
Zabytkowe kolejowe dworce w Pasłęku i Gronowie Elbląskim przejdą kompleksową przebudowę. Władze obu gmin podpisały w Warszawie porozumienie w tej sprawie z Polskimi Kolejami Państwowymi.
- PKP zobowiązały się do przebudowy dworców w Pasłęku i Gronowie Elbląskim pod warunkiem wynajęcia przez samorządy przestrzeni w budynkach. Obydwa dworca przejdą kompleksową przebudowę z poszanowaniem dla ich historycznego charakteru. Poza strefą obsługi podróżnych znajdą się w nich przestrzenie przeznaczone dla samorządu. W Gronowo Elbląskim gmina wynajmie przeszło 300 m kw. powierzchni i planuje na nich uruchomienie, po przebudowie dworca, m.in. świetlicy, salki warsztatowej, pomieszczenia miejskiego ośrodka pomocy społecznej lub punktu obsługi mieszkańca. Z kolei w Pasłęku na ponad 500 m kw. wynajętych przez miasto, po modernizacji budynku, znajdą się m. in. centrum usług społecznych i świetlica środowiskowa. Wraz z dworcami metamorfozę przejdzie ich najbliższe otoczenie, gdzie planowana jest budowa nowych chodników, parkingów, a także montaż nowej małej architektury oraz uporządkowanie zieleni – informuje Bartłomiej Sarna z wydziału współpracy z mediami PKP SA.
– Od dłuższego czasu zabiegaliśmy o to, by te piękne, zabytkowe dworce wyremontowano. To bardzo ważne inwestycje. Dworce będą bardziej funkcjonalne, ale zachowają swojego starego ducha – mówi Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych.
W te wakacje planowane jest ogłoszenie postępowań na opracowanie dokumentacji projektowych niezbędnych do przebudowy dworców. Szczegółowy zakres inwestycji będzie znany po zakończeniu tych prac. PKP zapewniają, że budynki zostaną przebudowane z dbałością o historyczny detal. - Wnętrza będą bardziej funkcjonalne, dostosowane do współczesnych standardów obsługi podróżnych, a także do potrzeb wszystkich podróżnych, w osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. Z kolei dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym wzrośnie poziom bezpieczeństwa na dworcach i w ich bezpośrednim otoczeniu, a same obiekty staną się bardziej przyjazne środowisku – informuje PKP.
– Formuła współpracy, w której PKP S.A. buduje lub modernizuje dworzec, a samorząd wynajmuje na nim powierzchnię po zakończeniu inwestycji, sprawdziła się już w wielu miejscach w Polsce. Przykładami mogą być dworce Szklarska Poręba Górna, Węgliniec czy Kraków Swoszowice. Nie inaczej będzie w Pasłęku i Gronowie Elbląskim. Te dwa zabytkowe dworce w województwie warmińsko-mazurskim nie tylko odzyskają swój dawne piękno, dzięki czemu staną się wizytówkami miejscowości, ale również połączą w sobie obsługę podróżnych z usługami ważnymi dla mieszkańców – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Bardzo cieszy fakt, że wraz z dworcem kolejowym w Pasłęku pozytywną metamorfozę przejdzie najbliższe otoczenie dworca i przyległy teren należący do gminy, na którym planuje się wybudowanie parkingów, chodników, elementów małej architektury oraz uporządkowanie zieleni. Duże znaczenie ma też to, że przebudowa dworca w Pasłęku zostanie przeprowadzona z dbałością o jego zabytkowy i historyczny charakter, co wyeksponuje wszystkie walory tego bardzo ważnego dla Pasłęka obiektu. Chcielibyśmy podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w projekt – mówi dr Wiesław Śniecikowski, burmistrz Pasłęka.
– Wspólnie z PKP chcemy, aby w wyremontowanym dworcu tętniło życie, była prowadzona działalność kulturalna oraz społeczna, a dla oczekujących na pociąg, dworzec był miłym i przyjaznym miejscem do spędzenia czasu. Mamy wspaniałe pomysły na to, aby wkrótce powstało miejsce będące charakterystycznym punktem na trasie kolejowej nr 204 Braniewo – Malbork, odpowiadające bogatym tradycjom kolejowym na pięknych Żuławach Elbląskich! – mówi Marcin Ślęzak, wójt Gminy Gronowo Elbląskie.
Po zakończeniu prac nad dokumentacjami projektowymi i uzyskaniu pozwoleń na budowę dla dworców w Pasłęku i Gronowie Elbląskim, PKP S.A. ogłosi przetargi na wybór wykonawców prac budowlanych. Planowany termin zakończenia obydwóch inwestycji to koniec 2026 roku. Będą one finansowane ze środków własnych PKP S.A.