UWAGA!

Zielone światło dla przekopu

 Elbląg, Zielone światło dla przekopu
(fot. Czytelnik)

Zwycięzcą przetargu na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie belgijsko-polskie konsorcjum firm. Wybór jego oferty Krajowa Izba Odwoławcza uznała za zgodny z prawem, a to oznacza, że jeszcze we wrześniu powinna być podpisana umowa na prace budowlane. Tymczasem prace w miejscu przekopu już ruszyły - Urząd Morski usuwa trzciny od strony Zalewu Wiślanego.

- Od kilku dni zaniepokojeni mieszkańcy oraz turyści informują nas, że w miejscu planowanego przekopu trwają prace budowlane. Pojawiły się koparki, spychacze, wywrotki i inny ciężki sprzęt. Przypominamy, że teren Mierzei Wiślanej to obszar Natura 2000, prawnie chroniony, traktatami europejskimi i prawem polskim. Wszelkie prace do czasu rozpatrzenia skargi mieszkańców, władz Krynicy Morskiej, organizacji ekologicznych, samorządu województwa pomorskiego, są nielegalne i niezgodne z prawem – alarmują ekolodzy z „Obozu dla Mierzei Wiślanej”, którzy od miesięcy protestują przeciwko budowie kanału.

Prace rzeczywiście ruszyły, od strony Zalewu Wiślanego pojawiły się ciężki sprzęt, za pomocą którego na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni usuwane są trzciny, które następnie zostaną przesadzone w inne miejsce. Jak informuje Urząd Morski, są to prace przygotowawcze, przeprowadzane za zgodą regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Olsztynie, zgodnie z zaleceniami, które zawiera decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Mają potrwać kilka dni. - Prace te są wykonywane obecnie, gdyż jedyny termin na jaki zezwala DSU to wrzesień. Wykonawca został wybrany w trybie przetargu nieograniczonego - informuje Barbara Olczyk, zastępca naczelnika wydziału techniczno-inwestycyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni. 

  Elbląg, Zielone światło dla przekopu
(fot. Czytelnik)

Z kolei umowa z wykonawcą samego kanału, czyli belgijsko- polskim konsorcjum firm N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. ma być podpisana w październiku. Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krajowa Izba Odwoławcza uznała wybór tej oferty jako najkorzystniejszej i tym samym dała zielone światło na podpisanie umowy z wykonawcą.

Budowa portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy na Zalewie będzie kosztować 992 mln złotych i ma się zakończyć do 2022 roku. W kolejnych etapach, na które dopiero ogłoszone zostaną przetargi, ma zostać m.in. pogłębiony tor wodny do Elbląga i zbudowany most w Nowakowie.

RG

Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama