Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 21-11-2017, imieniny Janusza, Konrada
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej. Otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej.

Zbigniew Walczyk w Zespole Ekspertów Bolońskich

Zostałem powołany przez minister nauki, panią prof. Barbarę Kudrycką do Zespołu Ekspertów Bolońskich na okres od 1 lipca 2008 do 30 czerwca 2009 roku - mówi prof. Zbigniew Walczyk, prorektor ds. rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu.

- Traktuję to jako nowe, poważne zadanie, bo w zespole doradców i ekspertów ministerstwa reprezentuję wszystkie PWSZ w kraju. Zadaniem tego zespołu, pracującego w 21-osobowym składzie, jest zbliżenie polskiego systemu szkolnictwa wyższego do systemów szkolnictwa wyższego krajów europejskich - wyjaśnia prof. Walczyk. - Deklarację Bolońską w roku 1999 podpisało 29 ministrów edukacji, a aktualnie w ewolucji systemów szkolnictwa wyższego uczestniczy już 47 krajów. Docelowo do roku 2010 ma zostać stworzony Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego. Jak ważne to działanie, zilustruję przykładem. Dzisiaj polski student, po uzyskaniu pierwszego stopnia studiów, ma otwartą drogę do studiowania, niekoniecznie w tym samym kierunku kształcenia, teoretycznie na wszystkich uczelniach Europy. Jednak brak przejrzystych i porównywalnych systemów stopni powoduje, że pomimo faktycznych, dużych zdolności, polski student uzyskuje start w takiej uczelni z niższego pułapu i dopiero po czasie jej władze dostrzegają, że ta osoba zasługiwała na większe dowartościowanie. Naszym zadaniem jest pomaganie w formie doradztwa środowiskom akademickim, a więc studentom, pracownikom uczelni, władzom szkół wyższych, przedstawicielom instytucji centralnych w dochodzeniu do Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Będzie to połączone z zapoznaniem z rezultatami ogólnoeuropejskich debat, co pozwoli na budowanie programów studiów w oparciu o efekty kształcenia z zastosowaniem systemu ECTS (European Credit Transfer System), wprowadzaniu systemów zapewnienia jakości kształcenia, poprawie warunków realizacji mobilności studentów i pracowników uczelni i, co istotne, wdrażania Krajowej Struktury Kwalifikacji. W nadchodzącym roku akademickim zaplanowano organizację czterech specjalnych seminariów kierowanych do środowiska studenckiego. Chcemy, żeby na każdej uczelni znalazła się osoba, która odbyłaby przeszkolenie w zakresie Procesu Bolońskiego. Planowane konferencje będą dotyczyły konkretnych zagadnień związanych z Procesem. Niezależnie od seminariów są możliwości organizacji dodatkowych seminariów, szkoleń, wizyt doradczych lub wykładów w ośrodkach akademickich. Przed nami dużo pracy, a jej kierunki precyzuje nowa ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, w pełni uwzględniająca zalecenia Procesu Bolońskiego - podkreśla prof. Zbigniew Walczyk.

M
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Reklama