Mistrzostwa Warmii i Mazur w Skokach przez Przeszkody, które odbędą się 25 i 26 sierpnia (w sobotę i niedzielę) w Kadynach, to także moment, aby zwrócić uwagę na uwarunkowania geograficzne położenia Kadyn - zachęca Mariola Gościniak ze Stowarzyszenia Przyjaciół Kadyn i Okolic.
- Warto przyjrzeć się, jak na prawdę wygląda Zalew Wiślany. Żeby móc ocenić właściwie położenie Kadyn, trzeba koniecznie obejrzeć mapę - podpowiada Mariola Gościniak.
Spoglądając z góry na Zalew Wiślany, trudno kwestionować dane oficjalne: słodkowodny zbiornik wodny o powierzchni 838 km² (w tym w granicach Polski 328 km²) zaliczany do wód Morza Bałtyckiego, odcięty od Zatoki Gdańskiej przez Mierzeję Wiślaną. Przez Zalew przebiega ukośnie do jego osi podłużnej granica państwowa po między Polską a Federacją Rosyjską (obwód kaliningradzki). Średnia głębokość Zalewu wynosi 2,5 m, maksymalna głębokość 5,1 m, długość Zalewu to 90,7 km (w tym na terenie Polski 35,1 km), szerokość od 6,8 do 13 km. Największe rzeki wpływające do zalewu to Pregoła, Pasłęka, Elbląg i Nogat.
Zalew posiada połączenie z Zatoką Gdańską poprzez Cieśninę Pilawską. 10 listopada 2006 r. ogłoszono decyzję rządu polskiego o wykonaniu przekopu Mierzei Wiślanej.
- Kadyny wiele zyskają, jeśli powstanie kanał - twierdzi Mariola Gościniak.
Przypomnijmy, planowany koszt budowy kanału o długości 1100 metrów i szerokości 40 m w dnie i 80 m na powierzchni, wyniesie około 80 mln euro, a budowa zostanie sfinansowana częściowo z funduszy unijnych. Pogłębienie toru wodnego i dostosowanie go do statków o wymaganym przez port elbląski tonażu, a także budowa specjalnych śluz i mostów, podniesie koszt inwestycji do około 230 mln euro. Lokalizacja kanału to wieś Skowronki w gminie Sztutowo. Koncepcję budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną opracował prof. Tadeusz Jednorał.
23 marca 2007 r. na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się debata publiczna dotycząca ewentualnej realizacji przekopu Mierzei. Udział wzięli m.in. samorządowcy zainteresowanych stron i naukowcy różnych specjalności. Relację z debaty znajdujemy w Wikipedii:
„Wypracowano w wyniku dyskusji pogląd, że koszty wykonania przekopu i utrzymania żeglowności toru wodnego dla statków o wyporności do 4 tys. ton przekroczą prawdopodobnie wielokrotnie przewidywane zyski z funkcjonowania portu w Elblągu. Ziemia z refulatu, którą planuje się usypać nad brzegiem Zalewu dla poszerzenia plaż nadzalewowych, zniszczy całkowicie obszar poddanych ścisłej ochronie w dyrektywach unijnych, tzw. Lagun przybrzeżnych - od Kątów Rybackich do Przebrna.
Wskazania:
- obecnie jedyne przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez rzekę Szkarpawę albo przez rosyjską Cieśninę Pilawską. Na początku maja 2006 r. Rosjanie wstrzymali po swojej stronie Zalewu żeglugę polskich statków turystycznych i pasażerskich oraz możliwość wpływania polskich statków do rosyjskich portów. Pływać mogą jedynie jednostki tranzytowe. Od tej pory ruch promów na Zalewie niemal zamarł;
- niewykorzystany jest port morski w Elblągu, wybudowany dzięki funduszom unijnym. Na terenie portu, który kosztował 21 mln zł, znajdują się: terminal towarowy, pasażerski, punkt odpraw granicznych oraz basen jachtowy.
Przeciwwskazania:
- przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, leżącej na końcu Mierzei tuż pod granicą z obwodem kaliningradzkim Rosji, obawiając się, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu; - przeciwni są także ekolodzy, którzy uważają, że przekopanie Mierzei wpłynie na stopień zasolenia wód, wskutek czego zmieni się zasób gatunkowy ryb i flory;
- przeciwni są również mieszkańcy Kątów Rybackich i Skowronek, obok których ma powstać przekop, z powodu przewidywanego zanieczyszczenia wody zarówno w Zatoce Gdańskiej, jak i w Zalewie Wiślanym, oraz hałasu wywołanego natężonym ruchem statków, co bezpośrednio wpłynie na czystość plaż oraz spadek zainteresowania wypoczynkiem w tym rejonie.
- Mieszkańcy Kadyn i miejscowości leżących na południowym brzegu Zalewu są jednak za przekopem - podkreśla Mariola Gościniak. - Oglądając Mistrzostwa Warmii i Mazur w Skokach przez Przeszkody, warto znaleźć chwilkę, by się nad tym wszystkim zastanowić i rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”. Zapraszamy w sobotę i niedzielę do Kadyn.
Organizatorzy Mistrzostw: Stowarzyszenie Przyjaciół Kadyn i Okolic, Klub Jeździecki Saccus oraz Stadnina Koni Kadyny.
Spoglądając z góry na Zalew Wiślany, trudno kwestionować dane oficjalne: słodkowodny zbiornik wodny o powierzchni 838 km² (w tym w granicach Polski 328 km²) zaliczany do wód Morza Bałtyckiego, odcięty od Zatoki Gdańskiej przez Mierzeję Wiślaną. Przez Zalew przebiega ukośnie do jego osi podłużnej granica państwowa po między Polską a Federacją Rosyjską (obwód kaliningradzki). Średnia głębokość Zalewu wynosi 2,5 m, maksymalna głębokość 5,1 m, długość Zalewu to 90,7 km (w tym na terenie Polski 35,1 km), szerokość od 6,8 do 13 km. Największe rzeki wpływające do zalewu to Pregoła, Pasłęka, Elbląg i Nogat.
Zalew posiada połączenie z Zatoką Gdańską poprzez Cieśninę Pilawską. 10 listopada 2006 r. ogłoszono decyzję rządu polskiego o wykonaniu przekopu Mierzei Wiślanej.
- Kadyny wiele zyskają, jeśli powstanie kanał - twierdzi Mariola Gościniak.
Przypomnijmy, planowany koszt budowy kanału o długości 1100 metrów i szerokości 40 m w dnie i 80 m na powierzchni, wyniesie około 80 mln euro, a budowa zostanie sfinansowana częściowo z funduszy unijnych. Pogłębienie toru wodnego i dostosowanie go do statków o wymaganym przez port elbląski tonażu, a także budowa specjalnych śluz i mostów, podniesie koszt inwestycji do około 230 mln euro. Lokalizacja kanału to wieś Skowronki w gminie Sztutowo. Koncepcję budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną opracował prof. Tadeusz Jednorał.
23 marca 2007 r. na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się debata publiczna dotycząca ewentualnej realizacji przekopu Mierzei. Udział wzięli m.in. samorządowcy zainteresowanych stron i naukowcy różnych specjalności. Relację z debaty znajdujemy w Wikipedii:
„Wypracowano w wyniku dyskusji pogląd, że koszty wykonania przekopu i utrzymania żeglowności toru wodnego dla statków o wyporności do 4 tys. ton przekroczą prawdopodobnie wielokrotnie przewidywane zyski z funkcjonowania portu w Elblągu. Ziemia z refulatu, którą planuje się usypać nad brzegiem Zalewu dla poszerzenia plaż nadzalewowych, zniszczy całkowicie obszar poddanych ścisłej ochronie w dyrektywach unijnych, tzw. Lagun przybrzeżnych - od Kątów Rybackich do Przebrna.
Wskazania:
- obecnie jedyne przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez rzekę Szkarpawę albo przez rosyjską Cieśninę Pilawską. Na początku maja 2006 r. Rosjanie wstrzymali po swojej stronie Zalewu żeglugę polskich statków turystycznych i pasażerskich oraz możliwość wpływania polskich statków do rosyjskich portów. Pływać mogą jedynie jednostki tranzytowe. Od tej pory ruch promów na Zalewie niemal zamarł;
- niewykorzystany jest port morski w Elblągu, wybudowany dzięki funduszom unijnym. Na terenie portu, który kosztował 21 mln zł, znajdują się: terminal towarowy, pasażerski, punkt odpraw granicznych oraz basen jachtowy.
Przeciwwskazania:
- przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, leżącej na końcu Mierzei tuż pod granicą z obwodem kaliningradzkim Rosji, obawiając się, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu; - przeciwni są także ekolodzy, którzy uważają, że przekopanie Mierzei wpłynie na stopień zasolenia wód, wskutek czego zmieni się zasób gatunkowy ryb i flory;
- przeciwni są również mieszkańcy Kątów Rybackich i Skowronek, obok których ma powstać przekop, z powodu przewidywanego zanieczyszczenia wody zarówno w Zatoce Gdańskiej, jak i w Zalewie Wiślanym, oraz hałasu wywołanego natężonym ruchem statków, co bezpośrednio wpłynie na czystość plaż oraz spadek zainteresowania wypoczynkiem w tym rejonie.
- Mieszkańcy Kadyn i miejscowości leżących na południowym brzegu Zalewu są jednak za przekopem - podkreśla Mariola Gościniak. - Oglądając Mistrzostwa Warmii i Mazur w Skokach przez Przeszkody, warto znaleźć chwilkę, by się nad tym wszystkim zastanowić i rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”. Zapraszamy w sobotę i niedzielę do Kadyn.
Organizatorzy Mistrzostw: Stowarzyszenie Przyjaciół Kadyn i Okolic, Klub Jeździecki Saccus oraz Stadnina Koni Kadyny.
oprac. PD