UWAGA!

Rowerowe zmiany w PoRD - jazda środkiem pasa

 Elbląg, Rowerowe zmiany w PoRD - jazda środkiem pasa

W związku z Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu prezentujemy cykl artykułów poświęconych ,,pro rowerowym'' zmianom w Prawie o Ruchu Drogowym (PoRD), które weszły w życie w maju 2011 r. a ich nieznajomość zarówno wśród kierowców, jak i rowerzystów jest bardzo duża. W tym artykule skupiamy się na poruszaniu się środkiem pasa ruchu.

Nowelizacja Kodeksu Drogowego w maju 2011 r. zwiększyła uprawnienia rowerzystów podczas jazdy i ułatwia poruszanie się rowerem po drogach.
       0 dopuszczalności poruszania się środkiem pasa ruchu mówi art.16 ust.7 PoRD.
       Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeżeli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 1.
       (art. 33 ust. 1 Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.)
      
       Jazda środkiem pasa ma na celu zwiększenie widoczności rowerzystów dla pojazdów jadących drogą poprzeczną. Dopuszczenie jazdy środkiem na skrzyżowaniach ma szczególne znaczenie na rondach, ze względu na częste potrącenia rowerzystów przez samochody zjeżdżające w prawo.
      
       Z mojego doświadczenia wynika, że nie warto się trzymać kurczowo krawężnika choćby z powodu nierówności nawierzchni, studzienek, piasku ze szkłami, czy stojącej w koleinie wody po opadach deszczu. Poza tym w sytuacji gdy na wielu chodnikach w Elblągu parkują samochody jadąc blisko krawężnika narażamy się na uderzenie rowerem w raptownie otworzone drzwi samochodu lub co gorsza na uderzenie w ruszający tyłem samochód, który nas nie zauważył.
      
       Także poprawimy swoje bezpieczeństwo jadąc nieco szerzej, będąc lepiej widocznymi i bardziej przewidywalnymi dla innych użytkowników drogi. Kierowcy samochodów także wolą jadącego przewidywalnie rowerzystę, którego tor jazdy jest zbliżony do linii prostej, niż jadącego slalomem miedzy dziurami, studzienkami i innymi przeszkodami, którego wtedy znacznie trudniej bezpiecznie wyprzedzić.
      
       Publikacje powstały we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu oraz Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu.
      
       O kolejnych zmianach w Prawie o Ruchu Drogowym przeczytacie już jutro.

      
Marek Kamm, Oficer Rowerowy ds. rozwoju komunikacji rowerowej

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama