UWAGA!

Elbląski akcent na festiwalu organowym

 Elbląg, Elblążanka Joanna Konefał wystąpi podczas niedzielnego koncertu we Fromborku
Elblążanka Joanna Konefał wystąpi podczas niedzielnego koncertu we Fromborku

W najbliższą niedzielę (14 sierpnia) w katedrze we Fromborku, w ramach 44. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, odbędzie się wyjątkowy koncert . Przez organizatorów został nazwany elbląskim, bo jedna z wykonawczyń, Joanna Konefał, pochodzi właśnie z naszego miasta. Oprócz wybitnej sopranistki wystąpi chór dziewczęcy z Cegladu na Węgrzech z Anną Marią Oczaj, solistką opery w Stecu oraz organista Maciej Zakrzewski.

O artystach:
       The Girl’s Choir of Kossuth Lajos Secondary School został założony 45 lat temu. Od tamtej pory chór regularnie bierze udział w działaniach kulturalnych, zarówno w całych Węgrzech jak i w innych europejskich ośrodkach muzycznych. Siedmiokrotnie był honorowany zaszczytnym tytułem „Chóru Roku”. Odnosi liczne sukcesy artystyczne na arenie międzynarodowej. Dziewczęta zdobyły 42 nagrody w 18 konkursach, wśród nich tak prestiżowe jak: Neuchatel (2008) - druga nagroda w kategorii chórów żeńskich; Cantonigros (2002) - pierwsza nagroda w kategorii chórów żeńskich oraz 2 nagrodę w kategorii pieśni ludowych, Austria (2000). Wśród tych nagród wyróżnić należy również: nagroda dla chóru żeńskiego oraz złoty medal, Llangollen, Wales (1998, 1995), pierwszą nagrodę w kategorii chórów żeńskich oraz druga w pieśniach folkowych, Middelesbrough, UK (1992) druga nagroda, Powell River, Canada (1994).
       Dyrygentem chóru jest Judit Lédeczi, która ukończyła studia w Ferenc Liszt Music Academy (Debrecen). Umiejętności swe doskonaliła także w zakresie gry na wiolonczeli. Była członkiem słynnego Kodály Choir. Wykładała grę na wiolonczeli w szkole muzycznej, a obecnie jest nauczycielem muzyki w szkole średniej. Przewodzi “sekcji młodych” w węgierskim National Council of Choirs and Orchestras. Niejednokrotnie zasiadała w składzie jury podczas międzynarodowych konkursów chóralnych. Jest zdobywczynią nagrody w czternastym Béla Bartók International Choir Contest oraz w międzynarodowym konkursie dla chórów im. Johannesa Brahmsa.
       Na występach w Polsce chórowi towarzyszyć będzie Anna Maria Oczaj – solistka opery w Stecu.
       Wśród gości z Węgier będą także: wiceprezydent Cegladu, dwoje radnych oraz dyrektorzy szkoły.
      
       Joanna Konefał urodziła się w Elblągu. Była uczennicą Szkoły Podstawowej nr 25 w Elblągu i Szkoły Muzycznej I-go stopnia w klasie fletu poprzecznego. Po wyjeździe do Gdańska ukończyła Liceum Muzyczne w Gdańsku w klasie fletu poprzecznego. Po zdaniu matury wyjechała do Niemiec, gdzie studiowała w Akademii Muzycznej w Hamburgu na wydziale Pieśni i Oratorium, a następnie operowe studia podyplomowe na wydziale śpiewu. Na swym koncie ma ponadto udział w kursach wokalnych prowadzonych przez tak wybitnych śpiewaków operowych jak Rene Kollo czy Helen Donat.
       W roku 2005 zajęła drugie miejsce – konkurs „Mozart-Wettbewerb der Absalom-Stiftung Hamburg“. Dwa lata później także drugie miejsce – konkurs „Maritim Musikwoche 2007” w Timmendorf oraz nagroda szczególna „Walter und Charlotte Hamel Stiftung Hannover“, zaś w latach 2008 – 2009 trzecie i drugie miejsce – konkurs „Elise-Meyer Stiftung Hamburg“. W okresie studiów była solistką orkiestry Klassik Philharmonie Hamburg pod dyrekcją Roberta Stehli (Szteli) i wystąpiła z licznymi koncertami m.in. w Laeiszhalle (Laishale) Hamburg, Kieler Schloss, Kongresshalle Husum. Wspólpracowała również z dyrygentami Kim Kwang-Kyu i Olegiem Snetkowem przy wystawianiu Requiem Mozarta z udziałem orkiestry „Neue Philharmonie Hamburg“ oraz chóru „Busan Metropolitan Chor“. Requiem było prezentowane m.in. w kościele St. Johannes w Hamburgu oraz w Bad Segeberg. Wystąpiła również w projektach realizowanych przez Akademię Muzyczną w Hamburgu: „Don Giovannim” W.A.Mozarta (partia Elviry), „Dialogach Karmelitanek” F.Poulenca (partia Madame Lidoine), „Jasiu i Małgosi” E.Humperdincka (partia mamy i wiedźmy) oraz „Cosi fan tutte” W.A.Mozarta (partia Dorabelli). Opery te były wystawiane w latach 2006-2010 w Hamburgu, gdzie Joanna Konefał ówcześnie mieszkała. W tym czasie nawiązała również współpracę z fundacją „Richard Wagner - Verbandes - Hamburg“, czego następstwem były koncerty solowe organizowane przez fundację, w tym koncert operowy z okazji jubileuszu 20-lecia tego stowarzyszenia, podczas którego Dyrektor Opery w Hamburgu Simone Joung otrzymała honorowy tytuł reprezentanta fundacji wagnerowskiej w Hamburgu. Od jesieni 2010 roku mieszka w Berlinie. Tu miała przyjemność zaprezentować się berlińskiej publiczności w Konzerthaus Berlin w koncercie symfonicznym z orkiestrą „Sinfonieorchester des Jungen Ensamble Berlin“ prowadzoną przez Michaela Riedla, w czasie którego wykonała utwory z opery R. Wagnera „Tristan i Isolde”. Jesienią 2010 r. można było usłyszeć sopranistkę wielokrotnie w Requiem W.A. Mozarta, wystawianym przy udziale takich orkiestr jak orkiestra berlińska „Amadeus“ czy „Berufsorchester Berlin“, których dyrygowania podjął się Jörg Strodthoff (Sztrodhof). Współpraca z tym dyrygentem i jednocześnie organistą była kontynuowana przy wystawianiu Oratorium Bożonarodzeniowego I-III J.S.Bacha dla którego akompaniament zapewniła orkiestra „Brandenburger Barock Orchester”. Jorg Strodthoff (Sztrodhof ) a także pianista Michael Belter byli akompaniatorami w czasie koncertów w Berlinie, Kiel i Wildau, gdzie solistka prezentowała arie barokowe oraz pieśni kompozytorów niemieckich wraz ze znanym śpiewakiem operowym René Kollo. W Polsce można było usłyszeć Joannę Konefał na koncertach operowych organizowanych w latach 2004-2009 przez Elbląskie Towarzystwo Kulturalne i Urząd Miasta Elbląga. Począwszy od 2007 roku, sopranistka występuje na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej we Fromborku. Dotychczas prezentowała się w czasie tego wydarzenia w towarzystwie takich organistów jak Henryk Gwardak (2007), Ludmiła Golub (2008), Hans Leitner (2008), Witold Zalewski (2009), Marek Stefanski (2010).
       Maciej Zakrzewski jest student trzeciego roku Akademii Muzycznej imienia Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie organów profesora Romana Peruckiego i doktor Hanny Dys. Maciej Zakrzewski w 2007 roku ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną imienia M. Karłowicza w Krakowie, w klasie organów Łukasza Matei. Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest m.in. laureatem I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka w Gdańsku oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” we Włoszech. Wraz ze swym zespołem „Concitato” zdobył pierwszą nagrodę na VII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich - interpretacji muzyki oraz w Warsztatach Muzyki Dawnej.
       Koncertuje jako solista i kameralista współpracując m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, szczecińskim chórem Camerata Nova oraz sopranistką Moniką Cichocką. Prezentuje słynne organy Katedry Oliwskiej, a także pełni funkcję organisty w gdańskim kościele p. w. św. Barbary.
       W roku 2009 był nominowany do nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury”, a obecnie wyznaczono go jako kandydata do nagrody „Gryfa Pomorskiego” w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”.
      
       Program niedzielnego koncertu:
       Charles Marie Widor (1844-1937); Allegro z VI Symfonii g- moll op.42 nr 2
       Richard Wagner (1813-1883); Modlitwa z opery Tannhaeuser " Allmächtge Jungfrau hör mein flehen" (Elżbieta)
       Georg Friedrich Haendel (1685-1759); Aria z opery Amadigi "Ah! spietato, e non ti muove" (Melissa)
       Węgierska piosenka ludowa
       Kodály Zoltán (1822-1967); Ave Maria
       Veljo Tormis (*1930);The birth of the song
       Siegfried Strobach(?); Ave Maria
       Karai József (?); The song of the birds (Śpiew ptaków)
       Kodály Zoltán (1822-1967); Evening song
       Giuseppe Verdi (1813-1901); Z opery Otello "Ave Maria" (Desdemona)
       Johannes Brahms (1833-1897); "Herzlich tut mich verlangen"
       Jan Maklakiewicz (1899-1954); Offertorium z Mszy Polskiej "Módl się o duszo moja"
       Cesar Franck (1822-1890); Preludium, fuga i wariacja h- moll op.18
       Georges Bizet (1838-1875); "Agnus dei"
      
       Bilety na koncerty w cenie 20 zł normalny i 15 zł ulgowy do nabycia przed wejściem do katedry we Fromborku. Początek koncertu o godz. 14.
      
oprac. A

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • fajnie tylko ten, ,telebim, ,naprawcie!
  • Piękna, tylko na Prezydenta Elbląga. A na serio, powinniśmy być dumni z Pani sukcesów. Życzę wszystkiego najlepszego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Sławek - Jurek(2011-08-12)
  • to nie jest rozowa strefa, to jest nasza elblaska diva, wiecej szacunku wiesniaki dla wykonawczyni dziel Wagnera, Verdiego, Bramhsa, to ze artystka ma czym oddychac-jest jej wylaczna zasluga. Dobre pluca potrzebne sa nie tylko pilkarzom Olimpii, ale tak ze sopranistkom i to tym z gornej polki
  • Przecież tu nikt nie wykazał braku szacunku dla pani Joanny a wręcz przeciwnie, wyrażaliśmy tylko podziw dla jej walorów, ten co nazwał nas obraźliwie wieśniakami ( nie mam nic przeciwko mieszkańcom wsi i jestem jednym z nich ) jest zwykłą kanalią a portel jest zwykłym komunistycznym szmatławcem zdominowanym przez cenzurę i tubą ekipy będącej w danym czasie u władzy, protestuję przeciwko usuwaniu komentarzy nie zawierających treści obrażliwych !
  • Portel do likwidacji albo znieście cenzurę !
  • relatywizacja, ,kindersztuby, ,w akcji???
  • to juz fajnych cyckow skomentowac nie wolno?? bo co? ze spiewaczka operowa to juz nie wypada?? stop tej hipokryzji!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    lubie to(2011-08-13)
  • prymitywy tez mają swoje potrzeby i należy to uszanować, ale nie można ludzi traktować jak przedmioty dla własnej zabawy. .. bo to już nie jest elementem dopuszczalnym. .. .. po to się uczy i wychowuje w przedszkolu, szkołach aby to wiedzieli. .. .menelstwo tego nigdy nie zrozumie. .. .. co nie znaczy iż nawet w Elblagu należy to tolerować!
  • szkoły niczego nie uczą, zycie to weryfikuje. .. wykladowcy badz cos innego ma byc autorytetami? phiii ja sam się kształcę w oparciu o walsny system wartości, ktory ciagle jest aktualizowany haha a ta tzw diwa hehe to hehe jakas duza jeest :) big cyc
  • jest się czym chwalić, ze z elblaga haha przeciez to wstyyydd :D ja sie wstydze skad pochodza :) nigdy nie mowie
  • no widać, że menelstwo. ..
  • a dlaczego taki mały dekolt toć mógłby sięgać do kolan wtedy nie trzeba by było się wysilać z grą na organach nie lala
Reklama