
W dzisiejszym odcinku Elbląskich Archiwaliów Muzycznych przedstawiamy w zarysie pierwszą część dorobku filmowego elbląskich muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Będzie więc Barbara Książkiewicz na festiwalu w Kołobrzegu, Ryszard Rynkowski i jego kariera w grupie Vox, a także "Siedem życzeń" Wandy Kwietniewskiej. Będzie też o mocniejszym graniu. Zapraszamy do lektury.
Hator, hator, hator
Barbara Książkiewicz nagrała pięć autorskich płyt. Jej utwory znalazły się także na ponad 20 składankach z Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu organizowanego przez Główny Zarząd Polityczny Ludowego Wojska Polskiego. Wszystkie występy z kołobrzeskiego amfiteatru emitowała Telewizja Polska. Na swoim koncie ma także wideoklipy np. „Czekamy na miłość”, „Takiej jak ja”, „Powiedz mi mamo” oraz „Zapach róż” dostępne w serwisie YouTube.
Debiut fonograficzny Ryszarda Rynkowskiego przypada na początek lat 80. gdy z grupą Vox wydał album w Tonpress/KAW. Zarejestrował także liczne wideoklipy m.in. do piosenek: „Śpiewająco”, „Widzisz Marto”, „Intymnie”, „Ten typ tak ma”, „Leżę sobie”, „Wystarczy być”. Występował także w filmach i reklamach telewizyjnych.
Wanda Kwietniewska dzieciństwo oraz czasy licealne spędziła w Elblągu. Po maturze wyjechała z miasta współtworząc m.in. grupy Vist, Lombard oraz autorski zespół Banda i Wanda. Występowała także solowo. W 1984 r. wraz z zespołem Wanda i Banda wystąpiła w pierwszym odcinku pt. „Rademenes” serialu „Siedem życzeń” wyemitowanego premierowo w styczniu 1986 r. w TVP. Zarejestrowała także ponad 15 wideoklipów, np.: „Kochaj mnie miły”, „Nie będę Julią”, „Fabryka marzeń”, „Męska natura”, „Nie zmieniajmy się” oraz „To nie Polska”.
Metale w lasach
Dar Semai to prawdopodobnie pierwsza elbląska grupa wykonująca muzykę metalową, która w latach 90. zarejestrowała wideoklip do utworu „In Maroon Of Four Suns”.
Marcin Krajewski były gitarzysta Dar Semai, Immemorial, Enter Chaos, Mayday, Lojalny Tony wspomina produkcję teledysku: „Jak na owe czasy to był szczyt marzeń. W studio Selani spędziliśmy wtedy niespełna dwa tygodnie podczas których nagrywaliśmy w trakcie sesji, nazwijmy to „wideo”. Nagrywał nas Adam Kuc właściciel studia. Jeździliśmy z nim po jakichś górkach, lasach, szczerząc się do kamery jak na rasowych metali przystało. To była jedna wielka kupa śmiechu, podchodziliśmy do tego z pewnym dystansem, bo wiadomym było, że profesjonalnego teledysku nie nakręcimy, ale to nie o to chodziło. Została pamiątka, którą z pewnością będziemy mogli pokazać kiedyś swoim dzieciom wspominając stare dzieje z łezką w oku”.
Olsztyńskie Selani Studio zrealizowało także w ramach sesji nagraniowej Immemorial także trzy wideoklipy do utworów „Betrothal With The Death”, „A Nightmare” oraz „Day of Anger”.

Thrash metalowy Mistrust do utworu „Incurable Mistrust” zarejestrował dwa wideoklipy. Pierwszy „na żywo” w studio VIVA Polska, drugi zawierał sceny z VIVY przeplatane ujęciami nagranymi na moście kolejowym przy dworcu Elbląg Zdrój, w Centrum Sztuki Galeria EL oraz na pasażu przy ul. Hetmańskiej.
Funkcjonująca już prawie 30 lat death metalowa Trauma na swoim koncie ma jeden wideoklip pt. „The Elegy For Doom”, który był emitowany w MTV2 w Stanach Zjednoczonych. Wideoklip został także zamieszczony na minialbumie „Hamartia”. Z kolei trzy utwory z występu na festiwalu Metalmania zostały wydane na DVD przez Metal Mind Productions.
Zespół Ahead w sali muzycznej Wojewódzkiego Ośrodka Kultury zarejestrował wideoklip do utworu „Transowy” zrealizowany przez stację VIVA Polska. Fragment piosenki usłyszymy także w filmie „Egoiści” (reż. M. Treliński).
Z kolei Peaceful Cooperation nie nagrał żadnego wideoklipu, ale wystąpił „na żywo” w kilku programach telewizyjnych prezentując swoje nagrania oraz udzielając wywiadów. W programie Rower Błażeja (TVP) zaprezentował piosenki „Upojny” i „Ja Chcę”. W TV4 udzielili wywiadu oraz zagrali trzy utwory „Sweet Funky”, „Getoppa” oraz „Ja Chcę”. Wystąpili także w programie Kwadrat w TVP1.
Warto jeszcze przypomnieć program muzyczny emitowany w połowie lat 90. w Telewizji Elbląskiej (jednym z prowadzących był perkusista grup John Doe i Face) w którym przeprowadzano liczne wywiady z elbląskimi zespołami np. w salach prób oraz w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, a także publikowano fragmenty koncertów nie tylko z elbląskich imprez.