UWAGA!

Tramwaj wodny nie dla Elbląga

 Elbląg, Tramwaj wodny ma wypływać z portu w Tolkmicku
Tramwaj wodny ma wypływać z portu w Tolkmicku (fot. Michał Skroboszewski)

1 maja ma ruszyć tramwaj wodny z Tolkmicka do Krynicy Morskiej. Z Elbląga w kierunku Mierzei nie będzie żadnych kursów, bo armatorzy twierdzą, że bez dofinansowania samorządów jest to nieopłacalne. Ruszą za to, po trzech latach przerwy, rejsy statków po Kanale Elbląskim, choć dokładny termin ich wznowienia będzie znany w maju.

O przyszłości tramwajów wodnych dyskutowano podczas czwartkowej konferencji w Urzędzie Miasta i Gminy w Tolkmicku. A ta nie jest za ciekawa. Powodem są koszty, jakie generuje ten rodzaj transportu.
       - Funkcjonowanie tramwajów wodnych ma sens tylko wtedy, jeśli kursują one codziennie, o stałych porach, by ludzie się do nich przyzwyczaili. I gdy bilety są tanie. Nie da się tego uzyskać bez dofinansowania samorządów – mówi Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, której tramwaje kursują w sezonie z Gdańska, Sopotu i Gdyni na Hel, a także z Gdańska na Westerplatte i do tzw. Żabiego Kruka. Połączenia z Helem były przez kilka lat dofinansowywane przez samorządy, ale z czasem wszystkie się z tego wycofały. Efekt? Bilety na tramwaj podrożały o 30-40 procent.
       - Samorządy po pewnym czasie potraktowały te linie jako działalność turystyczną i stwierdziły, że dofinansowanie już nie jest konieczne, że armatorzy poradzą sobie sami, co spowodowało, że komunikacja wodna na tym akwenie przygasła – dodaje Jerzy Latała.
       Jeszcze większy problem ma Elbląg. Od wielu sezonów nie ma chętnych, którzy mogliby reaktywować połączenie wodne z Krynicą Morską. Ostatnie regularne rejsy (w soboty, niedziele i święta) odbyły się w latem 2010 roku na mocy umowy elbląskiego portu z Żeglugą Gdańską. Dofinansował je elbląski samorząd. - W tym sezonie na pewno kursów z Elbląga nie będzie. Jesteśmy w stanie zapewnić statek do 200 osób, ale bez dotacji to niemożliwe – dodaje prezes Latała.
       Z Elbląga będą za to kursować statki Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej. Mieszkańcy i turyści będą mogli w sezonie wybrać rejsy m.in. przez otwarte po remoncie pochylnie Kanału Elbląskiego do Ostródy, a także po jeziorze Druzno czy do Malborka.

  Elbląg, Podczas konferencji dyskutowano o przyszłości tramwajów wodnych w regionie
Podczas konferencji dyskutowano o przyszłości tramwajów wodnych w regionie (fot. Michał Skroboszewski)


       - Nie mogę jeszcze państwu podać konkretnego terminu wznowienia rejsów po Kanale Elbląskim, bo cały czas czekamy na informację o tym, kiedy zostanie on otwarty po remoncie. Wszystko powinno się wyjaśnić w połowie maja – mówi Agnieszka Kuczyńska, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.
       Z kolei od 1 maja mają ruszyć rejsy tramwajem wodnym z Tolkmicka do Krynicy Morskiej. - Na początku sezonu będą to weekendy, w sezonie codziennie – mówi armator Jan Popończyk, który jest kapitanem żeglugi śródlądowej. - Niewykluczone, że to będzie ostatni rok funkcjonowania tramwaju, bo problemem są nie tylko koszty, ale też brak wykwalifikowanych ludzi do pływania. Moi synowie, którzy mają uprawnienia i pomagają mi na co dzień, zastanawiają się nad przeniesieniem się na Wyspy, gdzie warunki pracy i płacy w zawodzie marynarza są o wiele lepsze.
      
       Tymczasem w porcie...
      
Podczas dzisiejszego pobytu w Tolkmicku odwiedziliśmy miejscowy port. Akurat trafiliśmy na rybaków, którzy wracali z połowów. Co jeszcze dzieje się w porcie, zobacz na zdjęciach Michała Skroboszewskiego,
      
      

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • I wy chcecie mierzeję przekopać, jak z głupim tramwajem nie możecie sobie dać rady. Koszty utrzymania toru wodnego są o niebo większe od tramwaju, ale kopać "trza".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30
    4
    axaxaxaxaxqaxa(2015-04-09)
  • Mówili, że Jerzy Pro Mari Nostro będzie kajakiem chętnych na druga stronę przeprawiał.
  • Żal doope ściska jak się czyta tą litanię niemożności. A przecież kraj się rozwija dynamicznie, PKB rośnie, zarobki też, bezrobocie spada, a przynajmniej tak twierdzą miłościwie nam panujący. To o co chodzi ? Pewnie wina rządów PIS-u w 2007 roku. Ech. .
  • Moim zdaniem tu w Elblągu wszystko mogłoby być, ale. .No właśnie zawsze jest jakieś ale. .Z jednej strony mamy bagnisty Olsztyn, który jak się tylko w Elblągu pojawia coś lepszego to nam to od razu zabierają. .A z drugiej strony jest Gdańsk, który zrobi wszystko, żeby Elbląg się nie rozwijał. Dlaczego ? A po co im konkurencja na Bałtyku ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    27
    0
    rzalibul(2015-04-09)
  • zajmijcie sie Tramwajami elektrycznymi sa stare wozy az dziw ze jezdza. .. .. albo dobrze o nie dbaja w naszych bimbajach
  • Przecież Elbląg, miał swój niby tramwaj wodny i to ekologiczny bo z napędem elektrycznym, lecz woleli go sprzedać- KASA-ważna rzecz.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    1
    Malkontent(2015-04-09)
  • a tyle Wróbel naobiecywał :)
  • i znów Elbląg jest kopany TYLKO przez kogo konkretnie????
  • Elblag to dziura zabita dechami i niebawem umrze śmiercią naturalną. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    5
    Nostradamus(2015-04-09)
  • Kochany i Piekny ELBLAG rozgrabiany sprzedawany po kawalkach na skrawki rozdzierany a taki piekny poprostu niedoceniona perelka juz pisalam w innym komentarzu nie odpowiedni ludzie na nie odpowiednich stanowiskach bez cienia DUSZY i milosci dla naszego MIASTA Kocham Elblag Eli.
  • Poczytajcie i poogladajcie jak w Szwecji Falsterbokanalen robili. Teraz tylko kasę trzepia i rozwija się cały region. U nas tez tak może być przekop i kanał to rozwój dwóch województw. Likwidacja bezrobocia i praca w różnorodnych gałęziach.
  • Elbląg wlaczcie o kanał dla was i dla nas. To wielka szansa na rozwój.
Reklama