UWAGA!

Pierwszy krok – porozumienie (gospodarka)

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wymaga formalnej podstawy do prowadzenia dalszych działań, czyli porozumienia dwóch sąsiadujących województw, samorządów gmin i innych podmiotów. W czwartek 26 października Rada Miejska Elbląga podjęła uchwałę o przystąpieniu do porozumienia w tej sprawie.

Projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną powrócił w czasie ostatniej w tej kadencji sesji Rady Miejskiej.
     Lokalizacja kanału wymaga właściwego zapisu w dokumentach planowania strategicznego dwóch województw: warmińsko-mazurskiego i pomorskiego oraz odpowiedniego potraktowania w polityce rozwoju obu województw.
     Temat przekopu zapisano w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie to jako droga wodna ma znaczenie regionalne, krajowe, także międzynarodowe dla aktywizacji terenów portowych, transportu towarowego i osobowego, położonych wokół Zalewu Wiślanego oraz w obszarze Morza Bałtyckiego.
     Elbląg podejmie działania, które pozwolą na opracowanie wymaganych dokumentów i przygotowanie projektu do realizacji w latach 2007-2013. Stronami porozumienia będą zarządy i wojewodowie obu województw, zarządy powiatów nowodworskiego i elbląskiego, gminy Elbląg i Sztutowo oraz Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Portu Morskiego w Elblągu.
     Porozumienie będzie pierwszym formalno-prawnym krokiem do realizacji projektu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, jeśli wszystkie strony zaakceptują jego założenia.
     
Andrzej Minkiewicz - Telewizja Elbląska

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Kompletna bzdura z tym kanałem. Genialne władze naszego miasta zafundowały nam port bez dostepu do morza, wydali bezsensownie pieniądze, a teraz zamiast sie do tego przyznać chcą na siłe wybudować ten szlak morski za niemałe pieniądze, co bedzie kolejną nietrafną inwestycja, gdyż utzrymanie go bedzie bardzo kosztowne i wątpie żeby na siebie zarobił. Obok Gdańsk i Gdynia dwa giganty jeśli chodzi o przeładunek morski, jeśli komuś się zdaje że do nas będą wpływac wielkie morskie statki to jest w błedzie. Mamy chybnie trafioną inwestycje w postaci portu i powinniśmy sie z tym pogodzić a nie dalej wyrzucać pieniądze w błoto!!
  • Brawo. A może tak , jak przekop, modne się stanie przed wyborami Truso. Jak w marcu symbolicznie zaczęliśmy kopać przekop wiele osób się śmiało. Jak przez ostatnie lata mała grupa zwolenników otwarcia zalewu na morze lobowała. Uważana była za niepoważną.Truso w połączeniu z Kanałem Elbląskim, Przekopem przez Mierzeję i zagospodarowanym Wzniesieniem Elbląskim daje produkt turystyczny klasy światowej (+ Malbork i Frombork) Moim zdaniem turystyka jest ogromną szansa tego regionu. Potraktowana kompleksowo i wspierana przez władzę wszystkich szczebli jest wstanie w wyjątkowo krótkim czasie wygenerować mnóstwo miejsc pracy. Tylko pora przestać mówić o turystyce , pora działać. Turystyka to biznes. To gałąź gospodarki mogąca napędzać koniunkturę. To może teraz pora na Truso? Gońmy Wolin i Biskupin. serwisy.gazeta.pl www.wikingowie.etherhttp .pl/
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Woj Ławrynowicz(2006-10-29)
  • Szanowni Państwo W celu zakończenia dyskusji na temat przekopu , proponuję jako kandydat na radnego do Rady Miasta , pomysł przekazać nieodpłatnie partii SLD. Partia ta powinna z własnych środków wykonać inwestycję "Przekop przez Mierzeję Wiślaną" W ten sposób wyborczy temat , pomysł kłamcy lustracyjnego Profesora Krzysztofa Luksa - raz na zawsze przestanie istnieć . Szanowni Państwo przekonacie się ,że SLD odstąpi od tematu , przecież są to ludzie wykształceni i swoje pieniądze potrafią liczyć.Mam nadzieję ,że nowa rada podsumuje wszystkie wydatki przez ostatnie osiem lat , związane z przekopem i obciąży nimi osobiście poszczególnych decydentów, jest to jedyny sposób samolikwidacji SLD w naszym miescie. Elblążanie uwolnieni od utopi bedą mogli zając się odbudową przewojennego morskiego portu handlowego na Zalewie Wislanym w Elblągu , obecna nazwa Zatoka Elbląska . Zatoka Elblaska po oczyszczeniu z osadów dennych jest idealnym miejscem do uprawiania sportów wodnych , transportu pasazerskiego do Krynicy Morskiej / 20 min - koszt 10 zł/ transportu towarowego do Obwodu Kaliningradzkiego / 35 km do granicy/ Z powazaniem Polak to brzmi dumnie.
  • Co z Ciebie za kandydat na radnego, skoro boisz się podpisać imieniem i nazwiskiem pod opiniami które wypowiadasz.
  • Z programu Pani E. Gelert „Do Kanału Elbląskiego, Malborka, Fromborka musimy szybko wprowadzić Zalew Wiślany jako znakomity teren rekreacyjny i zrekonstruowane Truso jako żywa atrakcja turystyczna. Musimy niejako odtworzyć dawne województwo elbląskie, z Elblągiem jako stolicą i liderem makroregionu.” Pomysłu o kopaniu nie trzeba przekazywać SLD. Już go przejęła PO a nawet poszerzyła. Kopać we wszystkie strony nawet do Malborka, i odtworzyć dawne województwo. zlikwidowane jak wszyscy dobrze wiedzą przez PO i PiS ( dawny AWS) Ot obłudny program. Pamięć o tym wydarzeniu jest jedynym sposobem samolikwidacji PO i PiS w naszym mieście.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    SOCJALDEMOKRATA(2006-10-29)
  • SOCJALDEMOKRATO, nie rozumiesz tekstu, tak jak nie wiesz, że PO powstała kilka lat po reformie administracyjnej. Na taką pozycję Elbląga miał wpływ poseł lewicy W.Gintowt i prezydent Elblaga H.S., a zafundował nam to Walendziak, zgadza się, z AWS.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    antylewica(2006-10-29)
  • a piasek z przekopu na wyspy na zalewie a na nich most do Krynicy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    sławek z elb(2006-10-30)
  • Jak nie rozkradna tylko sprzedazą ten bursztyn który wykopia robiac przekop to troche kasy im się zwróci i się okaże że ta inwestycja nie jest aż tak droga!:)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    dyletant(2006-10-30)
  • "Przekop Mierzeji Wiślanej jest konieczny, ponieważ ruch w elbląskim porcie jest tak duży, że dla bezpieczeństwa ruchu statków należy uczynić wszystko, aby te tankowce, frachtowce i.t.p. nie stały na redzie na Zalewie Wiślanym, gdyż się już nie mieszczą, a na Bałtyku." Kiedyś krążył "kawał", że sołtys Wąchocka znalazł dolara i otworzono w Wąchocku "PEWEX". Tylko co to ma wspólnego z tzw. portem morskim w Elblągu ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Miłośnik "portu"(2006-10-30)
  • Antylewico -Trochę histori - AWS w koalicji z Unią Wolności, przeprowadziła miedzy innymi reformę administracyjną kaju i inne reformy wprowadzone w życie 1 stycznia 1999r. Styl rządzenia, jakość reform w efekcie doprowadziły do porażki wyborczej, polegającej na utraceniu przez AWS reprezentacji w Sejmie w wyborach parlamentarnych z września 2001 roku i wygranej SLD. Widząc co się święci cyniczni prawicowi politycy nie mogący żyć poza Sejmem założyli troszkę wcześniej odpowiednio: w Styczniu 2001 - PO, w czerwcu 2001 - PiS. Założycielami obu partii i członkami zostali miedzy innymi uciekinierzy z AWS i UW skompromitowani politycy rządu Buzka i posłowie ( aktualnie wdrażają IV RP, walczą miedzy sobą, z Afganistanem i najchętniej z Rosja i Niemcami ale trochę im przynależność do NATO i UE przeszkadza) Program obu partii sprowadzał się do jednego – przekroczyć próg wyborczy w wyborach we wrzesniu 2001 i dostać się do Sejmu. Pan H. S i i Pan W.G mieli wtedy tyle do powiedzenia co dzisiejsze SLD w Sejmie. O wszystkim decydowała prawica. Przypisywanie PO i PiS nieudanych granic naszego woj. jest jak najbardziej uzasadnione - liderami i prominentnymi członkami tych partii są ciągle na nieszczęście dla kraju te same osoby co wtedy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    SOCJALDEMOKRATA(2006-10-30)
  • Socjaldemokrato krótką masz pamięć. Nie sięga ona czasów gdy pan prezydent należał do PZPR satelity okupanta Polski ZSRR.A mieszkańcy Elbląga wiezieni za przekonania w wiezieniu w Kwidzynie byli katowani i puszczani przez „ ścieżki zdrowia”.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    pamiętam(2006-10-30)
  • Czytam i przecieram oczy ze zdziwienia, że jeszcze ktoś może wypisywać takie dyrdymały dotyczące uczynienia z elbląskiego portu konkurenta dla Gdańska i Gdyni. Przecież wiadomo, że nie o to chodzi. Port elbląski nie będzie już takim jak przed wojną, co nie znaczy, że nie ma spełniać swej roli portowej. Zalew jako akwen mocno zamulony, pozwala na dostarczanie produktów "płytkodennym" jednostkom i tu się wiele nie zmieni. Kanał żeglowny przez mierzeję jest konieczny i to dla rozwoju turystyki przede wszystkim. Marzy mi się powrót białych żagli na wody zalewu, a zimą zawody bojerowe. Zgadzam się w pełni, że przekopanie mierzei i replika osady Truso, to dwa silne bodźce prorozwojowe, tym bardziej, że wraz z przekopaniem mierzei w parze musi pójść tworzenie infrastruktury w miejscowościach nadzalewowych. Dla mnie to bez dwóch zdań największa szansa na pobudzenie regionu, a ten, to nie tylko Elbląg, który także może jedynie zyskać.
Reklama