UWAGA!

Polacy i Szwedzi o Bałtyku

 Elbląg, Polacy i Szwedzi o Bałtyku

W Warszawie odbyło się II Forum Polsko-Szwedzkie. Jego uczestnikami byli parlamentarzyści, przedstawiciele rządów i samorządów regionalnych oraz organizacji pozarządowych obu krajów. Marszałka województwa warmińsko-mazurskiego reprezentował Jerzy Wcisła.

Forum miało charakter roboczego spotkania, podczas którego była możliwość porozmawiania - w różnych gremiach - o sprawach interesujących oba kraje.
     Z oczywistych względów dyskusje toczyły się przede wszystkim wokół Morza Bałtyckiego. Dyskutowano podczas sesji plenarnej i w trzech równoległych panelach tematycznych: politycznym, gospodarczym i regionalnym.
     - W panelu politycznym rozmawiano m.in. o szwedzkim (2009 r.) i polskim (2011 r.) przewodnictwie w Unii Europejskiej, budżecie UE i Wspólnej Polityce Rolnej oraz polityce wschodniej UE – mówi Jerzy Wcisła, który brał udział w Forum z ramienia marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. - Mówiono o konieczności „obcinania” budżetu Unii i o skutkach projektowanej budowy gazociągu z Rosji na Zachód. W panelu z naszego regionu brał udział poseł Krzysztof Lisek, przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych.
     - W panelu gospodarczym zajęto się sprawami budowy europejskiego systemu energetycznego, problemami zrównoważonego rozwoju gospodarczego w kontekście zmian klimatycznych oraz powiązaniem spraw energetycznych i środowiskowych w kontekście Morza Bałtyckiego – kontynuuje Wcisła. - Te sprawy mają być przedmiotem uzgadnianej wizyty wicepremiera Waldemara Pawlaka w Szwecji.
     - Natomiast panel regionalny poświęcony był w dużej mierze problemom związanym z tworzeniem Strategii dla Morza Bałtyckiego, szansom związanym z programami CBC oraz problemom transportowym w rejonie Morza Bałtyckiego – dodaje. - W podsumowaniu minister spraw zagranicznych powiedział, że „strategia dla Morza Bałtyckiego jest ważnym priorytetem Unii, i że ekologia Morza Bałtyckiego jest bardzo ważna”. Projekt strategii powstanie w najbliższym okresie czasu, potem będzie konsultowany w różnych środowiskach.
     Z dużym zaskoczeniem uczestnicy Forum przyjęli informację o sytuacji portu elbląskiego.
     - To jedyny morski port morski w Unii Europejskiej, do którego statki nie mogą wpłynąć, bo jedyna droga wodna prowadzi przez wody terytorialne Federacji Rosyjskiej – przekonywał uczestników Forum Jerzy Wcisła.
     Na prośbę prowadzącego panel Krzysztofa Hetmana z ministerstwa rozwoju regionalnego Jerzy Wcisła wyjaśnił, jak doszło do blokady portu elbląskiego i jakie miejsce zajmuje Zalew Wiślany w sieci europejskich dróg wodnych.
     - Mówię o tym także dlatego, byście Państwo mieli świadomość dlaczego tak bardzo zależy nam na wykonaniu kanału łączącego Zalew z Morzem Bałtyckim po polskiej stronie. Kieruję te słowa także do naszych przyjaciół ze Szwecji i do osób pracujących nad Strategią dla Morza Bałtyckiego, by szukali takich rozwiązań, które uniemożliwią usankcjonowanie takiej sytuacji, w której znalazł się port elbląski - zakończył Jerzy Wcisła.
     Sporo rozmawiano też o programie Współpracy Transgranicznej „Południowy Bałtyk”. Uczestniczy w nim aż 5 państw (Szwecja, Dani, Niemcy, Polska, Litwa), leżących w południowej części basenu Morza Bałtyckiego. Obszar ten zamieszkuje prawie 9 mln ludzi. Na realizację Programu przeznaczono ponad 75,3 mln euro, głównie na realizację: projektów miękkich dotyczących rozwoju przedsiębiorczości, edukacji, dostępności transportowej a także zintegrowanego zarządzania środowiskiem Morza Bałtyckiego. Z Polski w programie uczestniczą podregiony: szczeciński, koszaliński, słupski, gdański, Gdańsk - Gdynia - Sopot i jako obszar sąsiadujący (zgodnie z "zasadą 20%") podregion elbląski.
     Organizatorem Forum Polsko-Szwedzkiego był marszałek Sejmu RP Bronisław Komorowski we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP oraz Ambasadą Królestwa Szwecji w Warszawie.
     
     Mówi przedstawiciel marszałka Warmii i Mazur Jerzy Wcisła:
oprac. A

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Panie Dyrektorze - Jerzy Wcisła- do portu w Elblągu statki nie wpływają, bo port jest rezerwatem, prosze przeczytac na stronie rafzen. pl Notatkę Stowarzyszenia Rozwój ni Praca mgr Leszka Lewarowskiego. Nie istnieje rosyjska blokada portu. Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Jerzy Kulas(2008-04-24)
  • w moich oczach Baltyk jest ukochany bedzie dobrae
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Szucha(2008-04-24)
  • Zastanawiam sie ile ci mądrzy panowie pobierają kasy za takie twórcze pogaduchy. A może robią to za free??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    aleksik(2008-04-24)
  • Zaraz zacznie się dyskusja. .. kopać. .nie kopać. .. ., Teraz nie opłaca sie kopać, bo skąd sie weżmie tak dobrą kiełbase wyborczą przed kolejnymi wyborami. .. .. żenada
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Bałtyk(2008-04-25)
  • A gdzie przekop?? znowu obiecanki cacanki? czy nikomu nie zależy na rozwoju Elbląga? brać szpadle i KOPAĆ KOPAĆ !! bo będziecie biadolić i dyskutować do końca świata i jeden dzień dłużej:) zamiast sie wziąć do roboty.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    to ja pisłem(2008-04-26)
  • Trzeba siać, siać, siać. ..
Reklama