1,5 miliona euro ma kosztować projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg w tej sprawie, do 7 listopada czeka na oferty od projektantów.
Przetarg dotyczy zaprojektowania nie tylko samego kanału przez Mierzeję, ale także połączeń drogowych i mostowych oraz modernizacji wejścia do elbląskiego portu na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie i oraz od mostu w Nowakowie w stronę Elbląga (odcinek 2,5 km). Projektanci muszą także ująć w dokumentacji szczegóły dotyczące toru wodnego od Zatoki Elbląskiej do Mierzei Wiślanej oraz zaplanować utworzenie sztucznej wyspy lub wysp na samym Zalewie. Urząd Morski w Gdyni oszacował koszty przygotowania dokumentacji na 1,5 miliona euro. Zainteresowane firmy mają czas na złożenie ofert do 7 listopada. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Przypomnijmy, że sam kanał przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat w gminie Sztutowo (między Skowronkami a Przebrnem) ma mieć 1,1 km długości, do 80 metrów szerokości i 5 metrów głębokości. Inwestycja ma skrócić szlak wodny z Zatoki Gdańskiej do Elbląga o 52 mile morskie (ok. 94 km) i kosztować około 800 milionów złotych.
- Harmonogram inwestycji przewiduje, że w 2017 roku ma być gotowa dokumentacja techniczna, na przełomie 2018 i 2019 roku ma ruszyć budowa, a pierwsze statki mają przepłynąć kanałem w 2022 roku. Inwestycja na pewno będzie sfinansowana z pieniędzy budżetu państwa, nie będziemy się starali o unijne dofinansowanie – mówił w kwietniu w Elblągu Marek Gróbarczyk., minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Przypomnijmy, że sam kanał przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat w gminie Sztutowo (między Skowronkami a Przebrnem) ma mieć 1,1 km długości, do 80 metrów szerokości i 5 metrów głębokości. Inwestycja ma skrócić szlak wodny z Zatoki Gdańskiej do Elbląga o 52 mile morskie (ok. 94 km) i kosztować około 800 milionów złotych.
- Harmonogram inwestycji przewiduje, że w 2017 roku ma być gotowa dokumentacja techniczna, na przełomie 2018 i 2019 roku ma ruszyć budowa, a pierwsze statki mają przepłynąć kanałem w 2022 roku. Inwestycja na pewno będzie sfinansowana z pieniędzy budżetu państwa, nie będziemy się starali o unijne dofinansowanie – mówił w kwietniu w Elblągu Marek Gróbarczyk., minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
RG