UWAGA!

„Etiuda & Anima" w Światowidzie

Elbląg, „Etiuda & Anima" w Światowidzie

Dziś (3 września) w kinie Światowid drugi dzień pokazów najlepszych animacji i etiud wyświetlanych w ramach 15. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Etiuda & Anima".

Wyświetlane, w trzech blokach, animacje to dzieła studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej, zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych. W Elblągu zobaczymy te wyróżnione i nagrodzone.
       Filmy, których pokaz odbędzie się dziś 3 września o godzinie 18, zostały nagrodzone i wyróżnione w konkursie anima (100'). Będą to produkcje: niemieckie, włoskie, japońskie, słowackie, brytyjskie, kanadyjskie, argentyńskie, izraelski i polskie. Odbędzie się również prezentacja izraelskich animacji z istniejącej od 1906 roku Akademia Sztuk i Projektowania Bezalel w Jerozolimie.
      
       BLOK III – 3 września o godz. 18
       Filmy nagrodzone i wyróżnione w konkursie anima (100’). W konkursie wzięło udział 75 filmów wybranych z 534 zgłoszonych do selekcji. Jury w składzie: Koji Yamamura (Japonia)- Przewodniczący, Suzanne Buchan (Anglia), Aleksandra Korejwo (Polska), Wioletta Sowa (Polska), Jerzy Kalina (Polska) postanowiło nagrodzić filmy:
      
       Kadrowanie
       Pojedyncze klatki 8-milimetrowych filmów są porównane do okien w fasadach domów w dużym mieście. Kamera filmowa rejestruje 24 pojedyncze kadry na sekundę: Obrazy opowiadające historię. Ten materiał filmowy został zmontowany jak kolaż i połączony z muzyką Franza Schuberta. (Reż. Bert Gottschalk, Niemcy 2007, 6’ - Grand Prix Festiwalu - Złoty Jabberwocky).
      
       Muto
       Wieloznaczna, surrealistyczna animacja namalowana na miejskich murach w pomieszczeniach w Baden i na zewnątrz w Buenos Aires. (Reż. Blu, Włochy 2008, 7’ - Srebrny Jabberwocky).
      
       Cztery
       Akcja rozgrywa się pewnego nostalgicznego dnia w 1937 roku. Mieszkańcy wyspy włóczą się nad brzegiem morza w oczekiwaniu na koncert popularnej piosenkarki. Ta sceneria staje się miejscem akcji czterech historii – Hany, Evy, Lilith, a także piosenkarki Ariel. Każda z tych czterech kobiet bierze udział w tej samej tragedii. Cztery wersje, jedna po drugiej, widziane oczami czterech kobiet pokazują, że te cztery postacie łączy dużo więcej niż tylko przypadek. (Reż. Ivana Šebestová, Słowacja, 2007, 15’ - Brązowy Jabberwocky).
      
       Wiek kamienia
       Spadająca kropla wody wyznacza zdarzeniom nowy bieg. W naturze ma miejsce nieustająca ewolucja ukazująca zwycięską moc życia, które wciąż się odradza i z tych samych materiałów tworzy nowe formy. (Reż. Marta Skrocka, Polska 2007, 8’ - Specjalny Złoty Jabberwocky dla najlepszej animowanej etiudy studenckiej festiwalu).
      
       Dom z małych kostek
       Ten dom wygląda jak „z klocków”. Mieszkający w nim dziadek stale dobudowywał domy jeden na drugim w miarę jak podnosił się poziom wody. Jest to film o rodzinnych wspomnieniach. (Reż. Kunio Kato, Japonia 2008, 12’04’’ – Dyplom honorowy).
      
       Wszystko płynie
       Ludzie..., ptaki..., drzewa...,światło...,dźwięk..., czas..., wszystko płynie... Trzeba dostrzec piękno otaczającego świata ale i czas który przemija... Pełna ekspresji warstwa wizualna filmu wraz z przejmujacą muzyką tworzą wyrafinowany i intensywny obraz filmowy, rzadkiej urody plastycznej impresję o ludzkim przemijaniu. (Reż. Edyta Turczanik, Polska 2007, 8’ – Dyplom honorowy).
      
       Sekwens
       Sekwens - następstwo zdarzeń. Bohater opuszcza dom. Nie może jednak rozstać się ze wspomnieniem bliskiej utraconej osoby. Przywołuje wyimaginowane obrazy, próbując odtworzyć wspólne przeżycia. Poetyckie studium przeżywania samotności i rozstania. (Reż. Robert Sowa, Polska 2007, 8’. Czas trwania: 8’. Dyplom honorowy).
      
       Stary, stary, bardzo stary człowiek
       W 1635 roku 152-letni Thomas Parr zostaje zabrany w podróż, by mógł zobaczyć króla Karola I. Monarcha nakazuje natychmiast uczcić wiek swojego sędziwego gościa. Ta decyzja ma jednak fatalne skutki. (Reż. Elizabeth Hobbs, Wielka Brytania, 2007, 6’38’’ – Dyplom honorowy).
      
       Przeżyć życie
       Film o mnichu w czasie epidemii czarnej dżumy, który otoczony śmiercią szuka odkupienia. Na podstawie prawdziwych wydarzeń. (Reż. Jonathan Pasternak, Izrael 2007, 5’30’’ - Nagroda Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych FICC).
      
       Madame Tutli-Putli
       Madame Tutli-Putli, obarczona wszystkimi swoimi ziemskimi rzeczami oraz duchami przeszłości, wsiada do pociągu. Podróżuje sama, doświadczając zarówno dobroci jak i wrogości obcych. Kiedy słońce zbliża się ku zachodowi, kobieta odkrywa, że przeżywa tragiczną, metafizyczną przygodę. Zawieszona między rzeczywistością a snem Madame Tutli-Putli stawia czoła swoim demonom i popada w nastrój tajemnicy i napięcia. (Reż. Chris Lavis and Maciek Szczerbowski, Kanada, 2007, 17’15’’ – Nagroda Publiczności i Jury Studenckiego).
      
       Zatrudnienie
       Pewien człowiek, zanurzony w systemie, w którym traktowanie ludzi jak przedmiotów jest zupełnie normalną rzeczą, jak co dzień udaje się do pracy. (Reż. Santiago 'Bou' Grasso, Argentyna, 2008, 6’19’’ – Nagroda Publiczności).
      
       BLOK IV – 3 września godz. 20
       Prezentacja izraelskich animacji z Akademii Sztuk i Projektowania Bezalel w Jerozolimie (75’). Akademia Sztuk i Projektowania Bezalel w Jerozolimie uważana jest za jedną z najbardziej prestiżowych szkół tego typu na świecie. Akademię ukończyło wielu wybitnych artystów, projektantów i architektów, takich jak Meir Gur Aryeh, Ze'ev Raban, Boris Schatz, Jacob Eisenberg, Jacob Steinhardt czy Hermann Struck. Celem nauczycieli animacji jest znalezienie pomostu pomiędzy dzisiejszym rozwojem technologicznym w dziedzinie cyfrowych mediów a odpowiednim poziomem artystycznym i zdolnościami twórczymi animatorów. Akademia kładzie duży nacisk na praktyczne przygotowanie studentów połączone z szeroką bazą intelektualną w dziedzinie sztuk i projektowania, historii, literatury, filozofii, socjologii, studiów kulturowych, ale kładzie również fundamenty, dotyczące myśli naukowej i technologicznej. W zestawie znajdują się filmy wykonane różnymi technikami.
      
       Plastelina:
       NO TITTLE, reż. Ariel Belinco, 2004, 1’52’’
       NABI-HELLO CLASS A, reż. Yoni Braskin, Noam Abta, Yuval Markovitch, Noa Holtzer, 2002, 1,26’’
       NICOLAS, reż. Rivka Press, 2005, 1’15’’
       TOM, reż. Itay Frumin, 2004, 07’’
       WHITE, reż. Dvir Bravda, 2004, 1’22’’
       LILY QUEEN, reż. Ofir Sason, 2005, 2’52’’.
      
       Prosta animacja drutem:
       2 SKELETONS AND A CHAIR, reż. Asaf Avidan, Tzahi Reznik, 2002, 1’22’
       LAST, reż. Adva Bahrav, Michal Fish, 2002, 1’13’’
       STOPMOTION, reż. Jonathan Katzman, Alon Boroda, 2004, 0’55’’.
      
       Techniki mieszane:
       BULLYME, reż. Sara Scebat, Nivi Alroy, 2002, 1’17’’
       FUGA, reż. Or Moran, 2005, 4’18’’
       ITURIM, reż. Itay Frumin, 2005, 1’17’’.
      
       Piasek:
       NO TITLE, reż. Ofir Sason, 2005, 1’26’’
       AVINU MALKENU, reż. Uri Kranot, 2001, 2’53’’
       RUACH YAM, reż. Ora Shwartz, 2005, 1’11’’
      
       Wycinanki:
       ARKANA, reż. Ricardo Werdesheim, Ariel Belinco, 2004, 58’’
       FULL METAL JACKASS, reż. Tzahi Reznik, Asaf Avidan, 2002, 55’’
       DOWNSIDE-UP, reż. Ron Nadel, Ronen Dzurat, 2004, 1’49’’
       LAHALOM LIRKOM LIFROM, reż. Osi Wald, Itay Frumin, 2004, 55’’
       ARKANOID, reż. Uri Alonim, Paz Drimer, Moshe Servatka, 2004, 1’12’’
       NO TITLE, reż. Gali Adelbaum, 2003, 44’’
       NAD-NED, reż. Alon Boroda, Lihi Asher, 2004, 55’’.
      
       Klasyczna:
       KARTIS BIKUR, reż. Ariel Belinco, 2004, 43’’
       WATER IS LIFE, reż. Alon Boroda, 2004, 46’’
       DUCKS, reż. Uri Kranot, 2001, 3’59’’
       LIFE INSURANCE, reż. Roy Idan, 2005, 6’23’’
       MAN’S BEST FRIENDS, reż. Guy Witzman, 2005, 5’40’’
       SAMURAI HOME VIDEO, reż. Alon Boroda, 2004, 29’’
       A DREAM IN TWO CHAPTERS, reż. Michael Faust, 2004, 1’57’’
       CLARA, reż. Shoshi Deutch, 2005, 2’11’’
       SHOSHKE’S SHOW, reż. Yaara Gotlieb, 2004, 4’27’’
       STRANGER, reż. Alon Boroda, 2004, 2’.
      
       Flash:
       EIN BICHLAL YEUSH BAOLAM, reż. Osi Wald, 2005, 1’45’’
       I LIKE CHINESE, reż. Osi Wald, 2005, 57’’
       WORDS, reż. Shani Chen Gurevitch, 2004, 2’23’’
       THE HEART, reż. Asaf Avidan, 2003, 3’17’’
       PROPORTIONS, reż. Shira Korach, Avrik Berman, 2004, 2’
       CAKE, reż. Shani Chen Gurevitch, 2004, 2’41’’.
      
       3D:
       UMB, reż. Liron Damir, 2005, 3’55’’
       Elbląg w portEl.pl, Objazdowa Etiuda i Anima 2008 w Elblągu!
      
       A BARK INTO DARK, reż. Amit Reisberg, Mois Cohen, 2005, 6’07’’
       CRACK IN THE ICE, reż. Damon Levinsky, Ron Nadel, 2005, 2’43’’
       SMILE, reż. Noam Abta, Yuval Markovitch, 2005, 6’49’.
      
       Bilet za pojedynczy blok kosztuje 3 zł.
      
oprac. A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama