Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 24-11-2017, imieniny Jana, Flory
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Pogoda nie ma znaczenia Pogoda nie ma znaczenia

Myślenie zamiast wkuwania

 
Elbląg, Myślenie zamiast wkuwania (fot. Anna Dembińska)
Rek

Od 1 września uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej mają uczyć się programowania. - Nie chodzi o to, by wyedukować całe rzecze programistów, ale o to, by dzieci opanowały umiejętność logicznego myślenia. Przy współczesnym zalewie informacji jest z tym problem – mówi Anna Szeląg, specjalistka od nauki programowania poprzez zabawę w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. Tego, jak to robić, nauczyciele uczyli się podczas konferencji w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej.

- Dzisiaj w szkole fundujemy dzieciom tyle wiedzy, której sami byśmy nie udźwignęli. Ilość informacji do zapamiętania rośnie w postępie geometrycznym, nie da się wszystkich wpakować uczniom do głowy. Tym bardziej że to, czego uczymy dzisiaj, nie przyda się jutro. Dlatego tak ważne jest , by nie uczyć dzisiaj szczegółów, ale myślenia, jak jutro dane informacje można przystosować do nowych warunków. Dlatego tak ważna jest nauka logicznego myślenia, którego nie może zastąpić komputer – przestrzegał prof. Andrzej Mitas z Politechniki Śląskiej podczas konferencji „Programuj! Ucz logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy w zespole”, jaka odbyła się w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej.
     Jak to zrobić? Gotowe rozwiązania mają m.in. pracownicy Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu, którzy podczas warsztatów uczyli nauczycieli, jak stosować elementy programowania w prowadzeniu przedmiotów nieinformatycznych.
     - Chcemy im uświadomić, że na swoich lekcjach bez pomocy komputera, ale z pomocą konkretnych gier i zabaw mogą wprowadzać elementy programowania do inspirującej pracy z dziećmi – mówi Anna Szeląg, specjalistka od nauki programowania poprzez zabawę w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. - Nie chodzi o to, by wyedukować całe rzecze programistów, ale o to, by dzieci opanowały umiejętność logicznego myślenia. Przy współczesnym zalewie informacji jest z tym problem, a takie zajęcia uczą też tego, jak takie informacje filtrować i oceniać. Uczymy dzieci pracy w grupie, pisania jasnych instrukcji, uświadamiamy, że roboty wykonują jedynie tylko to, co dla nich zaplanujemy. Gdy ktoś mi powie na przykład „umyj zęby”, to ja to po prostu zrobię. Żeby robot „umył zęby”, musiałby dostać jasną instrukcję: idź do łazienki, odkręć kran, wyjmij, tubkę, odkręć tubkę i tak dalej. Każdy szczegół musiałby być zaplanowany i wynikać z myślenia przyczynowo-skutkowego.

  O programowaniu mówił m.in. prof. Andrzej Mitas (fot. AD, archiwum portEl.pl) O programowaniu mówił m.in. prof. Andrzej Mitas (fot. AD, archiwum portEl.pl)


     - Tylko jedna szkoła w Elblągu ma roboty do nauki, druga korzysta z naszych urządzeń, które wypożyczamy. W naszej bibliotece pani Anna Szeląg i pan Mateusz Paradowski, liderzy nauki programowania, prowadzą liczne zajęcia dla dzieci w tym zakresie. Praktycznie do końca roku szkolnego nie mamy wolnych miejsc, bo tak duże jest zainteresowanie – mówi Elżbieta Mieczkowska, dyrektor Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu. - Często utożsamiamy programowanie z siedzeniem przed komputerem, a to jest końcowy etap nauki. Tak naprawdę programujemy każdą czynność w naszym życiu. By na przykład dotrzeć szybciej do jakiegoś miejsca w Elblągu, wybieramy najkrótszą drogę. Te same czynności w perspektywie mikro musi planować każdego dnia dziecko. Nie zdajemy sobie sprawy, że właśnie poprzez codzienne czynności, rozwiązywanie małych problemów, możemy uczyć dzieci logicznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego.
     Organizatorami konferencji byli: Warmińsko-Mazurskie Kuratorium Oświaty, Warmińsko-Mazurska Biblioteka Pedagogiczna w Elblągu i Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu.
     

Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl była patronem medialnym konferencji
     
     

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama