
Nowe ścieżki rowerowe powinny być wykonane z nawierzchni bitumicznej o wysokim standardzie równości - mówi rozporządzenie prezydenta Elbląga, które obowiązuje od dwóch lat. Dlaczego więc nowe ścieżki, które mają powstać przy Alei Odrodzenia i ulicy Moniuszki, będą wykonane z kostki polbrukowej, której tak nie lubią rowerzyści?
Zarządzenie w sprawie standardów nowo projektowanych ścieżek rowerowych Elbląg zapożyczył z Warszawy. Obowiązuje od dwóch lat, zawiera kilkudziesięciostronicowy załącznik, w którym szczegółowo wyliczono, jak powinny być projektowane ścieżki, z jakich materiałów wykonane i znakowane. „Wymaga się stosowania nawierzchni bitumicznej (czyli asfaltowej – przyp. Red.) o wysokim standardzie równości, z obu stron zamkniętej betonowymi obrzeżami lub krawężnikami” - napisano w zarządzeniu. W dokumencie są też zapisy, które dopuszczają odstępstwa od tej reguły.
Wszystko przez światłowód
Ofiarą tych odstępstw padły nowo projektowane ścieżki przy Alei Odrodzenia i Moniuszki, w pobliżu budowanego właśnie Centrum Rekreacji Wodnej.
- Firma, która ma wykonać projekt drogi i ścieżki rowerowej przy ul. Moniuszki, poprosiła o zgodę na odstępstwo od standardów, ponieważ przez ten obszar biegnie światłowód. Ta instalacja nie jest własnością miasta, a jej właściciel nie dopuszcza przebiegu światłowodu pod nawierzchnią asfaltową – informuje Marek Kamm, elbląski oficer rowerowy. - W związku z tym, że przełożenie światłowodu jest bardzo kosztowne (184 tysięcy zł) i czasochłonne, co wydłużyłoby całą inwestycję powstawania Centrum Rekreacji Wodnej, firma wykonawcza wniosła o zastosowanie odstępstwa, na co w tej sytuacji wyrażona została zgoda przez wiceprezydenta Elbląga Janusza Hajdukowskiego. Taką sytuację zarządzenie dopuszcza.
To tymczasowe rozwiązanie
Podobnie będzie z ścieżką rowerową na Zawadzie, wzdłuż Alei Odrodzenia, która ma powstać za pieniądze z budżetu obywatelskiego. W tej sprawie u prezydenta interweniował radny Robert Turlej. – Na początku sierpnia rozpoczęto procedurę przetargową na stworzenie ciągu pieszo-rowerowego od ul. Mazurskiej w kierunku Płk. Dąbka – informuje radny. - Wystąpiłem do prezydenta z prośbą o przedstawienie wniosku wraz ze zgodą na odstępstwo i wykonanie drogi rowerowej z kostki polbrukowej. Chciałbym wiedzieć, jakie były przesłanki stworzenia kolejny raz drogi, nie spełniając postulatów rowerzystów o budowie dróg rowerowych z masy bitumicznej.
Zdaniem urzędników z Departamentu Rozwoju, Inwestycji i Dróg, odstępstwo od reguły także i w tym przypadku jest zasadne.
- Teraz wzdłuż Alei Odrodzenia są obustronne chodniki o długości łącznej prawie 2400 m. Do remontu na rok 2014 przewidziany jest tylko fragment jednostronny chodnika o długości ok. 200 m, położony pomiędzy ul. Mazurską a ul. Szarych Szeregów nr 34 – informuje w swoim piśmie Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg. - Zakres i rodzaj robót remontowych został określony i ograniczony środkami finansowymi przydzielonymi na realizację zadania Budżetu Obywatelskiego w roku 2013. Z uwagi na tymczasowy charakter zagospodarowania pasa drogowego Al. Odrodzenia, istniejące podziemne uzbrojenie techniczne i racjonalne wydatkowanie pieniędzy, wskazane i uzasadnione było wprowadzić niskim kosztem udogodnienia dla mieszkańców miasta poprzez wyznaczenie kolorystyczne odcinka ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni rozbieralnej z kostki betonowej bezfazowej.
Wszystko przez światłowód
Ofiarą tych odstępstw padły nowo projektowane ścieżki przy Alei Odrodzenia i Moniuszki, w pobliżu budowanego właśnie Centrum Rekreacji Wodnej.
- Firma, która ma wykonać projekt drogi i ścieżki rowerowej przy ul. Moniuszki, poprosiła o zgodę na odstępstwo od standardów, ponieważ przez ten obszar biegnie światłowód. Ta instalacja nie jest własnością miasta, a jej właściciel nie dopuszcza przebiegu światłowodu pod nawierzchnią asfaltową – informuje Marek Kamm, elbląski oficer rowerowy. - W związku z tym, że przełożenie światłowodu jest bardzo kosztowne (184 tysięcy zł) i czasochłonne, co wydłużyłoby całą inwestycję powstawania Centrum Rekreacji Wodnej, firma wykonawcza wniosła o zastosowanie odstępstwa, na co w tej sytuacji wyrażona została zgoda przez wiceprezydenta Elbląga Janusza Hajdukowskiego. Taką sytuację zarządzenie dopuszcza.
To tymczasowe rozwiązanie
Podobnie będzie z ścieżką rowerową na Zawadzie, wzdłuż Alei Odrodzenia, która ma powstać za pieniądze z budżetu obywatelskiego. W tej sprawie u prezydenta interweniował radny Robert Turlej. – Na początku sierpnia rozpoczęto procedurę przetargową na stworzenie ciągu pieszo-rowerowego od ul. Mazurskiej w kierunku Płk. Dąbka – informuje radny. - Wystąpiłem do prezydenta z prośbą o przedstawienie wniosku wraz ze zgodą na odstępstwo i wykonanie drogi rowerowej z kostki polbrukowej. Chciałbym wiedzieć, jakie były przesłanki stworzenia kolejny raz drogi, nie spełniając postulatów rowerzystów o budowie dróg rowerowych z masy bitumicznej.
Zdaniem urzędników z Departamentu Rozwoju, Inwestycji i Dróg, odstępstwo od reguły także i w tym przypadku jest zasadne.
- Teraz wzdłuż Alei Odrodzenia są obustronne chodniki o długości łącznej prawie 2400 m. Do remontu na rok 2014 przewidziany jest tylko fragment jednostronny chodnika o długości ok. 200 m, położony pomiędzy ul. Mazurską a ul. Szarych Szeregów nr 34 – informuje w swoim piśmie Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg. - Zakres i rodzaj robót remontowych został określony i ograniczony środkami finansowymi przydzielonymi na realizację zadania Budżetu Obywatelskiego w roku 2013. Z uwagi na tymczasowy charakter zagospodarowania pasa drogowego Al. Odrodzenia, istniejące podziemne uzbrojenie techniczne i racjonalne wydatkowanie pieniędzy, wskazane i uzasadnione było wprowadzić niskim kosztem udogodnienia dla mieszkańców miasta poprzez wyznaczenie kolorystyczne odcinka ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni rozbieralnej z kostki betonowej bezfazowej.
dk