UWAGA!

Przekop Mierzei: Kolejny raz odroczono decyzję w sprawach środowiskowych

 Elbląg, Przekop Mierzei: Kolejny raz odroczono decyzję w sprawach środowiskowych
(fot. materiały prasowe NDI/Besix)

Do 17 lipca Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odroczyła wydanie postanowienia ws. decyzji środowiskowej dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej. GDOŚ tłumaczy kolejne przesunięcie wydania decyzji tym, że musi zapewnić wszystkim stronom udział w postępowaniu - informuje Onet.pl

Przypomnijmy, że decyzję środowiskową, zezwalającą na budowę przekopu pod pewnymi rygorami przyrodniczymi, wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie, nadając jej status natychmiastowej wykonalności. Zaskarżyły ją do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zarówno zarząd województwa pomorskiego jak i organizacje ekologiczne.

 

"To wysoce niepokojące"

GDOŚ co pewien czas informuje o kolejnym przesunięciu terminów rozpatrzenia skargi. Ostatni obowiązujący termin – 29 maja został przesunięty na 17 lipca „ze względu na konieczność zapewnienia stronom udziału w postępowaniu – przedmiotowe postępowanie nie mogło być zakończone w wyznaczonym terminie”.

- Wydający (decyzję – red.) nie uznali wówczas za zasadne uwzględnienie głosów ze strony samorządowców, naukowców i ekologów. Mimo że na każdym z etapów konsultacji inwestycji składali oni dziesiątki zastrzeżeń i uwag do projektu" – uważają pomorscy samorządowcy, cytowani przez Onet.pl. - "Przedłużający się już o półtora roku brak odpowiedzi GDOŚ na odwołanie od decyzji środowiskowej jest wysoce niepokojący. W państwie prawa tak poważna i budząca kontrowersje inwestycja, jaką jest przekop Mierzei, powinna być realizowana na podstawie decyzji środowiskowej, która jest prawomocna, a nie jedynie posiadająca rygor natychmiastowej wykonalności. Powinien mieć to na względzie zarówno inwestor, jak i sami wykonawcy.

 

Co dzieje się w miejscu przekopu?

Tymczasem budowa kanału przez Mierzeję trwa w najlepsze. Obecnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego.  Wykonany został już odcinek o długości 250 metrów. Zakończono pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego - jej długość to 230 metrów. Teraz wykonywana jest jego część zasadnicza, do której użyty będzie sprzęt pływający. Rozpoczęto również budowę falochronu wschodniego. Wykonawca - konsorcjum NDI/Besix - pracuje przy tzw. zalądowianiu (jak również pogłębianiu od strony wody) portu osłonowego a w szczególności nabrzeża południowego . Posłuży ono do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.

Łączna masa ścian stalowych niezbędnych do wykonania prac na morzu to 4,5 tysiąca ton. - W rejonie kanału żeglugowego wykonywane są roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości jego część zostanie użyta do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz zalądowienia obszaru nabrzeża południowego – mówił kilka dni temu Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Pod przyszłymi mostami zakończyły się prace związane z wykonaniem posadowienia obiektów, polegające na pogrążaniu pali prefabrykowanych, trwają roboty żelbetowe w zakresie podpór mostu południowego. Obiekt zostanie uruchomiony jako pierwszy wiosną 2021 roku, z uwagi na konieczność utrzymania ciągłości ruchu na drodze wojewódzkiej 501 oraz umożliwienia wykonywania prac w zakresie kanału żeglugowego. 

Od strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli wraz z konstrukcją tymczasowego nabrzeża przeładunkowego zbudowanego z grodzic stalowych pogrążonych w gruncie (nasypanym piasku). To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie wyspy został oczyszczony z materiałów ferromagnetycznych.  Rozpoczął się transport materiału ziemnego pozyskanego z przekopu na teren, gdzie powstanie wyspa.

W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace przy wbijaniu ścianek szczelnych na falochronach oraz prace pogłębiarskie w okolicach  portu osłonowego od Zatoki Gdańskiej. Wykonywane będą też kolejne mikropale wzdłuż nabrzeża południowego oraz wzdłuż ścianek na falochronach wschodnim i zachodnim. Wkrótce rozpocznie się wbijanie ścianek stalowych w zakresie powstającego kanału żeglugowego. W rejon wyspy transportowane będzie materiał pozyskany z przekopu. Na terenie powstającej wyspy zostanie wykonana tymczasowa baza techniczna służąca realizacji prac. Rozpoczną się prace fundamentowe przy budynku administracyjnym, przeznaczonym dla służb Urzędu Morskiego w Gdyni.

 

red.

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Wstrzymać tę bzdurną i szkodliwą inwestycję!!!!!
  • wstrzymac to możesz swoją obstrukcje stolca jurku motorowko. Karawane jedzie dalej, Andrzej Duda doprowadzi inwestycje do końca dla dobra wszystkich polakow. Sowieckich szpicli bedziemy przesladowac.
  • Ruska I germanska V Kolumna dziala. Garbusiarz cyklista
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    42
    19
    Zbyszek 1(2020-06-04)
  • O naiwności ludzka, myślicie, że ten kanał coś zmieni w upadłym Elblągu? Nie, to są mrzonki za które środowiskowo będą wszyscy płacić!!!Ten kanał nie będzie miał żadnego znaczenia gospodarczego, a do Elbląga nic nie będzie przypływać. Żal zdewastowanej mierzei!
  • Typowo sprawy polityczne. I tak pozwolą i tak pozwolą(oczywiście jestem za przekopem bo to, sprzyja turystyce ). Jeśli ktoś nie wie to juz jest duże zainteresowanie w Skandynawii i na zachodzie o mozliwości przepływu na mierzeje bez zbędnych oczekiwac ok 1 miesiąca na wize z Rosji. Co co dzis siedzą w parlamencie europejskim tez byli przeciwko unii a dzis siedza na stołkach cicho. Zwlekanie to tylko "niby"lepsze sprawdzenie dowodów i odwołan a tak naprawde to juz wydane tyle miliardów i to priorytet kraju że nikt nie wstrzyma tego. (Już jeden dyrektor był w Gdnyni co był przeciwko to w ciągu tyg. zmienili dyrektora i nowy wydał pozwolenie)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    28
    6
    mario @wpla(2020-06-04)
  • Przekopać i utworzyć co najmniej cztery nowe państwowe spółki zajmujące się obsługą tego tworu: Polskie tory wodne, Śluzy polskie, Awanporty polskie, Pirsy polskie. Każda powinna mieć prezesa i sześciu zastępców, czternaście sekretarek i stu siedemdziesięciu specjalistów, nie licząc pracowników obsługi. Po przekopaniu zbudować w pobliżu kaplicę i zapewnić przepływającym opiekę duszpasterską ze strony siedmiu kapelanów w randze generała brygady.
  • A po cholerę ta decyzja środowiskowa, skoro prace przy przekopie są już na tak zaawansowanym etapie? O jakie środowisko wy chcecie walczyć, skoro las pod przekop został już zaorany.
  • A, zapomniałem dopisać. Wyręczę Was. Piąta kolumna, ruski troll, onuca itd. , itp.
  • Hipokryzja PO i lewaków nie zna granic. Przekop jest dla nich nieopłacalny, ale budowa przez Tuska najdroższego stadionu w Europie było OK.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    46
    20
    vbhb(2020-06-04)
  • jurgieltnikom przeszkadza wszystko co zagraża ich korupcyjnym interesom, polska przerabia to od XVIII w, dziwne jest to że ABW i CBA nie aresztuje skorumpowanych polityków, lewych fundacji które są finansowane z zagranicy, całej masy agentury która działa na naszych oczach, syf i złodziej na złodzieju, lewactwo i zagranica skutecznie demontują państwo polskie, zaczynacie jak 1795 i skończycie jak w 1795 i będzie wielkie zdziwienie. .. .no jak to. .. a tak to
  • PIS, a Wy cokolwiek zgodnie z prawem umiecie zrobić? Wszędzie jakieś machloje, niedociągnięcia prawne, aż wstyd. A sorki, wy macie amerkanckich specjalistów - to wszystko tłumaczy. Brak słów
  • Ooo, jak mi przykro z tego POwodu : )Kopać.
Reklama