Jedyną publikacją o Elblągu, jaką można otrzymać w informacji turystycznej w Kaliningradzie, jest folder przygotowany przez Muzeum Archeologiczno-Historyczne. Nie ma ani oddzielnych mapek, ani ulotek, ani gadżetów. - Pracuję tutaj od roku, przez ten czas nie dostaliśmy żadnych materiałów, oprócz tego z muzeum – powiedziała nam pracownica kaliningradzkiej informacji.
- Dostajemy publikacje, foldery z różnych miast i organizacji turystycznych, mamy bardzo dobrą współpracę z Olsztynem. Pracuję tutaj od roku, przez ten czas nie dostaliśmy żadnych materiałów o Elblągu, oprócz tego z muzeum – powiedziała nam pracownica informacji.
Były różne foldery
Urzędnicy elbląskiego ratusza twierdzą tymczasem, że inne materiały też były kolportowane w kaliningradzkiej informacji turystycznej. - Znajdowały się tam foldery dotyczące propozycji pobytu w naszym mieście w opcji weekendowej - „Elbląg w trzy dni” oraz w opcji pobytu kilkugodzinnego – „Elbląg w 300 minut”. Jeszcze w sezonie turystycznym były tam także dostępne foldery ukazujące różne atuty naszego miasta i okolic – twierdzi Hanna Laska-Kleinszmidt, dyrektor Biura Prezydenta Miasta, odpowiedzialna m.in. za promocję Elbląga. - W ciągu dwóch ostatnich lat kilkakrotnie odwiedzałam informację turystyczną w Kaliningradzie i zawsze były tam dostępne informacje o naszym mieście. Także teraz dostępny jest folder dotyczący Elbląga, w którym znajduje się mapa oraz opisy najważniejszych obiektów naszego miasta. Wiem również, że współpracę z kaliningradzką informacją turystyczną prowadzi nasz elbląski klaster turystyczny. Obecnie promocja Elbląga na terenie miasta prowadzona jest w sposób ciągły także poprzez reklamę outdoorową oraz punkt informacyjny funkcjonujący w Wydziale Promocji, Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Kaliningradzie. Tam, zdaniem polskich konsulów, Elbląg ma najlepszą promocję wśród wszystkich polskich miast. Dodatkowo przed każdym dużym wydarzeniem miejskim prowadzimy akcję reklamową poprzez media kaliningradzkie. Ostatnia kampania dotyczyła zaproszenia kaliningradczyków na weekend „Elbląg za pół ceny’, wcześniej na elbląskie Święto Chleba, Festiwal Jazzbląg i Dni Elbląga.
Każdy może zostawić ulotki
Odwiedziliśmy punkt informacyjny Elbląga, o którym wspomina dyrektor Biura Prezydenta Elbląga. Mieści się przy tej samej ulicy, co informacja turystyczna, ale ponad kilometr dalej, w stronę przedmieścia Kaliningradu, około 200 metrów od głównej siedziby Konsulatu Generalnego RP w Kaliningradzie. Przedstawicielstwo działa w pomieszczeniach wydziału promocji, handlu i inwestycji, to pracownicy konsulatu udzielają informacji na temat Elbląga. Przed budynkiem na dwóch masztach wisi flaga polska i flaga z herbem Elbląga, na ścianie tabliczka informująca o siedzibie elbląskiego przedstawicielstwa, w środku kilka pokoi dla pracowników konsulatu, na jednej z ścian fototapeta z Bramą Targową, obok na półkach różnego rodzaju ulotki.
- Każda elbląska firma czy instytucja może takie ulotki u nas zostawić, prosimy tylko wcześniej o maila z prośbą o zgodę – powiedziała nam jedna z pracownic wydziału promocji, handlu i inwestycji.
- A dużo osób tutaj przychodzi? - pytamy
- Sporo, ale jak mamy wiele ulotek, to zabieramy je także ze sobą na różnego rodzaju targi czy prezentacje.
Urząd się chwali, tablica na granicy bije po oczach
Elbląscy urzędnicy dodają, że także promują nasze miasto podczas wielu imprez targowych w obwodzie kaliningradzkim. - W marcu miasto wykupiło stoisko dla elbląskich przedstawicieli branży budowlanej, gdzie także promowane było same miasto. W kwietniu Elbląg miał swoje stoisko promocyjne podczas Międzynarodowych Targów Turystycznych „Jantur” , do udziału którego zaprosiliśmy także firmy zrzeszone w klastrze turystycznym oraz pozostałe z tej branży. Kilka dni temu nasze materiały - foldery, mapki, kwartalnik „Renowacje i Zabytki”, w którym bardzo szeroko prezentowane są atrakcje turystyczne i architektoniczne naszego miasta - były rozdawane na kolejnych międzynarodowych targach, jakie odbywały się w kaliningradzkim centrum wystawienniczym Baltic Expo – wylicza Hanna Laska-Kleinszmidt. - W tym roku, dzięki staraniom referatu promocji UM, po raz pierwszy elbląska młodzież uczestniczyła w Zgromadzeniu Młodzieżowym Kaliningradu, podczas którego odbyła się prezentacja pn. „Elbląg na skrzyżowaniu kultur”. W tym roku nawiązaliśmy także stałą współpracę z ekskluzywnym kwartalnikiem adresowanym do ludzi biznesu w Rosji, gdzie w każdym numerze bezpłatnie zamieszczane są informacje dotyczące najbliższych wydarzeń w Elblągu. Jesteśmy w stałym kontakcie z wieloma rosyjskimi instytucjami i mediami nie tylko na terenie Obwodu Kaliningradzkiego. Promocję Elbląga realizujemy także w Sankt Petersburgu, Nowogrodzie Wielkim, a niebawem także w Pietrozawodsku.
Elbląg promuje się także przy samej granicy z obwodem. Mijających przejście graniczne w Gronowie turystów wita tablica, zachęcająca do udziału w akcji „Elbląg za pół ceny”, której ostatnia edycja odbyła się... we wrześniu.