Wtorek 19-06-2018, imieniny Gerwazego, Protazego
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Myślenie zamiast wkuwania

 
Elbląg, Myślenie zamiast wkuwania (fot. Anna Dembińska)
Rek

Od 1 września uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej mają uczyć się programowania. - Nie chodzi o to, by wyedukować całe rzecze programistów, ale o to, by dzieci opanowały umiejętność logicznego myślenia. Przy współczesnym zalewie informacji jest z tym problem – mówi Anna Szeląg, specjalistka od nauki programowania poprzez zabawę w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. Tego, jak to robić, nauczyciele uczyli się podczas konferencji w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej.

- Dzisiaj w szkole fundujemy dzieciom tyle wiedzy, której sami byśmy nie udźwignęli. Ilość informacji do zapamiętania rośnie w postępie geometrycznym, nie da się wszystkich wpakować uczniom do głowy. Tym bardziej że to, czego uczymy dzisiaj, nie przyda się jutro. Dlatego tak ważne jest , by nie uczyć dzisiaj szczegółów, ale myślenia, jak jutro dane informacje można przystosować do nowych warunków. Dlatego tak ważna jest nauka logicznego myślenia, którego nie może zastąpić komputer – przestrzegał prof. Andrzej Mitas z Politechniki Śląskiej podczas konferencji „Programuj! Ucz logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy w zespole”, jaka odbyła się w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej.
     Jak to zrobić? Gotowe rozwiązania mają m.in. pracownicy Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu, którzy podczas warsztatów uczyli nauczycieli, jak stosować elementy programowania w prowadzeniu przedmiotów nieinformatycznych.
     - Chcemy im uświadomić, że na swoich lekcjach bez pomocy komputera, ale z pomocą konkretnych gier i zabaw mogą wprowadzać elementy programowania do inspirującej pracy z dziećmi – mówi Anna Szeląg, specjalistka od nauki programowania poprzez zabawę w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. - Nie chodzi o to, by wyedukować całe rzecze programistów, ale o to, by dzieci opanowały umiejętność logicznego myślenia. Przy współczesnym zalewie informacji jest z tym problem, a takie zajęcia uczą też tego, jak takie informacje filtrować i oceniać. Uczymy dzieci pracy w grupie, pisania jasnych instrukcji, uświadamiamy, że roboty wykonują jedynie tylko to, co dla nich zaplanujemy. Gdy ktoś mi powie na przykład „umyj zęby”, to ja to po prostu zrobię. Żeby robot „umył zęby”, musiałby dostać jasną instrukcję: idź do łazienki, odkręć kran, wyjmij, tubkę, odkręć tubkę i tak dalej. Każdy szczegół musiałby być zaplanowany i wynikać z myślenia przyczynowo-skutkowego.

  O programowaniu mówił m.in. prof. Andrzej Mitas (fot. AD, archiwum portEl.pl) O programowaniu mówił m.in. prof. Andrzej Mitas (fot. AD, archiwum portEl.pl)


     - Tylko jedna szkoła w Elblągu ma roboty do nauki, druga korzysta z naszych urządzeń, które wypożyczamy. W naszej bibliotece pani Anna Szeląg i pan Mateusz Paradowski, liderzy nauki programowania, prowadzą liczne zajęcia dla dzieci w tym zakresie. Praktycznie do końca roku szkolnego nie mamy wolnych miejsc, bo tak duże jest zainteresowanie – mówi Elżbieta Mieczkowska, dyrektor Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu. - Często utożsamiamy programowanie z siedzeniem przed komputerem, a to jest końcowy etap nauki. Tak naprawdę programujemy każdą czynność w naszym życiu. By na przykład dotrzeć szybciej do jakiegoś miejsca w Elblągu, wybieramy najkrótszą drogę. Te same czynności w perspektywie mikro musi planować każdego dnia dziecko. Nie zdajemy sobie sprawy, że właśnie poprzez codzienne czynności, rozwiązywanie małych problemów, możemy uczyć dzieci logicznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego.
     Organizatorami konferencji byli: Warmińsko-Mazurskie Kuratorium Oświaty, Warmińsko-Mazurska Biblioteka Pedagogiczna w Elblągu i Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu.
     

Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl była patronem medialnym konferencji
     
     

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Okulary korekcyjne EVA MINGE
Okulary korekcyjne EVA MINGE
Soczewki progresywne 390zł
Płyn Hayne