W listopadzie zmieniły się zasady kontroli ruchu drogowego. Wszystko za sprawą noweli rozporządzenia szefa MSWiA. - Zmiany dotyczą m.in. zachowania policjantów i wachlarza możliwości, które mają do wykorzystania. Natomiast, co do zachowania kierującego podczas kontroli - te przepisy, które jeszcze niedawno przez media przedstawiane były jako novum, obowiązywały od dawna - mówi asp. szt. Wiktor Kaczmarek z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Elblągu.
W rozporządzeniu zapisano, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Dalej, kiedy w trakcie kontroli drogowej pojawią się zastrzeżenia po wstępnej kontroli technicznej, np. samochodu ciężarowego lub autobusu, można go będzie od ręki skierować na bardziej szczegółowe badania. Rozszerza się też katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu.
Dzięki zmianom łatwiej będzie też kontrolującemu wnioskować do starosty o sprawdzenie stanu zdrowia kierowcy oraz skierować go na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje. Z kolei przeprowadzający tzw. szybkie testy trzeźwości policjant w mundurze nie będzie się musiał legitymować każdemu kierowcy.
- Czy wprowadzone od listopada zmiany w prawie o ruchu drogowym są spektakularne?
- Asp. szt. Wiktor Kaczmarek, Wydziału Ruchu Drogowego w KMP w Elblągu: - Myślę, że chodzi tu o usprawnienie naszej pracy, jako funkcjonariuszy, którzy bezpośrednio realizują kontrole w ruchu drogowym. Żeby kontrole były skuteczniejsze i żeby przynosiły efekty, których oczekują użytkownicy dróg. Zmiany dotyczą m.in. zachowania policjantów i wachlarza możliwości, które mają do wykorzystania. Natomiast, co do zachowania kierującego podczas kontroli to te przepisy, które jeszcze niedawno przez media przedstawiane były jako novum, obowiązywały od dawna: np. że nie wysiadamy z pojazdu i trzymamy ręce na kierownicy, albo to, że na polecenie policjanta mamy wyłączyć silnik i wyciągnąć kluczyki. Kierujący i pasażer może opuścić pojazd tylko za zgodą policjanta.Teraz nie będzie żadnych wątpliwości.
- Co może zrobić lub sprawdzić policjant podczas kontroli drogowej? Co się zmieniło?
- Legitymowanie, kontrola dokumentów, kontrola stanu technicznego, kontrola trzeźwości, wydawanie poleceń osobie, która spowodowała utrudnienie bądź zagrożenie w ruchu drogowym, wydawanie poleceń kontrolowanemu co do sposobu zachowania, holowanie pojazdów w określonych przypadkach, uniemożliwienie prowadzenia pojazdów w określonych przypadkach, używanie urządzeń kontrolno-pomiarowych i rejestrujących. Policjant będzie zobowiązany do odczytu stanu licznika kilometrów pojazdu, ale to od stycznia 2020 r.
- Policjanci podczas kontroli drogowej mogą zatrzymywać się w miejscach zabronionych.
- Zatrzymywać mogli się zatrzymywać, ale urządzać postój to inna sprawa. Jeśli mamy zatrzymać kierowcę nietrzeźwego to go zatrzymujemy, nawet na drodze ekspresowej, na poboczu. Teraz, w tym rozporządzeniu jest zapisane, że policjanci mogą urządzać postój w miejscu zabronionym, lecz taki, który nie zagraża bezpieczeństwu. Miejscem, którego nie mogliśmy brać pod uwagę wcześniej to zatoki autobusowe, które przecież nie są wykorzystywane przez całą dobę. Taką kontrolę możemy przeprowadzić w Piastowie, gdzie nie ma gdzie stanąć, a mieliśmy zgłoszenia, że dochodzi tam do przekroczeń prędkości. Możemy również urządzać postój i kontrolować kierujących na obszarach wyłączonych z ruchu, zamalowanych poziomymi znakami drogowymi.
- Są też tzw. możliwości wpuszczania do radiowozu. Kiedy policjant może z nich skorzystać?
- Gdy chce udzielić pomocy choremu, rannemu, w celu doprowadzenia do jednostki policji, badania trzeźwości, okazania zarejestrowanego wykroczenia, przeprowadzenia czynności procesowych. Do radiowozu będzie mógł wpuścić kontrolowanego przy prowadzeniu czynności w sprawie o przestępstwo, wykroczenie lub naruszenie administracyjne, w celu uiszczenia grzywny w terminalu płatniczym.