UWAGA!

W porcie maleje przeładunek, pomóc mają odprawy fito

 Elbląg, Przeładunek śruty sojowej w elbląskim porcie
Przeładunek śruty sojowej w elbląskim porcie (fot. MS, archiwum portEl.pl)

Od 1 stycznia 2018 roku elbląski port będzie mógł przeładowywać towary pochodzenia roślinnego, bo Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ujęło wreszcie Elbląg na liście miejsc do odpraw fitosanitarnych. Ta decyzja ma się przyczynić do wzrostu przeładunków, które niestety w ostatnich latach gwałtownie zmalały.

„Uruchomienie wwozu w porcie Elbląg będzie miało duże znaczenie dla przedsiębiorców prowadzących działalność w obszarze oddziaływania tego portu. Pozytywnie wpłynie to na rozwój przedsiębiorczości w regionie i będzie stanowić dodatkowy impuls dla inwestorów zainteresowanych budową centrów logistycznych, składów i magazynów” - czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Nowe przepisy są już gotowe, czekają jedynie na podpis ministra. Mają wejść w życie 1 stycznia 2018 roku, tym samym Elbląg dołączy do takich miast jak Gdynia, Gdańsk, Szczecin i Świnoujście, w których odprawy fitosanitarne są prowadzone od dawna.
       - To dla nas duża szansa na poszerzenie asortymentu sprowadzanych towarów. W przypadku naszego portu będzie to głównie drewno iglaste – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. - Prezydent Elbląga przekazał nam środki na doposażenie techniczne służb kontrolujących jak i na przygotowanie pomieszczeń. Na terenie terminala przy ul. Radomskiej staną dwa kontenery wraz ze sprzętem do przeprowadzania wstępnych prób kontrolnych towarów.
       Odprawy fitosanitarne mają podreperować malejący w ostatnim czasie przeładunek w elbląskim porcie. Od początku roku przeładowano tutaj zaledwie 63 tys. ton towarów, a jeszcze w 2014 roku było to ponad 350 tysięcy ton.
       - Przyczyną spadków jest drastyczna przecena kursu rubla, w związku z tym siła nabywcza rosyjskich klientów też spadła. Opłacalne stało się sprowadzanie towarów z Rosji, ale jest tu wiele ograniczeń: unijne sankcje nałożone na Rosję, polskie ograniczenia na sprowadzanie rosyjskiego węgla i rosyjskie embargo na polskie towary rolne. Przeszkodą był też brak odpraw fitosanitarnych – dodaje Arkadiusz Zgliński.
       Ta ostatnia wymieniona przeszkoda ma zniknąć 1 stycznia. Czy to pomoże portowi stanąć na nogi? W 2014 roku przychody portu wyniosły 1,9 mln zł, w kolejnych latach było to odpowiednio 1,2 i 1,3 mln zł. W tym roku przychód wynosi dotychczas zaledwie 560 tys. zł... Czy cała nadzieja w przekopie Mierzei?
      
      
RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Zdjęcie ukazuje jak prymitywne metody przeładunku są w porcie Elbląskim. Rozsypane zborze tego nikt nie widzi to straty a wystarczyłoby do przeładunku sypkich produktów zastosować ssawy czy pompy ssące są takie w innych portach. Tak samo są dżwigi portowe nie koparki. ZACOFANI. Ruszy przekop będzie ruch statków a wy jak za czasów Faraona.
  • Przeładunek maleje a pensyjki przeciwnie
  • przeładunek maleje, ale pensyjki tak samo wysokie. czas je urealnić i powiązać z ilością przeładunków
  • Ewentualny przekop niestety nic nie zmieni na lepsze. Statki pełnomorskie i tak nie będą wpływać do Elbląga bo są za duże i jest za płytko. Tylko handel z Rosją daje jakieś szanse na rentowną działalność tego portu "morskiego". Jeśli ktoś ma minimalne pojęcie o transporcie morskim to zrozumie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    4
    Inżynier(2017-09-14)
  • a żaurawie kuda? a nie koparka
  • ta niebieska koparka to jakaś kompromitacja -gdzie prawdziwe dźwigi portowe? Co toto niby ma podnieść? Chlebak z kanapkami???
  • ileż to już lat ileż razy obiecywano i co?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    0
    Prorok.,Igor(2017-09-14)
  • Jak czytam te Wasze komentarze o tej koparce, to mi się śmiać chce. Chcecie dźwigów portowych? A co one miały by przeładowywać? Ta koparka na ten towar, który jest przeładowywany to i ta koparka jest za duża. A marzenia o wielkim porcie w Elblągu to mrzonka polityków. Uwarunkowania ekonomiczne i położenie Gdańska, Gdynii względem Elbląga, powoduje że Elbląg nie jest konkurencją i nie może walczyć o towary. Brak kolei, most pontonowy, brak oznakowania do żeglugi w porze nocnej no i zima, kiedy rzeka zamarza. Lodołamacze to większy koszt utrzymania portu, chyba że któryś z politykierów już ma lodołamacz i zaklepany kontrakt?
  • a morze jednak zobrze pirze sie inatrzej
  • Od trzech lat jest oznakowanie świetlne do płwyania w nocy po zalewie, i jest oficjalnie dopuszczone pływanie nocą, wieloktronie osobiście pływałem. .. .. więc jeśli osoba się nie zna niech nie pisze !
  • na zalewie tak, ale nie na rzece Elbląg.
  • Chlebak jak sama nazwa wskazuje służy do przenoszenia granatów. Żeby się nie chlebotały.
Reklama