UWAGA!

"Dwójka" wróci w listopadzie?

 Elbląg, "Dwójka" ma wrócić na swoją trasę w listopadzie
"Dwójka" ma wrócić na swoją trasę w listopadzie (fot. arch. ZKM w Elblągu)

Już nie wrzesień, nie październik, a początek listopada. Po raz kolejny przesuwa się termin oddania linii tramwajowej nr 2 w Elblągu.

W mieście przebudowywane są drogi wojewódzkie 503 i 504, a równocześnie modernizowane torowiska tramwajowe. Z tego powodu od kwietnia zeszłego roku stopniowo wyłączane były niektóre z pięciu linii. Na tory nadal nie może wrócić "dwójka". Powód jest ten sam co zwykle – utrudnienia w pracach budowlanych spowodowane wykopaliskami, które muszą przebadać archeolodzy lub trudności techniczne.
       Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej Zbigniew Orzech ma nadzieję, że termin powrotu tramwaju linii nr 2 jest coraz bliżej.
       - Termin się przesuwa, co nas smuci, ale nie mamy na to wpływu – mówi. - Początkowo tramwaj miał wrócić na swoją trasę od 1 września, potem od 1 października, potem otrzymaliśmy pismo od inżyniera kontraktu, że będzie to 8 października. Teraz otrzymaliśmy kolejne pismo informujące o końcu października. Ze względu na Święto Wszystkich Świętych, gdzie komunikacja autobusowa musi być zorganizowana na te kilka dni w sposób szczególny, prawdopodobnie, jeśli nie nastąpią dalsze przesunięcia, w co chcę wierzyć, tramwaj wróci na tory najpóźniej ok. 4 listopada – zapowiada Zbigniew Orzech.
      
       Muzealnicy z kolei zapewniają, że swoje prace ograniczają do niezbędnego minimum i deklarują szybkie i sprawne ich zakończenie (poniżej oświadczenie z 25 września br.):
       "Prezydent Jerzy Wilk udzielił w dniu 19.09.2013 pełnomocnictwa Muzeum Archeologiczno-Historyczne do reprezentowania Gminy Miasto Elbląg we wszystkich sprawach związanych z pracami archeologicznymi przy realizacji prac inwestycyjnych na drodze 503. Jednocześnie Prezydent zobowiązał Muzeum do ograniczenia prac archeologicznych do niezbędnego minimum.
       W ubiegłym tygodniu Muzeum podjęło rozmowy z firmą Eurovia w celu ustalenia warunków techniczno-organizacyjnych prowadzenia prac archeologicznych oraz ustalenia, przy udziale Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, minimalnego, lecz koniecznego zakresu badań ratowniczych.
       Różnice w kosztorysie ofertowym przewidywanych prac archeologicznych wynikały z rozważanego zakresu badań, przede wszystkim przyjętej głębokości eksploracji obszaru badań. Z naukowego-historycznego punktu widzenia, w momencie odsłonięcia obiektów archeologicznych, korzystniejsze jest wykonanie pełnego zakresu prac badawczych. Jednakże interes społeczno-gospodarczy miasta wymaga w chwili obecnej powstrzymania aspiracji badawczych i ograniczenia prac terenowych do zakresu wskazanego w decyzjach wydanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zgodnie z zapisem Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, tj. przeprowadzenia ich tylko i wyłącznie w takim zakresie, w jakim roboty budowlane albo roboty ziemne zniszczą lub uszkodzą zabytek archeologiczny.
       WKZ dokonał już na wniosek Muzeum zmiany pozwolenia na prowadzenie prac archeologicznych przy ulicy Stoczniowej, obecnie występujemy o wydanie pozwolenia na prowadzenie ograniczonych prac przy ulicy Pocztowej.
       Dla archeologa zawsze trudne jest ograniczenie naukowe badań, jednakże czasami więcej pożytku przynosi pozostawienie tego zadania przyszłym pokoleniom archeologów. Tak było w przypadku odkrycia 120 lat temu przez Hugo Conwentza pomostów bągarckich. Gdyby wtedy dokonał ich eksploracji, dzisiaj nie moglibyśmy przeprowadzić badań dendrochronologicznych i udowodnić, że jest to fragment szlaku bursztynowego sprzed ponad 2000 lat. Decyzja o ograniczeniu prac archeologicznych zgodna jest z duchem Międzynarodowej Karty Ochrony i Zarządzania Dziedzictwem Archeologicznym ICOMOS (tzw. Karty Lozańskiej), gdzie definiuje się wręcz, że wykopaliska powinny obejmować jedynie część stanowiska, pozostawiając część nienaruszoną dla przyszłych badań.
       Z uwagi na potencjał wykonawczy i badawczy Muzeum, decyzja pana Prezydenta pozwoli bardzo usprawnić prace archeologiczne. Chcę podkreślić pełną współpracę i zrozumienie wszystkich zaangażowanych stron – Prezydenta Elbląga, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Eurovii w rozwiązywaniu tej kwestii. Prosimy zatem elblążan i ich przedstawicieli w Radzie Miasta o odrobinę cierpliwości. Jeżeli nie będzie żadnych niespodzianek technicznych i zdarzeń losowych, takich jak puste przestrzenie w obiekcie archeologicznym albo wyjątkowo niesprzyjająca aura, jeszcze w październiku zakończymy konieczne prace archeologiczne."
      
       Dr Maria Kasprzycka
       Dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu
      
A

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • A niektórzy naiwni mieli wilczy apetyt na przyspieszenie remontów elbląskich ulic. Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle.
  • Proszę redakcję o pilnowanie terminu wyjazdów tramwajów na ul. Królewiecką bo obecnie mój zaparkowany wóz "SŁUŻBOWY" uniemożliwia im przejazd. Jednak nie wierzę, że jakaś informacja o zmianie się pojawi, bo wierni czytelnicy na ulicy Robotniczej musieli wykręcać wygibasy z powodu wymiany torowiska o czym portel milczał!
  • Tramwaj nr 2 - przecież tą linią nikt nie jeździ !!! Czasami obserwowałem frekwencję podróżujących i. .. .. naprawdę uważam, że ta linia przynosi miastu same straty. To tramwaj widmo !!! Jedzie bo jedzie a wewnątrz motorniczy i zazwyczaj tylko motorniczy. Od czasu gdy jeździ zastępczy autobus T2 widać jakąś poprawę ale o czym to świadczy ??? Kto bowiem lubi jeździć po takim torowisku gdzie co metr obija się to o jedną i zaraz o drugą szybę. W ogóle cała brukowana część ul. Królewieckiej i trakcja tramwajowa jest wizytówką idealną dla miasta. Proponuję zmodernizować drogę na asfaltową, zlikwidować linię tramwajową i wprowadzić ewentualnie zastępczą linię autobusową a na tak szerokiej ulicy zrobić parkingi dla mieszkańców i prze-licznie parkujących żołnierzy.
  • Nie tęsknię. Mój dom cały się trzęsie (i to nie z nerwów) przy przejeździe tego tramwaju.
  • linia przynosiłaby zyski gdyby zostala przedluzona przez fromborska do ogolnej albo dalej do zajazdu, tam jezdzi tylko jeden autobus nr 12 z czestotliwoscia co godzine albo i rzadziej. a ta kostka ulozona przed wojna jest bardziej rowna niz wiekszosc wyasfaltowanych ulic
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    1
    turban(2013-10-07)
  • glupoty wypisujesz
  • Puste tramwaje przemieszczające się ulicą Królewiecką ograniczają przepustowość samochodów na tej mocno zatłoczonej ulicy wylotowej. Likwidacja linii tramwajowej nie zwiększy (mierzonej w tysiącach) liczby samochodów jeżdżących po tej ulicy natomiast poprawi przelotowość co zmniejszy ilość spalin emitowanych przez te samochody. Tramwaj sam spalin nie produkuje jednak "wyciska" z samochodów dodatkową emisję spalin o czym niestety większość elbląskich pseudoekologów nie chce słyszeć.
  • Utrzymywanie linii tramwajowej na ulicy Królewieckiej to kosztowny dla miasta anachronizm. Ta linia powinna być zlikwidowana.
  • do tranwaj nr 2 czemu zlikwidowac nigdy, parkingi dla zolnierzy, a malo maja terenu swojego wyremontowac owszem i zrobic platne parkingi dla zolnierzy
  • Jakby Wilk zaczał stosować kary finansowe dla EUROVIA za takie opierda' latus z robota to jua dawno by "2" jeździła, otrzymując pierwszego terminu. No ale pewnie umowa z ta firma jest tak skonstruowana, ze nie przewiduje kar finansowych dla firmy. Bo wiadomo, ze EUROVIA ma ścisłe POwiązania z rządem Tuska. To tako drogowy AMBERGOLD.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9
    2
    Prwadąjestocopisze(2013-10-07)
  • żołnieże powinni miec parkingi na terenie jednostki. A nie parkuja barany na chodniku, prosze zobaczyc jak ten chodnik wyglada! caly poniszczony o zmroku mozna sobie nogi na nim polamac i zeby powybijac. tramwaj powinien zostac, to symbol elblaga, nalezy go tylko rozbudowac, tzn dobudowac druga nitke i polaczycz ogolna. A ograniczyc ilosc lini autobusowych, bo to wlasnie autobusy emituja najwieksza ilosc szkodliwych spalin. Rozbudowywac tramwaje a likwidowac autobusy!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    1
    yataman(2013-10-07)
  • co robią tramwajarze jak nie jeżdżą?????
Reklama