski. Zobacz zdjęcia.

O „bohaterze” dzisiejszego koncertu pisaliśmy w piątek. Co innego jednak przeczytać o tym instrumencie, a co innego posłuchać go „na żywo”. Taką okazję mieli dziś elbląscy melomani, gdyż koncert z Elbląską Orkiestrą Kameralną zagrał Janusz Wawrowski, jedyny skrzypek w Polsce, który ma do wyłącznej dyspozycji skrzypce z XVII w.
     W pierwszej części koncertu słuchacze mili okazję wysłuchać dwóch utworów z baroku. Elbląscy kameraliści zagrali Koncert na dwoje skrzypiec d – moll BWV 1043” Jana Sebastiana Bacha oraz Koncert a – moll L'Estro armonico op. 3 nr 8 na dwoje skrzypiec. Wybór repertuaru nie był przypadkowy: Koncert Podwójny BWV 1043 jest jedną z najbardziej znanych i lubianych utworów Bacha. Można powiedzieć, że jest on kwintesencją stylu muzyki barokowej. Koncerty Antonio Vivaldiego są zaś klasą samą w sobie.
     W drugiej części koncertu elbląscy melomani mieli okazję wysłuchać nowszych utworów i sprawdzić jak w takim repertuarze sprawdzą się XVII – wieczne skrzypce. Jako pierwsze (po przerwie) zabrzmiało Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mieczysława Weinberga, następnie melomani wysłuchali Suity w dawnym stylu „Z czasów Holberga” op. 40 Edwarda Griega i Tryptyk Mariacki 3 sceny i 2 tańce na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego (Cz. IV Taniec II i Cz. V Zmartwychwstanie). Warto zwrócić uwagę na dobór repertuaru: utwory Mieczysława Weinberga są stosunkowo rzadko wykonywane, a sam artysta nieco zapomniany. Dzisiejszy koncert przypomniał postać polskiego kompozytora. Suita w dawnym stylu... to z kolei hołd kompozytora dla kultury skandynawskiej i samego Ludwiga Holberga skomponowany z okazji 200 rocznicy urodzin duńskiego pisarza. Z kolei Tryptyk Mariacki poświęcony jest Mikołajowi Kopernikowi.
     O sukcesie koncertu najlepiej świadczą trzy bisy, do których „zmuszony” został Janusz Wawrowski. Artyście partnerowała koncertmistrzyni Elbląskiej Orkiestry Kameralnej Paula Preuss. Koncert prowadził Sebastian Boguszewski.      

     Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl jest patronem medialnym Elbląskiej Orkiestry Kameralnej
SM
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Serwis i oryginalne części Audi
Serwis i oryginalne części Volkswagen
Citroen HADM Gramatowski już otwarty!
Autoryzowany Serwis Skoda Hadm Gramatowski.