UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Kaliningrad zbuduje ogromne lotnisko?

 
Elbląg, Lotnisku w Gdańsku może wyrosnąć konkurencja
Lotnisku w Gdańsku może wyrosnąć konkurencja (fot. AD)

Lotnisku w Gdańsku może wyrosnąć konkurencja. Kaliningrad zabiega o specjalne przywileje dla swojego lotniska Chrabrowo, by je zamienić w centrum obsługi przelotów między Azją i Europą oraz Ameryką.

Władze Kaliningradu rozmawiają z rosyjskim ministerstwem transportu o umożliwieniu działania cywilnego lotniska Chrabrowo w reżimie "otwartego nieba" - poinformował dziennik "Kommiersant". To pozwoliłoby korzystać z portu niemal wszystkim przewoźnikom, niezależnie od umów o transporcie lotniczym zawartych pomiędzy państwem, z którego pochodzi dany przewoźnik, a Rosją. Taki plan zapisano w programie rozwoju lotniska w Chrabrowie do 2030 r., przygotowanym przez holenderską firmę NACO.
       Od zeszłego roku z takich wyjątkowych w Rosji zasad "otwartego nieba" korzysta tylko lotnisko we Władywostoku na Dalekim Wschodzie.
       Dodatkowo władze Kaliningradu rozmawiają o wprowadzeniu 72-godzinnego ruchu bezwizowego dla cudzoziemców, odwiedzających ten obwód Federacji Rosji.
       Reżim "otwartego nieba" w połączeniu z liberalizacją ruchu bezwizowego mają pomóc stworzyć w Kaliningradzie centrum międzynarodowego transportu lotniczego.
       - Mamy już wnioski na tranzyt z Azji (Chin) do Europy Północnej i Ameryki - twierdzi szef lotniska Chrabrowo Wiktor Titariew, cytowany przez "Kommiersant".
       Liczba obsługiwanych przez Chrabrowo pasażerów wzrosła ze 163 tys. w 2002 r. do ponad 1,2 mln osób w 2011 r. Władze Kaliningradu liczą, że po wprowadzeniu specjalnych przepisów z ich lotniska z czasem korzystać będzie nawet 5 mln pasażerów rocznie. Do połowy przyszłego roku ma się zakończyć rozbudowa i modernizacja kaliningradzkiego lotniska. Po zakończeniu inwestycji wartej ok. 110 mln dol. powierzchnia terminalu w Chrabrowie niemal podwoi się do 50,5 tys. m kw. A władze lotniska chcą na jego obrzeżach wznieść jeszcze hotele, halę konferencyjną, centra logistyczne i transportowe oraz dodatkowe instalacje do tankowania samolotów.
       Nie jest jasne, czy z tymi planami nie jest powiązana modernizacja pobliskiego lotniska wojskowego Czkałowsk. Główny pas tego lotniska zostanie wydłużony do 3 500 m i będzie tam można przyjmować najnowsze modele samolotów Boeing i Airbus.
       Powinien także poprawić się dojazd do Kaliningradu. W zeszłym roku władze obwodu dostały z budżetu Rosji ok. 1,3 mld euro na modernizację dróg przed piłkarskimi mistrzostwami świata w 2018 r. i część tych pieniędzy zostanie wydana na główne połączenia drogowe z Polską i Litwą.
       Ambitne plany Kaliningradu nie budzą obaw prezesa gdańskiego lotniska Tomasza Kloskowskiego.
       - Słyszałem o planach rozbudowy tego lotniska, głównie w kontekście organizowanych w Rosji mistrzostw świata w piłce nożnej i to wydaje się logiczne - powiedział "Gazecie" Kloskowski. - Jednak nie sądzę, aby realne było stworzenia tam wielkiego hubu obsługującego miliony ludzi. Oczywiście można wydać pieniądze, zbudować dziesięć pasów startowych i wielkie hale. Sama budowa nie jest wielkim problemem. Prawdziwą sztuką jest wypełnić lotnisko pasażerami i samolotami, skłonić pasażerów i linie, aby chciały z danego lotniska korzystać. W mojej ocenie potencjał obwodu kaliningradzkiego jest zbyt mały, aby taki hub powstał.
       Kloskowski podkreśla, że nie obawia się, aby do Kaliningradu masowo jeździli mieszkańcy Trójmiasta. Jego zdaniem barierą jest np. odległość.
       - Aby zdecydować się na 3-godzinny dojazd na lotnisko, loty musiałyby być praktycznie darmowe - ocenia prezes gdańskiego lotniska. - A na to nikogo w dłuższej perspektywie nie stać. Poza tym w Polsce już jest szeroka oferta lotnisk i linii lotniczych. Można z Trójmiasta dojechać do Poznania, Bydgoszczy, czy Warszawy. A mimo to mieszkańcy Pomorza latają z Rębiechowa.
      
       źródło: wyborcza.biz
      
      
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Dajcie im słonine to nic nei zbudują. Referendum Srendum. Przez was będziemy mieli Kononowicza! Budować Terkawkę póki czas!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    dzisja przyjechac(2013-02-28)
  • Kto to tłumaczył??? Nie "reżim" tylko: "status".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    plusexpress(2013-02-28)
  • Jaka konkurencja dla gda? jak biletu z kaliningradu do moskwy nie da sie kupic taniej niz 1300zl. Jak oni maja takie ceny w lotach krajowych, to juz wyobrazam sobie te kolejki Polakow lecacych do Wlk. Brytanii, Niemiec, Francji za 2000tys zl. a do Usa za 8tys.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Czytelnik_MOBI_33769(2013-02-28)
  • za bilet do Moskwy z Kaliningradu płaciłem 300 PLN, a do Petersburga jakieś 350 PLN
  • lotnisko ma być ogromne, pas startowy zaczyna się Królewcu a kończy w Moskwie, szerokość pasa też spora bo 200 km
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    doktór Mauzer(2013-02-28)
  • W Rosji mają większą szansę zbudować takie lotnisko i skierować na nie ruch. Po prostu potrafią dbać o własną kieszeń i nie szczypią się z durnymi ekologami.
  • Dużo Polaków z Suwalszczyzny przy wyjazdach - do, i z - Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szkocji i itd. korzysta z lotniska w Kownie. Ceny biletów są tam podobne jak u nas.
  • Może lepiej zbudować wspólne lotnisko z Królewcem co dla obu bliźniaczych miast będzie korzystne. Zdecydowanie bliżej nam do Królewca jak do olsztyna, który zawsze będzie prowincją.
Reklama