UWAGA!

----

Dla każdego coś

 Elbląg, Dla każdego coś
Fot. PS.

Klasyka światowa i polska, spektakl muzyczny, bajka dla najmłodszych oraz komedia - w sumie sześć premier przygotowanych w ciągu roku 2008. - Repertuar naszego teatru, jedynego w mieście, musi być eklektyczny i myślę, że taki jest - mówi Mirosław Siedler, dyrektor Teatru im. Aleksandra Sewruka w Elblągu. - Każdy widz znajdzie coś dla siebie.

W minionym roku zespół elbląskiego teatru zagrał 268 przedstawień, które obejrzało 55 370 widzów. - Myślę, że to dobra ilość - mówi Mirosław Siedler. - Nawet w skali kraju jest to wynik zadowalający.
     Elbląscy aktorzy przygotowali w tym czasie sześć premier: „A-na-wa-s spłyną obłoki” (reż. Andrzej Ozga), „Świętoszek” (reż. Bartłomiej Wyszomirski), „Policja” (reż. Wiaczesław Żiła), „Czekając na Godota” (reż. Krzysztof Rościszewski), „Bajki samograjki” (reż. Lesław Ostaszkiewicz), „Czego nie widać” (reż. Jan Tomaszewicz).
     - Ten repertuar jest zgodny z moim założeniem - wyjaśnia dyrektor Siedler. - Jesteśmy jedynym teatrem w mieście, więc musimy grać różne pozycje - klasykę, spektakle muzyczne, bajki czy komedie. Staramy się jednocześnie, by był to repertuar wartościowy - podkreśla dyrektor. - Szukamy też współczesnego materiału, ale o wysokiej jakości literackiej. Na razie takiego nie znaleźliśmy.
     
     Wiosna Teatralna - Reaktywacja
     Oczkiem w głowie dyrektora Siedlera jest Wiosna Teatralna, która po osiemnastu latach nieobecności wróciła do elbląskiego teatru.
     - To wspaniale spotkania z teatrem różnym - krajowym i zagranicznym - mówi Mirosław Siedler. - Podczas ubiegłorocznej edycji zaprezentowały się zespoły m.in. z Gdyni, Łodzi, Krakowa, a także Tarnopola. Dużym wydarzeniem był spektakl „Dowód” artystów związanych z Teatrem Polonia w Warszawie. Został on u nas zagrany tuż po premierze w stolicy.
     Kwiecień to także 2. Międzynarodowy Festiwal Jednego Autora, którego bohaterem był w minionym roku Antoni Czechow. Do Elbląga zjechały się teatry z Polski, a także z Ukrainy (Akademicki Teatr Młody w Kijowie) i Rosji (Kaliningradzki Obwodowy Teatr Dramatyczny). Były też prezentacje Teatru Telewizji.
     - Bohaterem tegorocznej edycji festiwalu będzie Wiliam Szekspir - zapowiada Mirosław Siedler. - Swój udział zapowiedziały już teatry polskie, jak również Teatr Młody w Kijowie, który przygotuje swoją wersję „Kupca weneckiego”. Nasz teatr zagra „Sen nocy letniej”.
     
     Cenieni i doceniani
     Były festiwale, były i nagrody. Grand Prix Wiosny Teatralnej - Najlepsza Inscenizacja utworu Antoniego Czechowa - zdobył Akademicki Teatr Młody w Kijowie za spektakl „Wujaszek Wania”. Laur Wiosny otrzymali też elbląscy aktorzy:
     - za najlepszą rolę młodego aktora - Marta Masłowska (rola Natalii Stiepanowej w „Niedźwiedziu i Oświadczynach”)
     - za najlepszą rolę męską - Lesław Ostaszkiewicz (rola Iwana Wasiliewicza Łomowa w „Niedźwiedziu i Oświadczynach”).
     W 2008 r. elbląscy aktorzy otrzymali również nagrody resortowe: honorowe odznaki Zasłużony dla Kultury Polskiej - Beata i Jerzy Przewłoccy oraz animator Tomasz Walczak, a także nagrody Kapituły - Aleksandry za najlepsze role sezonu. W 2008 r. statuetki trafiły do rąk Ireny Adamiak i Tomasza Czajki. Najpopularniejszym aktorem, zdaniem czytelników „Dziennika Elbląskiego”, została okrzyknięta Beata Przewłocka. Nagrodę Marszalka Województwa Warmińsko-Mazurskiego otrzymała zaś Marta Masłowska.
     
     Latem teatr gra…na wodzie
     Wakacyjne miesiące upłynęły zespołowi Sewruka na wojażach po Warmii i Mazurach w ramach trzeciej już edycji Spotkań z Teatrem… na wodzie. 15 500 widzów obejrzało spektakle „Cafe Sax”, „A-na-wa-s spłyną obłoki”, „Kolacja dla głupca”, „Policja”. Przedstawienia odbywały się na wodzie i na lądzie w: Ostródzie, Giżycku, Sztynorcie, Mikołajkach, Węgorzewie, Ełku, Fromborku, Lidzbarku Warmińskim.
     
     Zagraniczne oklaski
     W minionym roku zespół elbląskiego teatru wyjeżdżał też za granicę. Spektakl „Cafe Sax” gościł w Kijowie, nawiązano też współpracę z Teatrem Dramatycznym Siauliu na Litwie oraz Vorpommersche Landesbuhne Theater w Anklam (Niemcy).
     
     Teatr przy stoliku
     W teatrze im. A. Sewruka sztuki się gra, ale i czyta w ramach cyklu Scena przy stoliku.
     - Te spotkania artystyczne mają na celu prezentację współczesnej dramaturgii w formie czytanej przez aktorów, bez kostiumów, jedynie z najistotniejszymi rekwizytami - mówi Mirosław Siedler. - W ubiegłym roku zaprezentowaliśmy w ten sposób sześć tytułów, m.in. „Matnię” Mirosława Dymczaka - tekst traktujący o tzw. sprawie elbląskiej. Pokusiłbym się nawet o realizację tego kawałka historii - może już nieco zapomnianej - na scenie, ale nie w repertuarze. Gralibyśmy „Matnię” jedynie przy okazji miejskich uroczystości rocznicowych. Temat jest przecież bardzo ważny dla mieszkańców Elbląga. Takie lokalne historie - dodaje dyrektor Siedler - są przenoszone na scenę teatralną - przykładem może być choćby Legnica [„Ballada o Zakaczawiu” - red.].
     
     Remonty i modernizacje
     Wiekowy budynek teatru domaga się remontów i te są sukcesywnie wykonywane. W 2008 r. m.in. odnowiony został parkiet w pomieszczeniach sekretariatu i dyrekcji, wymienione zostały stalowe drzwi ewakuacyjne, renowacji doczekała się posadzka na foyer Dużej Sceny (fot. niżej), wyremontowany został bufet dla publiczności, łazienki w części administracyjnej, wymieniono też okna w kilku pomieszczeniach. Na budynku zamontowany został neonowy napis „Teatr”, pomalowano elewację obiektu od strony ul. Karowej.
     

 


     - Wymieniliśmy również reflektory na Dużej i Małej Scenie - dodaje dyrektor Siedler. – 140 000 zł na ten cel pochodziło z Programu Operacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
     
     Widza trzeba edukować
     Elbląski teatr posiada bogatą ofertę warsztatową dla grup przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Zajęcia prowadzą aktorzy oraz instruktorzy teatralni. W ubiegłym roku z tej formy kształcenia skorzystało 279 grup - łącznie 6 925 uczestników.
     Formą edukacji jest także cykl lekcji teatralnych pn. „Poznajemy teatr od kulis”. Grupy zorganizowane zapoznają się z urządzeniami technicznymi obu scen, strukturą organizacyjną teatru, cyklem realizacyjnym spektaklu, zwiedzają także pracownie rzemieślnicze.
     Działa też Dyskusyjny Klub Teatralny, którego członkowie spotykają się w ramach Sceny przy stoliku.
     Praca ta się opłaca, bo widz wyedukowany to dobry widz, a taki jest mile widziany u Sewruka.
     
     Mówi Mirosław Siedler:

A

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama