UWAGA!

Taniec wymaga poświęcenia, a przede wszystkim pokory

 Elbląg, Taniec klasyczny wymaga ogromu pracy, ale i pokory
Taniec klasyczny wymaga ogromu pracy, ale i pokory (fot. AD)

Jest bazą, bez której trudno poznać swoje możliwości. Wymaga ciężkiej pracy, poświęcenia i twardego charakteru, ale efekty są zachwycające. Po raz pierwszy w Elblągu młodzi ludzie z całej Polski mieli okazję konkurować ze sobą w tańcu klasycznym oraz współczesnym. Tylko jeden z zespołów na znak protestu nie zatańczył podczas gali finałowej ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Baletowej. Zobacz zdjęcia.

Po jednej stronie młodzi, zdolni, ale i przejęci młodzi ludzie, po drugiej same sławy tańca klasycznego. Dwa dni (23- 24 listopad) emocji, ciężkiej pracy i dążenia do perfekcji – pierwszy ogólnopolski Konkurs Sztuki Baletowej w Elblągu już za nami.
       – Bazą dla różnych gatunków tańca jest taniec klasyczny, a później taniec współczesny. Dlatego też pomyśleliśmy, aby rozpowszechnić to w Polsce. Udało nam się zorganizować konkurs, w ten sposób podwyższymy poziom prywatnych szkół baletowych – mówił Jacek Walasik, dyrektor konkursu, którego pełna nazwa brzmi Pierwszy Konkurs Sztuki Baletowej Tańca Klasycznego i Tańca Współczesnego Szkół Prywatnych i Ośrodków Kulturalnych.
       W konkursie wzięło udział ok. 200 uczestników z takich miast jak Gdańsk, Toruń, Łódź, Warszawa czy Zielona Góra, wczorajsza (24 listopada) Gala na scenie elbląskiego teatru była zwieńczeniem całego wydarzenia, a widownia mogła zobaczyć najlepszych solistów oraz najlepsze zespoły tańca klasycznego i współczesnego.
      
       Oceniały ich sławy
       Młodych tancerzy oceniali tancerze znani w Polsce, ale i na świecie  – Barbara Sier- Janik (przewodnicząca jury) , pedagog i tancerka, wiceprzewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich, Lidia Kowcz, absolwentka Szkoły Baletowej w Kijowie, pierwsza Solistka Teatru Opery i Baletu we Lwowie oraz Opery Warszawskiej, Urszula Drzewińska, tancerka Opery Wrocławskiej, Dominika Krzysztoforska, pierwsza Solistka Polskiego Baletu Narodowego Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie oraz Henryk Jeż, tancerz Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie
       – Gratuluję organizatorom i myślę, że jest to dobry początek – mówiła Barbara Sier- Janik, przewodnicząca jury. – Gratuluję również wszystkim pedagogom, to dzięki wam znalazła się tutaj uzdolniona młodzież, która sprawiła nam dużo radości, ale i problemów. Tak, mieliśmy je, kiedy trzeba było wybierać, kto tu jest najlepszy, kto drugi i trzeci. A wszyscy zasługują na uznanie, więc bardzo trudno było nam rozdzielić nagrody, ale tak to już jest w konkursach, ktoś musi być drugi, aby ktoś mógł być pierwszy. Poziom imprezy był ciekawy, bardzo dużo osobowości, bardzo dobrze przygotowana młodzież, zachwyciliście nas wiele razy i wzruszyliście nas.
       Oprócz nagród przewidzinych w regulaminie Związek Artystów Sceny Polskiej postanowił dodatkowo uhonorować dwie młode tancerki: Agatę Stachowiak z Torunia oraz Natalię Rybkę z Łodzi – obie otrzymały nagrody w wysokości 400 zł.
      
       Elblążanie nagrodzeni
       Swoje sukcesy odnotowały również młode elblążanki - w kategorii solistki tańca klasycznego do 11 lat jury wyróżniło na miejscu trzecim aż trzy dziewczynki: Kinga Brzezińską, Zuzannę Białek oraz Zuzannę Szatkowską. Poszczęściło się również i zespołom elbląskim - grupa baletu klasycznego Broadway zdobyła drugą nagrodę w kategorii taniec klasyczny: zespoły do lat 11), a Brodway Generacja 2000 została uhonorowana statuetką za drugie miejsce w kategorii zespoły: taniec współczesny i inne formy jazzowe 12-15 lat. Natomiast Grupie Tańca Współczesnego Broadway przypadło drugie miejsce w kategorii zespoły tańca współczesnego i innych form jazzowych powyżej 15 lat.
      
       Sztuka wymaga pokory
       Młodzi tancerze z warszawskiego zespołu Art Dance Complex Adult nie zgodzili się z werdyktem jury, chociaż zajęli pierwsze miejsce. Ich młodsi koledzy zajęli miejsce trzecie. Co było powodem takiego zachowania podczas Gali? Brak rzetelnej (według szkoły Art  Dance) oceny występów przez jury. 
       - Każdy konkurs niesie poczucie niespełnienia. Są zespoły, które moim zdaniem, jeszcze nie dorosły do tego, aby występować. Wszyscy wykonawcy spodziewali się wygranej, ale niektórzy nie wzięli pod uwagę tego, że samo wyjście na scenę jest już nagrodą – tak komentuje zachowanie zespołu Jacek Walasik. - Konkurs wygrały różne osoby, jedna może się nie zgadzać z werdyktem, inna też, ale trzeba powiedzieć, że w jury zasiadały same największe sławy polskiego baletu i tańca współczesnego, takie zachowanie to ogromne faux pas. A trzeba dodać, że przechodząc na zawodowstwo pozbywamy się wszelkich namiętności, stajemy się krytyczni przede wszystkim wobec siebie. Sztuka wymaga pokory, a jeżeli ktoś jej nie posiada to będzie miał później kłopoty w tym świecie.
      
      
      
Patronat medialny nad Konkursem Sztuki Baletowej objęła Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl

      
mw

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jaki był powód protestu? Z tego co wiem to zespół wygrał w swojej kategorii wiekowej.
  • Po tej imprezie widzimy ubóstwo Elbląga w obiekty kulturalne. Organizowane jest impreza baletowa tylko brak obiektu godnego. Tak samo jest z koncertami orkiestry brak dużej sali koncertowej zmusza nas miłośników muzyki do bycia na koncercie jak się uda kupic bilet. DLACZEGO nie buduje się sali obok budynku szkoły muzycznej w miejscu placu zabaw który i tak jest zagrodzony niedostępny, miejsce jest i układ terenu w sam raz na taką salę.
  • Według mnie ocenianie różnych prezentacji tanecznych jest niepedagogiczne. Każdy występujący stara się zaprezentować jak najlepiej i dla swoich bliskich jest najlepszy. .Są też dzieci, które nie mają wrodzonych zdolności tanecznych, a swoją ciężką pracą osiągają wysoki poziom. Skąd mogą o tym wiedzieć oceniający? Po takich rywalizacjach pozostaje niesmak, rozpacz przegranych, niedowartościowanie, załamanie, a nawet depresja u niektórych ambitnych. Dlatego też prezentacje taneczne i wszystkich docenić- bez wyjątku, a nie wybranych i zespoły organizatorów, że wszyscy byli na miejscu i wypadało im dać jakieś miejsce. .. .
  • sratatata pierdziata, powiedźcie co było faktycznie powodem protestu Art Dance Komplex? Grupa wygrała w swojej kategorii więc chyba nie protestowali przeciwko tak dobrej ocenie??? Poza tym - zespoły prezentowały się w niedzielę więc nie pierdzielcie, że nie ci którzy nie mieli okazji zobaczyć zespołu w sobotę, nie zobaczyli go w niedzielę. Poza tym, to miał być koncert dla amatorów a nie SZKÓŁ baletowych - bo takiej właśnie uczniowie (szkoły niepublicznej z Łodzi) zgarnęli najwięcej nagród. I byli super - ale byli ze szkoły a nie ze szkółek, kursów zainteresowań, itp. Szanse były nierówne.
  • Żeby mieć zaszczyt zostać tancerzem zawodowym należy mieć weryfikacje Szkoły Baletowej lub Związku Artystów Scen Polskich, a żeby móc starać się o pracę w świecie teatru należy zostać tancerzem. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    1
    Tancerzzawodowy(2013-11-26)
  • BRAWO! Najwyższy czas nauczyć się pokory. ..
  • a może docenić odwagę młodych ludzi w wyrażaniu swojego zdania
  • no właśnie skoro p. Jacek Walasik mówi "A trzeba dodać, że przechodząc na zawodowstwo pozbywamy się wszelkich namiętności, stajemy się krytyczni przede wszystkim wobec siebie" to powinien zacząć od siebie i zauważyć krytycznym okiem pełnym pokory wiele niedociągnięć organizacyjnych tego konkursu. Łatwo jest krytykować tylko ciężko zobaczyć swoje braki.
  • Otóż aby wyjaśnić wam wasze żale pragnę podkreślić, że uczniowie Niepublicznej Szkoły Baletowej z Łodzi taniec klasyczny ćwiczą 2 razy w tygodniu z trzech dni, w ciągu tygodnia. Więc nie wylewajcie proszę na nich swojego żalu, że zgarnęli wszystkie nagrody bo są ze szkoły niepublicznej. Bardzo ciężko na swój sukces pracowali. A konkurs był dla niepublicznych, prywatnych szkół baletowych oraz ognisk baletowych. Pojedźcie sobie w marcu 2014 do Krakowa na eliminacje do Dance World Cup i zobaczycie na jak światowym poziomie są wszyscy uczestnicy konkursu ze szkół, szkółeczek i ognisk baletowych. To być może zamiast wypisywać swoje żale weźmiecie się do solidnej pracy.
Reklama