UWAGA!

Lotos Optima zaczęła od Elbląga

 Elbląg, Lotos Optima zaczęła od Elbląga
fot. AD

Grupa Lotos chce otwierać nowe stacje paliw w segmencie ekonomicznym, na których paliwa będą tańsze niż na obecnych stacjach Lotosu, należących do segmentu premium. Chciałaby zacząć od Elbląga, bo prezes Lotosu mieszka w Elblągu i wszędzie podkreśla swój sentyment do naszego miasta. Mówią, że w biznesie nie ma sentymentów, ale...

Paweł Olechnowicz jest zaprzeczeniem tej tezy, bo przez wszystkie lata jego rządów Grupa Lotos jest jednym z największych sponsorów elbląskich wydarzeń kulturalnych i sportowych. Za poprzednich władz miasta ten sentyment nie był raczej odwzajemniany, bo gdyby nie fakt, że koncern Esso wycofał się z interesów w Polsce i Lotos kupił wówczas od niego dwie stacje paliw w Elblągu, nie byłoby w Elblągu stacji paliw Lotosu.
       Lotos Optima to nazwa ekonomicznej sieci stacji paliw. Ten projekt po raz pierwszy zaprezentowano podczas tegorocznych Targów Stacji Paliw w Warszawie. Elbląg jest miastem, od którego Grupa Lotos rozpoczyna cykl spotkań z samorządowcami i lokalnymi przedsiębiorcami branży paliwowej. To także ukłon Pawła Olechnowicza wobec Elbląga. W poniedziałek (23 maja) w Ratuszu Staromiejskim odbyło się spotkanie inaugurujące ten cykl.
       W spotkaniu uczestniczył marszałek naszego województwa Jacek Protas, prezydent Elbląga Grzegorz Nowaczyk i wielu samorządowców z Warmii i Mazur. W województwie warmińsko-mazurskim średnia płaca wciąż jest niższa od średniej płacy krajowej, dlatego rosnące ceny benzyny są tu bardziej dokuczliwe niż np. w Warszawie. A stacje Lotos Optima mają oferować tańszą benzynę.
      
       Mniejsze, tańsze...
      
Założenia projektu Lotos Optima przedstawił zebranym Paweł Lisowski, dyrektor spółki Lotos Paliwa, odpowiedzialnej w koncernie za zarządzanie stacjami paliw. Powiedział m.in., że do 2015 roku Grupa Lotos ma ambicje, by jej sprzedaż detaliczna wzrosła w obecnych 17 procent do 27 procent sprzedaży koncernu ogółem.
       Obecnie stacje paliw dzielone są na trzy segmenty: segment premium, segment stacji przymarketowych, samoobsługowych i segment ekonomiczny. Segment ekonomiczny jest obecnie najmniejszy, ma tylko 11 procent udziału w rynku stacji paliw, ale tylko on w ostatnich czterech latach wykazuje tendencje rosnące – ilość wszystkich stacji paliw w Polsce zmniejsza się (Grupa Lotos ma obecnie w Polsce 316 stacji paliw).
       – Ponieważ jedynie segment ekonomiczny rozwija się, nasza oferta ulokowana jest właśnie w tym segmencie – mówił Paweł Lisowski. – Rozpoczynamy dywersyfikację naszych stacji na część premium i część ekonomiczną. Chcemy, aby w 2015 roku około 30 procent naszych stacji stanowiły stacje ekonomiczne, ale nie będziemy zmieniać już istniejących. Stacje Lotos Optima będą to wszystko nowo wybudowane e stacje. Chcemy tworzyć sieć stacji paliw dwutorowo: budując nasze własne stacje, z drugiej strony działając w systemie franczyzowym, oferując niezależnym partnerom możliwość wykorzystania naszego know how, naszego logo i naszych paliw.
      
       ...czyli jakie?
      
Stacje Lotos Optima mają sprzedawać tylko paliwa podstawowe – olej napędowy, benzynę PB95, tylko opcjonalnie gaz. Mniejsze będą na nich sklepy, gastronomia ograniczona do kawy i jakiejś ciepłej przekąski. Nie będzie na nich programu Nawigator (wymiana punktów na nagrody), z usług dodatkowych tylko kompresor i toaleta. Oczywiście w przypadku franczyzy wpływ na ofertę będzie miał franczyzobiorca.
       Podczas gdy stacje premium potrzeba 3-4 tys. m kwadratowych powierzchni, stacje Lotos Optima da się zbudować na 1-2 tys. m kwadratowych. Koszt budowy Lotos Optima to 1-1,5 mln zł (nie licząc gruntu), stacji Premium – 2,7- 4 mln zł.
       I najważniejsze dla kierowców: – Założenie jest takie, że przy obecnych cenach litr benzyny na stacji Lotos Optima będzie o 8 groszy tańszy – mówi Paweł Lisowski.
       Zapytałem prezydenta Elbląga Grzegorza Nowaczyka, czy ma jakieś propozycje dla projektu Lotos Optima. Wskazał trzy możliwe lokalizacje takiej stacji w północnej części Elbląga, ale jest za wcześnie, by je ujawniać. W końcu to biznes, choć z sentymentalnym podtekstem.
      
Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Budujcie te stacje jak najszbciej, 8 gr. na litrze to niedużo, ale na jakieś lody z żoną i dziećmi w ciągu roku się uzbiera. Ceny paliw w naszym woj. szuwarowo-bagiennym są bardzo często najwyższe w kraju, nie wiedzieć dlaczego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Żuławiak(2011-05-24)
  • Szanuję tego człowieka i przyznam z wdziękiem patrzę na jego pracę na rzecz kulturalnego elbląga. Oby więcej było takich ludzi. .. .a nie szumnych PijaRowców
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    palikotka(2011-05-24)
  • To spotkanie odbyło się chyba w Lotosie w Gdańsku, za bardzo wypasiony lokal, jak na elbląskie warunki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Estetka(2011-05-24)
  • -jakos nie udalo sie Olechnowiczowi "rozwalic"Lotosu, bo z ABB zrobil to skutecznie-. !!!
  • piszę się franczyzy a nie franszyzy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    olo_pdg(2011-05-24)
  • 8 groszy. .wole nie jezdzic lub gaz zalozyc
  • wróćmy myslami do roku przynajmniej 1986.. .. .baju baju baju
  • Estetko, z radością donoszę, że to Elbląg, wnętrze Ratusza. A tak poza tym w Elblągu jest sporo ładnych miejsc i wnętrz. Wystarczy się rozejrzeć.
  • Pytanie tylko kiedy zaczną budowę i otworzą tą pierwszą stację? Mam nadzieję, że jako obiekt przykładowy dla nowej sieci będzie tam gaz także tańszy o te 8gr. Proponowanie lokalizacji na północy miasta jest idealne: Nad Jarem, Bielanach i Zawadzie nie ma ani jednej stacji paliw :/
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Kierowca na gazie(2011-05-24)
  • Również szanuję pana Olechnowicza. Jest prezesem wielkiej firmy, a nie odcina się od Elbląga, co z lubością robi wielu. .. studentów.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Svenigmatik(2011-05-24)
  • Elbląg ma tylu wspaniałych ludzi czynu, którzy robią wiele dobrego dla tego miasta - aż serce się raduje !
  • To wspaniale, że człowiek na takim stanowisku tak wspiera i nie wyrzeka się Elbląga, miasta przecież o tak ciekawej historii z tradycjami przemysłowymi, portem !
Reklama