– Musimy powrócić do tych pierwszych wrażeń związanych ze szkołą, chodzi o to poczucie sukcesu, a matematyka jest bardzo wymierna, standardowa – mówi Leszek Iwańczuk, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 1. W XII wojewódzkim konkursie matematycznym Matma’12 jego uczniowie zwyciężyli zarówno zespołowo, jak i indywidualnie w kategorii gimnazjum.
W konkursie wzięło udział pięćdziesięciu jeden uczniów reprezentujących dziesięć ośrodków, w tym osiem gimnazjów, dziewięć szkół zawodowych oraz jedno liceum. Konkurs odbywa się w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 1 w Elblągu od 1997 roku, a jego inicjatorem był ówczesny dyrektor ośrodka Mirosław Borzęcki. Początkowo był to konkurs wewnątrzszkolny, od dziesięciu lat odbywa się na poziomie wojewódzkim. Uczestniczą w nim uczniowie ze szkół specjalnych województw warmińsko-mazurskiego oraz pomorskiego. Głównym celem konkursu jest budzenie wiary dziecka we własne możliwości, pobudzanie aktywności poznawczej ucznia, szeroko pojęta integracja oraz rozwijanie umiejętności i zainteresowań matematycznych.
– W zasadzie ta matematyka nie jest tutaj taka ważna, bardziej chodzi o poczucie sukcesu – opowiada Aneta Latecka, nauczycielka matematyki w SOSW nr 1 – Mamy tutaj dzieci, które mają bagaż doświadczeń ze szkół masowych. Często są to dzieci nie lubiące szkoły, musimy staczać walkę, żeby ci uczniowie chcieli do szkoły przychodzić. Ten konkurs pokazuje, że te dzieci mogą ze sobą rywalizować, również są w stanie osiągnąć sukces. Bywa też tak, że przez uczestnictwo w takim konkursie zmienia się postrzeganie dziecka w domu.
Ważną rolę matematyki w systemie edukacji podkreślała Joanna Poźnikiewicz z Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego w Elblągu.
– Uważam, że matematyce trzeba przywrócić pewne miejsce w edukacji. Zapracowaliśmy na to, że klasyfikowana jest jako przedmiot trudny – mówi. – Matematyka jest królową nauk i tej tezy powinniśmy się trzymać. Nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby ten przedmiot był pomijany, a wręcz przeciwnie. Skoro przywrócono go na maturze w szkołach powszechnych to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby każdy uczeń w systemie edukacji mógł zmierzyć się z poleceniami zadań matematycznych.
Finał turnieju poprzedza konferencja nauczycieli matematyki, gdzie przygotowywane są materiały do konkursu, odbywającego się w dwóch etapach – pierwszym tzw. „domowym”, gdzie uczniowie pobierają od nauczyciela arkusze zadaniowe i rozwiązują je w domu, samodzielnie albo przy wsparciu rodziców lub nauczycieli. Ma to pomóc w rozwijaniu umiejętności współpracy, pobudzać ciekawość uczniów. Następnie po sprawdzeniu zestawów zadań szkolne komisje konkursowe wyłaniają zwycięzców pierwszego etapu konkursu w kategorii gimnazjum (3 uczniów) oraz szkoły ponadgimnazjalne (3 uczniów). Drugi etap to finał, w którym uczestniczą reprezentacje gimnazjów oraz zasadniczych szkół zawodowych. W tych dwóch kategoriach przyznawane są nagrody dla zwycięzców indywidualnych, a także dla zwycięskich zespołów.
W kategorii gimnazjum zwyciężył Michał Więckowski z Elbląga, drugi był Przemysław Rasilewicz z Miłakowa, trzecie miejsce zajął Łukasz Pieczywek z Elbląga.
W kategorii zasadniczych szkół zawodowych najlepszy okazał się Rafał Subkowski z Olsztyna, drugie miejsce zajął Damian Rydzewski ze Starogardu Gdańskiego, zaś trzecie Mateusz Górecki z Ostródy.
Najlepszym zwycięskim zespołem w kategorii gimnazjum okazał się SOSW nr 1 w Elblągu, drugie miejsce zajął SOSW w Ostródzie, zaś trzecie przypadło SOSW w Braniewie.
Pierwsze miejsce w kategorii zasadniczych szkół zawodowych zajął SOSW w Ostródzie, drugie otrzymał SOSW w Olsztynie, trzecie natomiast SOSW z Nowego Dworu Gdańskiego.
Organizatorzy konkursu w sposób szczególny podkreślają ważną rolę wszystkich sponsorów, bez których ten konkurs nie miałby miejsca.
Konkurs odbył się w ramach Tygodnia Osób Niepełnosprawnych.
Honorowy patronat nad konkursem objął Prezydent Elbląga Grzegorz Nowaczyk oraz Grażyna Przasnyska Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.