A właściwie już polubili, bo w 2018 r. Aeroklub Elbląski pilotażowo kilkanaście takich lekcji zorganizował. Uczniowie w ramach godziny wychowawczej przychodzili na lotnisko, poznawali jego historię, zaglądali do hangaru, podziwiali loty. W tym roku oferta ma zostać skierowana do jak największej liczby szkół.
Jak zapewnia Jacek Sobolewski, dyrektor Aeroklubu Elbląskiego, ubiegłoroczne lekcje na lotnisku cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a młodzież była zadowolona. Teraz chcą zwiększyć zasięg.
- W tym roku będziemy chcieli dotrzeć z tą ofertą do szerszej grupy odbiorców - zapowiada. - Podczas takich lekcji opowiadamy o historii elbląskiego lotnictwa, ale też o możliwościach, jakie niosą za sobą szkolenia lotnicze i jakie możliwości stwarza praca w branży lotniczej. Nie jest to nudny czas, bo połączony z wizytą w hangarze, a czasami nawet z lotami albo przynajmniej z obserwacją lotów.
Warto podkreślić, że karta lotniczej historii Elbląga jest ciekawa. Jak opowiadał Karol Wyszyński, przewodnik PTTK, lotnisko powstało w 1912 r., ale w obecne miejsce przeniesiono je w 1915 r. : Po I wojnie światowej na mocy Traktatu Wersalskiego hangary miały zostać rozebrane, ale przejął je, wraz z innymi obiektami w tej części miasta, fabrykant Franz Komnick. Po 1935 r. musiał oddać hangary na cele rozbudowującej się armii III Rzeszy. Pozostałe obiekty Komnick wykorzystywał jednak na cele produkcyjne. Po wojnie w byłych zakładach Komnicka działały Wojskowe Zakłady Naprawcze (1963-1980) oraz Wojskowe Zakłady Lotniskowe (1980-1990)
Na lotnisku działała szkółka dla pilotów. W 1935 r. obiekt znacznie rozbudowano. Stacjonował tutaj 3. Pułk Lotnictwa Bombowego, 33. Regiment Wyszkolenia Powietrznego i Kompania Obsługi Lotnictwa. W 1926 r. zaczęła tu działalność Niemiecka Poczta Lotnicza, a nieco później uruchomiono połączenia pasażerskie.
Po zdobyciu Elbląga przez Armię Czerwoną, na lotnisku w czerwcu 1945 r. gościli powracający do Francji lotnicy z pułku Normandie-Niemen, walczący w szeregach lotnictwa radzieckiego. Z polskich zaś jednostek stacjonowały tutaj: Inżynieryjna Kompania Budowy Lotnisk (1947-1951); 16. Batalion Budowy Lotnisk (1951); 5. Pułk Lotnictwa Szturmowego (1948-1952); 38. Batalion Obsługi Lotnisk (1950-1952); 14. Batalion Budowy Lotnisk (1954-1999); 14. Batalion Usuwania Zniszczeń Lotniczych (2000-2008); 14. Batalion Remontu Lotnisk (2009-2010); Szkoła Młodszych Specjalistów Lotnictwa nr 10 (1953-1955); 13. Dywizja Lotnictwa Szturmowego (1951-1952); oraz Wojskowa Administracja Koszar (1951-2010). Od 1957 roku na terenie lotniska działa Aeroklub Elbląski.
Teraźniejszość nadal interesująca, co warto sprawdzić odwiedzając aeroklub.
- W tym roku będziemy chcieli dotrzeć z tą ofertą do szerszej grupy odbiorców - zapowiada. - Podczas takich lekcji opowiadamy o historii elbląskiego lotnictwa, ale też o możliwościach, jakie niosą za sobą szkolenia lotnicze i jakie możliwości stwarza praca w branży lotniczej. Nie jest to nudny czas, bo połączony z wizytą w hangarze, a czasami nawet z lotami albo przynajmniej z obserwacją lotów.
Warto podkreślić, że karta lotniczej historii Elbląga jest ciekawa. Jak opowiadał Karol Wyszyński, przewodnik PTTK, lotnisko powstało w 1912 r., ale w obecne miejsce przeniesiono je w 1915 r. : Po I wojnie światowej na mocy Traktatu Wersalskiego hangary miały zostać rozebrane, ale przejął je, wraz z innymi obiektami w tej części miasta, fabrykant Franz Komnick. Po 1935 r. musiał oddać hangary na cele rozbudowującej się armii III Rzeszy. Pozostałe obiekty Komnick wykorzystywał jednak na cele produkcyjne. Po wojnie w byłych zakładach Komnicka działały Wojskowe Zakłady Naprawcze (1963-1980) oraz Wojskowe Zakłady Lotniskowe (1980-1990)
Na lotnisku działała szkółka dla pilotów. W 1935 r. obiekt znacznie rozbudowano. Stacjonował tutaj 3. Pułk Lotnictwa Bombowego, 33. Regiment Wyszkolenia Powietrznego i Kompania Obsługi Lotnictwa. W 1926 r. zaczęła tu działalność Niemiecka Poczta Lotnicza, a nieco później uruchomiono połączenia pasażerskie.
Po zdobyciu Elbląga przez Armię Czerwoną, na lotnisku w czerwcu 1945 r. gościli powracający do Francji lotnicy z pułku Normandie-Niemen, walczący w szeregach lotnictwa radzieckiego. Z polskich zaś jednostek stacjonowały tutaj: Inżynieryjna Kompania Budowy Lotnisk (1947-1951); 16. Batalion Budowy Lotnisk (1951); 5. Pułk Lotnictwa Szturmowego (1948-1952); 38. Batalion Obsługi Lotnisk (1950-1952); 14. Batalion Budowy Lotnisk (1954-1999); 14. Batalion Usuwania Zniszczeń Lotniczych (2000-2008); 14. Batalion Remontu Lotnisk (2009-2010); Szkoła Młodszych Specjalistów Lotnictwa nr 10 (1953-1955); 13. Dywizja Lotnictwa Szturmowego (1951-1952); oraz Wojskowa Administracja Koszar (1951-2010). Od 1957 roku na terenie lotniska działa Aeroklub Elbląski.
Teraźniejszość nadal interesująca, co warto sprawdzić odwiedzając aeroklub.
A