Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wymaga formalnej podstawy do prowadzenia dalszych działań, czyli porozumienia dwóch sąsiadujących województw, samorządów gmin i innych podmiotów. W czwartek 26 października Rada Miejska Elbląga podjęła uchwałę o przystąpieniu do porozumienia w tej sprawie.
Projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną powrócił w czasie ostatniej w tej kadencji sesji Rady Miejskiej.
Lokalizacja kanału wymaga właściwego zapisu w dokumentach planowania strategicznego dwóch województw: warmińsko-mazurskiego i pomorskiego oraz odpowiedniego potraktowania w polityce rozwoju obu województw.
Temat przekopu zapisano w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie to jako droga wodna ma znaczenie regionalne, krajowe, także międzynarodowe dla aktywizacji terenów portowych, transportu towarowego i osobowego, położonych wokół Zalewu Wiślanego oraz w obszarze Morza Bałtyckiego.
Elbląg podejmie działania, które pozwolą na opracowanie wymaganych dokumentów i przygotowanie projektu do realizacji w latach 2007-2013. Stronami porozumienia będą zarządy i wojewodowie obu województw, zarządy powiatów nowodworskiego i elbląskiego, gminy Elbląg i Sztutowo oraz Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Portu Morskiego w Elblągu.
Porozumienie będzie pierwszym formalno-prawnym krokiem do realizacji projektu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, jeśli wszystkie strony zaakceptują jego założenia.
Lokalizacja kanału wymaga właściwego zapisu w dokumentach planowania strategicznego dwóch województw: warmińsko-mazurskiego i pomorskiego oraz odpowiedniego potraktowania w polityce rozwoju obu województw.
Temat przekopu zapisano w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie to jako droga wodna ma znaczenie regionalne, krajowe, także międzynarodowe dla aktywizacji terenów portowych, transportu towarowego i osobowego, położonych wokół Zalewu Wiślanego oraz w obszarze Morza Bałtyckiego.
Elbląg podejmie działania, które pozwolą na opracowanie wymaganych dokumentów i przygotowanie projektu do realizacji w latach 2007-2013. Stronami porozumienia będą zarządy i wojewodowie obu województw, zarządy powiatów nowodworskiego i elbląskiego, gminy Elbląg i Sztutowo oraz Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Portu Morskiego w Elblągu.
Porozumienie będzie pierwszym formalno-prawnym krokiem do realizacji projektu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, jeśli wszystkie strony zaakceptują jego założenia.
Andrzej Minkiewicz - Telewizja Elbląska