UWAGA!

Słów kilka o tramwajach i linii nr 2 (opinia nadesłana)

 Elbląg, Słów kilka o tramwajach i linii nr 2 (opinia nadesłana)
fot.arch.portEl.pl

Elbląskie tramwaje w 2015 roku świętować będą 120-lecie istnienia. Linia nr 2, która ma być zawieszona (zlikwidowana) uruchomiona została 22 maja 1897 i była trzecią linią tramwajową naszego miasta. Łączyła Bażantarnię ze Starym Rynkiem. Czy warto likwidować coś, co ma historyczne znaczenie dla Elbląga?

Trochę historii
       Tramwaj to lekki pojazd szynowy, przeznaczony do zbiorowego transportu miejskiego. Nazwa pochodzi od angielskiego tram (wagonik kopalniany) i way (droga, trakt, prowadnica). Początkowo tramwaje były pojazdami konnymi wykorzystywanymi do transportu węgla. Od 1807 roku uzyskały awans do środka transportu pasażerskiego. Pierwsza pasażerska linia tramwajowa powstała na terenie Wielkiej Brytanii. W 1832 natomiast tramwaj miejski pojawił się po raz pierwszy za oceanem w Nowym Jorku. Ciekawostką jest też, że wybudowana i oddana do użytku w 1835 roku linia w Nowym Orleanie jest najstarszą, funkcjonująca linią tramwajową na świecie. Wynika z tego, że działa nieprzerwanie od 177 lat.
       W swojej historii tramwaje napędzane były różnymi sposobami od konia pociągowego, przez silniki parowe, silniki pneumatyczne na sprężone powietrze (Francja – Nantes, pomysłodawcą był polski inżynier Ludwik Mękarski) po silniki elektryczne, używane do dnia dzisiejszego.
       Na terenie obecnej Polski pierwszy tramwaj elektryczny pojawił się we Wrocławiu 1893, a następnie w Elblągu i Bielsku w 1895 roku. Wynika z tego, że elbląskie tramwaje w 2015 roku świętować będą 120 lecie istnienia.
      
       Trochę liczb i ekologii
       Ilekroć mówi się o zbiorowym transporcie miejskim, w szranki porównania jako alternatywne stają tramwaje i autobusy. Trudno powiedzieć co ma więcej zwolenników. Spróbujmy rozważyć za i przeciw:
       Autobusy zasilane są paliwem płynnym – olej napędowy (zamienniki - gaz LPG lub ziemny CNG). Spalającolej napędowy powodują emisję toksycznych spalin. Silnik spalinowy zużywa w ciągu godziny 6 tys. litrów tlenu (człowiek dla porównania ok. 12 litrów). Żywotność autobusu w cyklu miejskim określa się na 10 - 15 lat. W ciągu eksploatacji należy poddać wymianie około 20 razy olej silnikowy i kilka razy ogumienie podlegające utylizacji. Zabiera mniej pasażerów od tramwaju. Autobusy utrudniają ze względu na gabaryty ruch uliczny zwiększając ilość korków. Zaletą jest, że linię można dowolnie modyfikować .
       Tramwaj wykorzystuje energię produkowaną w elektrowni, najczęściej z węgla (a więc nie do końca ekologiczny), ale brak mi danych ile węgla trzeba spalić, aby wyprodukować energię potrzebną do przemieszczenia tramwaju na dystansie 100 km. Żywotność pojazdu określa się na około 30 lat (chociaż niemieckie wozy GT6 jeżdżące w wielu miastach Europy wyprodukowane były w latach 1958-1965 a więc 47-54 lata temu), zabiera więcej pasażerów, nie tarasuje i nie korkuje ulic. Wadą jest brak szybkiej modyfikacji trasy oraz wysokie koszty układania trakcji.
       Czytelnicy znajdą na pewno więcej punktów do porównań, ale z tych kilku wynika, że chyba tramwaj jest mniej uciążliwy dla środowiska i komunikacji ulicznej miasta. Może z tych porównań wynika fakt renesansu komunikacji tramwajowej na świecie. Linie tramwajowe przywrócono po fazie likwidacji mi. w Atenach, Barcelonie, Bergen, Nicei, Madrycie, Lyonie, Londynie, Portland, Tacoma i innych. Liderem jest Francja - od 1985 do 2011 roku rozbudowano trakcje z około 40 do 471 km a w trakcie budowy jest dalszych 260 km.
      
       Linia nr 2, może marka Elbląga?

       Część odcinka linii nr 2, który ma być zawieszony (zlikwidowany) uruchomiona została 22 maja 1897 i była trzecią linią tramwajową naszego miasta. Łączyła ona Bażantarnię ze Starym Rynkiem. Zastanowić się należy, czy zawieszać (likwidować) coś, co ma historyczne znaczenie dla Elbląga? Odcinek linii, który wzbudził wiele emocji wśród mieszkańców (Królewiecka – Bażantarnia) liczy 2300 metrów. Nie przemawia do mnie specjalnie podana cena remontu - 16 milionów (7 tys. zł/mb) istniejącego już torowiska? Zastanowić się należy, czy możliwa jest modyfikacja, powodująca obniżenie kosztów naprawy i pozostawienie linii. Moim zdaniem tak.
       Myślę tu o odcinku od skrzyżowania Królewiecka – Marymoncka do pętli o długości około 750 m. Odcinek ten jest dwutorowy. Czy nie istnieje tu możliwość poprowadzenia jednego toru (mniej podkładów, szyn, trakcji, słupów). „Mijanka” z powodzeniem może się odbywać na przystanku Królewiecka (Energa). Likwidacja jednego toru uwolni też miejsce pod poszerzenie Marymonckiej z wygodnym chodnikiem i ścieżką rowerową. Puszczając wodze fantazji, można się pokusić o stworzenie linii retro. Tak jak w 1997 wprowadzono do użytku zakupione w Moguncji wozy GT6, może poszukać w Europie starych wagonów i po renowacji zastosować je na tej linii, a latem uruchomić jeden odkryty dla turystów. Ta linia przebiega przecież przez całe miasto. Mogłaby być atrakcją turystyczną – marką Elbląga.
       Argument nierentowności linii nie powinien być w ogóle podnoszony. Komunikacja miejska służy mieszkańcom miasta, po to oni płacą podatki, aby pewne działania i struktury gminy były dotowane. Władza jest po to, aby te podatki prawidłowo podzielić. Ciekawostką jest, że w stolicy Estonii od 1 stycznia 2013 komunikacja miejska będzie dla zameldowanych tam bezpłatna. Burmistrz Tallina Edgar Savisaar stwierdził: „Dzięki bezpłatnej komunikacji miejskiej ograniczymy korzystanie z samochodów, zwiększymy mobilność biednych rodzin, a także przyczynimy się do ochrony środowiska w wymiarze lokalnym oraz globalnym”. Elbląga na taki gest nie stać, nie jesteśmy metropolią, ale coś w tym jest.
      
Sławomir Kula, SLD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Lubi Pan jątrzyć i poruszać tematy kontrowersyjne. A może pogadamy o pańskich kolegach, tych co wprowadzili stan wojenny ? Co tam tramwaj, o czołgach to się fajnie gada. Tych co wjeżdżały do kopalni Wujek. Prawda ?
  • Rozsądna argumentacja - popieram całkowicie, aczkolwiek będzie to tylko głos wołającego na puszczy. Lobby i tak zrobi co będzie uważać za stosowne. Co do pomysłów zastosowanych na innych podwórkach to wie Pan pewnie, że najtrudniej jest być prorokiem we własnym kraju. Kto się podejmie czegokolwiek i tak natrafi na dwa obozy skrajnie różniące się poglądami.
  • Panie Kula, zamiast pitolić bez końca, jaka władza jest zła, weźcie się do roboty, jako partia, i w końcu skutecznie zablokujcie chore posunięcia Nowaczyka. Takim pisaniem, a nie działaniem tylko utwierdzacie elblążan, że jesteście marną opozycją, a raczej kolegami to żartowania podczas sesji RM. Już nikt nie da się nabrać na pustosłowie, wylewające się z ust pseudo opozycji. Albo skutecznie działajcie jako opozycja, albo wynocha i nie zaśmiecać portalu wynurzeniami rodem z bajek tysiąca i jednej nocy.
  • Jest Pan wyjątkowo niekonsekwentny. W poprzednich wypocinach pisał Pan, że pomija kwestie historyczne i inne (w domyśle bzdurne). Bo istotą jest to komu potrzebna jest obwodnica. Teraz, kiedy decyzje już prawdopodobnie podjęte - Pan wraca do tematu i pisze o fakcie historycznym linii tramwajowej numer 2.Zatem co się stało, że wtedy Pan "pomijał" teraz zaś zaczęło to Pana interesować?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    wieje nudą(2012-10-01)
  • Najlepiej niech Olsztyn rozpier. .doli tradycję ponad 100 letnią. Pewnie wozów im brakuje. Kiedyś byliśmy wojewódzkim miastem, czy ratusz o tym zapomniał? Wszyscy ganili Słoninę, ale on Elbląg budował, a nie likwidował. Nowaczyk czas dobiega końca, Rodzice nie pomogą, ludzie widzą co wyrabiasz. Jak powiedział Kononowicz " nie będzie niczego". BRAWO GOSPODARZU TEGO MIASTA.
  • a ja temu Panu nie wierzę. dlaczego ? otóż dlatego, że Pan ów lata całe w elbląskich gremiach władzy i decydentów i na artykuły pod publiczkę stać Go tylko ? Mieszkańcy Elbląga nie są frajerami. Dosyć bicia piany p. Kula.
  • po co to larum jak linia pozostanie, rozbiorka tez kosztowalaby. A swoja droga poprzednik, jakby nie rozkopal tyle ulic to byloby na torki
  • Proszę nie likwidować tramwaji jest to kawałek naszej historii. Królewiecka bez linii tramwajowej to jak żołnierz bez karabinu. Co się dzieje w naszym mieście że nam już nic się nie opłaca? Usiąść i płakać. Panie Prezydencie proszę niech pan przemyśli tą decyzję.
  • Co by nie mówić, wystarczą dobre chęci i 2-ka pozostanie. Unia Europejska zakłada ze w latach 2014-2020 będzie wspierać przede wszystkim ekologiczny transport szynowy. A tramwaje pięknie pasują do tej wizji. Teraz trzeba zakasać rękawy i napisać dobry projekt - a jak trzeba, zatrudnić odpowiednią osobę znającą się na tym. I proszę nie mydlić oczu chwilowym wycofaniem linii, potem już będzie z górki i tylko krótka chwila do likwidacji. Ponowne uruchomienie linii kosztuje dużooo więcej. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    jar1vip@interia.pl(2012-10-01)
  • Z punktu widzenia ekologi tramwaju nie można rozpatrywać jako maszyny pracującej w pustej przestrzeni fizycznej. Ekologiczność tramwaju mierzy się poprzez porównanie ulicy z trakcją tramwajową z projektem ulicy z której trakcję tramwajową usunięto i dokonano modernizacji skrzyżowań zwiększając w ten sposób płynność ruchu samochodów. Przybliżony bilans dla ulicy Królewieckiej jest taki: po likwidacji linii 8 autobusów na godzinę x 10 godzin = 80 przejazdów smorodliwych nie spełniających normy Euro5 autobusów i udrożnienie ulicy dla około 20 tysiecy samochodów dziennie przejeżdżających tą ulicą. Jeżeli udrożnienie ulicy spowoduje spadek emisji spalin z tych samochodów (połowa z nich też nie spełnia normy czystości spalin Euro 5) o 10 procent a praktycznie udaje się osiągnąć spadek emisji spalin samochodowych o 30 procent to wyniki są takie że linię tramwajową należy zlikwidować jak najprędzej dla poprawy warunków przemieszczania się 20 tysięcy samochodów dziennie. Heronim Zabiełło. Hero.
  • Porównanie Elbląga do stolicy Estonii . Nawet jak za przejazd 2-ką konduktor będzie wypłacać pasażerom po dwa złote żaden właściciel samochodu nadjeżdżający od strony Dąbrowy albo Krasnego Lasu nie zostawi swojego autka na ulicy Fromborskiej i nie pojedzie do centrum tramwajem. Heronim Zabiełło. Hero.
  • komu odwala pod sufitem w naszym miescie co za idiota chce zlikidować linie nr 2 od kilku miesięcy trwaja remonty na naszych ulicach moje życie bez jazdy tramwajem jest udręką muszę pokonywać duże odleglosci na piechotę a nie jestem mlodą osobą nie zabierajcie namlinii nr 2 tam gdzie jeżdi mieszkaja ludzie ktorzy na was głosowali oburzona elblązanka.
Reklama