UWAGA!

W Kadynach o MDW E 70

 Elbląg, Obrady w Kadynach.
Obrady w Kadynach.

W Kadynach spotkali się przedstawiciele Zespołu ds. Rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 (jej elementem jest Pętla Żuławska) , by odebrać liczącą ponad 1100 stron koncepcję zagospodarowania polskiego odcinka MDW E 70. Koncepcja zakłada, że MDW E 70 zostanie dostosowana do parametrów II klasy technicznej, w wersji ujętej w koncepcji koszt tego oszacowano na ok. 780 mln zł.

Przypomnijmy, w lipcu 2008 roku, także w Kadynach, marszałkowie sześciu polskich województw podpisali list intencyjny w sprawie przystąpienia do tworzenia tej koncepcji. Koncepcja jest gotowa.
       Według niej wzdłuż drogi wodnej ma powstać system portów turystycznych, przystani, pomostów cumowniczych z jednolitym systemem informacji i identyfikacji. Łącznie stworzono listę 180 zadań tego typu, których koszt oszacowano na ok. 277 mln zł. Do tej wartości należy dodać 310 mln zł na te zadania, które już są realizowane lub dla których tworzona jest dokumentacja. Wśród nich jest nasza Pętla Żuławska, Wielka Pętla Wielkopolska czy rozbudowa portów w Grudziądzu i w Elblągu. Łącznie więc przewiduje się inwestycje wartości 587 mln zł.
       Osobnym problemem są porty transportowe, istniejące wzdłuż tej drogi wodnej, ale najczęściej wymagające modernizacji lub rozbudowy. Koszt tych zadań jest bardzo wysoki i wynosi ok. 1,6 mld zł. W tej wartości nie został ujęty Kanał przez Mierzeję, czyli dodatkowe 0,5 mld zł.
       3,5 mld zł – tyle trzeba by wydać, by MDW E 70 została przystosowana do rozwoju turystyki i transportu barek o ładowności do 500 ton. Oczywiście, samorządy takich pieniędzy nie mają, a nawet gdyby miały, to nie mogą ich wydać na rzeki, którymi zarządza Państwo. Dokument ma jednak za zadanie pomóc w podejmowaniu takich wyzwań, jak Pętla Żuławska, a także stać się materiałem do lobbowania w różnych środowiskach na rzecz rewitalizacji i rozwoju dróg wodnych.
       Zastanawiając się nad sensem wydatkowania kilku miliardów złotych na zagospodarowanie 500 km drogi wodnej, należy brać pod uwagę doświadczenia Europy Zachodniej, gdzie kosztem ogromnych nakładów przeniesiono transport wielu ładunków na drogi wodne. Np. uruchomienie linii przybrzeżnej z Genui (Włochy) przez Barcelonę (Hiszpania) do Tangeru w Maroku, odciążające autostrady Lazurowego Wybrzeża zostało dofinansowane kwotą 1,8 mld euro w Programu Marco Polo.
       Spotkanie w Kadynach poza przyjęciem dokumentacji było poświęcone dalszym planom. – Chcemy, by te zadania, które określiliśmy w koncepcji, objęte zostały Studium Wykonalności – mówi Jerzy Wcisła, dyrektor Biura Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu, wiceprzewodniczący tego zespołu. – Jest to podstawowy dokument, od którego zaczyna się proces inwestycyjny. Jego przygotowanie znacznie by ułatwiło realizację ewentualnych działań inwestycyjnych, a być może stałoby się podstawą do stworzenia dużego programu dla całej MDW E 70, który mógłby być zrealizowany w następnej perspektywie finansowej (po 2013 roku).
      
      
oprac. PD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama