W Holandii i Belgii, bogatych krajach europejskich, w których po
wielkim bumie motoryzacyjnym lat 60-tych okazało się, że gęsta sieć
autostrad i dróg szybkiego ruchu nie rozwiązuje absolutnie problemów
komunikacyjnych, postanowiono ograniczyć do minimum rozbudowę dróg
tego typu – stawiając jednocześnie na transport publiczny, głównie
kolejowy i na. .. rowery. Rower okazał się doskonałym środkiem na
rozwiązanie problemów komunikacyjnych dużych aglomeracji, ponieważ
ogromny wzrost użytkowania samochodów sprawił że ich funkcjonowanie
stało się prawie niemożliwe. Te dwa kraje wyżej wspomniane no może
jeszcze Austria i Dania są chlubnym wyjątkiem. W większości wypadków
trasy rowerowe są tak traktowane i projektowane aby rowery nie
przeszkadzały samochodom. Wynika to głównie z faktu, że
projektowaniem tras rowerowych zajmują się głównie nie-cykliści.
Wiele więc przemawia za rowerem jako środkiem komunikacji –
zarówno wykorzystywanym do zwykłych codziennych potrzeb
przemieszczania się, jak relaksu i wypoczynku.