UWAGA!

Będziemy tankować wodór?

 Elbląg, Piotr Cieśliński (drugi z lewej) proponuje budowę stacji napełniania wodorem w Elblągu
Piotr Cieśliński (drugi z lewej) proponuje budowę stacji napełniania wodorem w Elblągu (fot. Michał Skroboszewski)

Elbląg jest jednym z miast, w którym miałaby powstać stacja tankowania wodorem. Taką deklarację złożył dziś Piotr Cieśliński, przewodniczący sejmowej podkomisji ds. inteligentnych miast i elektromobilności. Na razie nie wiadomo, kto miałby korzystać z jej usług ani gdzie miałaby się znajdować. 

- Naszą ambicją jest, aby to właśnie w Elblągu powstała stacja tankowania wodorem. Jest to bez wątpienia paliwo przyszłości. Polska zajmuje piąte miejsce na świecie w produkcji wodoru. W naszym mniemaniu powinniśmy się jak najszybciej zająć się ta tematyką i spowodować, aby to co jest teraz odpadem zamienić w niskoemisyjne paliwo – powiedział Piotr Cieśliński, przewodniczący sejmowej podkomisji ds. polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności na dzisiejszej konferencji prasowej w Kamieniczkach Elbląskich.

Paliwa wodorowe są jedną z alternatyw dla kurczących się paliw kopalnych. Wodór może być wykorzystywany jako paliwo spalane w komorze silnika lub przy wykorzystaniu ogniw paliwowych wytwarzających energię napędzającą silnik elektryczny. Mogą być napędzane zarówno samochody jak i autobusy. Pewną ciekawostką jest fakt, że są tez plany budowy lokomotyw na wodór.

Przypomnijmy, że prawo nakłada na samorządy wprowadzenie do floty pojazdów do wykonywania zadań publicznych (np. komunikacja zbiorowa, odśnieżanie) 10 proc. pojazdów niskoemisyjnych.

Na razie plany budowy stacji wodorowych do końca 2021 r. ogłosił Lotos. Mają one powstać w Gdańsku przy rafinerii Lotosu oraz w Warszawie przy ul. Łopuszańskiej.

Jak informuje portal wysokienapięcie.pl, koszt budowy stacji wodorowej może wynieść 4 mln zł, a z doświadczeń Orlenu (w Niemczech buduje je należąca do Orlenu sieć Star) może się zamknąć kwotą 6 – 8 mln zł. Szanse na wzrost inwestycji są bardzo małe, bo na razie nie istnieje polski rynek samochodów osobowych napędzanych tym paliwem. Modele z ogniwami paliwowymi produkują Toyota (Mirai) i Hyundai (Nexo), nie są one jednak dostępne w Polsce. Pozostaje kwestia transportu zbiorowego. Lotos podpisał już listy intencyjne z Gdynią i Wejherowem w sprawie dostarczania wodoru na potrzeby komunikacji miejskiej. Autobusy na wodór jeżdżą już m.in. w Oslo, Londynie, Hamburgu, San Remo. Mają też jeździć m.in. w Rydze, Grazu, Rejkiawiku czy Tuluzie. W Polsce producentami autobusów wodorowych są Solaris i Ursus.

Gdzie elbląska stacja wodoru miałaby powstać? Według dokumentów Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpatrywana była lokalizacja przy stacji paliw w Miejscu Obsługi Podróżnych przy Nowej Holandii. Problem jest jeden: „w wyniku przeprowadzonych konsultacji nie uzyskano uzgodnień" – możemy przeczytać w ankiecie, którą GDDKiA opracowała na potrzeby zorientowania się co do potencjału MOP-u przy trasie S7.

- Proekologiczne źródła energii zawsze będą mile widziane w Elblągu – mówił tymczasem na konferencji Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

 

SM

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • To wspaniała wiadomość dla Elblążan. Od lat czekaliśmy na zaspokojenie zapotrzebowania na wodór. Ja musiałem w tym celu przy pomocy dwóch żyletek, paru kabelków i płaskiej bateryjki dokonywać elektrolizy wody. Już po miesiącu mogłem zatankować swoją brykę. Tylko dlaczego jedna?! Przecież będą tworzyły się długie kolejki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    37
    6
    KatNaIdiotów(2019-09-09)
  • ale jaajaa. Brakuje 100 tys zł na remont Bażantarni z której korzystają tysiące Elblążan, brakuje na wszystko, ul. Pasłęcka trzeci świat, ul. Warszawska trzeci świat, stan wielu ulic to dno i dwa metry mułu, oczyszczalnia lada chwila awaria jak w Warszawie, nie wiadomo co z ciepłem w następnym roku, a fundujemy sobie gadżet za 10 mln zł.
  • Proponuję - naśladując Szwedów - dodatkowo wybudować w Elblągu ulicę do szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Bęziemy pierwszym w kraku miastem, gdzie powstanie tala ulica bez żadnego samochodu elektrycznego. W czymś musimy być lepsi.
  • I przyjedzie do nas jedyny w kraju zarejestrowany samochód na wodór. Omawiany szeroko w branży moto.
  • następna fikcja literacka i projekt do zrealizowania żeby zmarnować pieniądze tzn wyprowadzić pieniądze, tak cięzko to zauważyć ? tak się dzieje w całym kraju, realizuje się projekty typu postaw się and zastaw się, ale hajs się zgadza, równie dobrze można budować centrum cybernetyki SkyNet i będziemy produkować terminatory T 800,przeznaczam na ten cel 500 mld zł pasuje ?
  • @007 - dobre, i sky net przeniesie nas w czasie do przyszłości gdzie towarzysz Koliński będzie preziem kraju i będzie dobrobyt socjalistyczny, na 1 maja maszerować będą terminatory podejrzewam, biere panie biere w ciemno !
  • KOMPROMITACJA !!! Może zajmiecie się czymś o czym macie pojęcie. Czemu nie otworzyć stacji tankowania promów kosmicznych. To tez Wróbel kupi. Wyrzynacie się własna głupotą jak nie głosować na PIS skoro reszta....
  • RobertKoliński Kampanijny pic na wodór, jeszcze do tego ten "ekspert" od rapsów, komedia;) Przypomnijmy: "W czerwcu 2019 r. ukazała się opracowana na zlecenie rządu Japonii kompleksowa publikacja Międzynarodowej Agencji Energii „Przyszłość wodoru – wykorzystać okazje”. Zawiera ona kompleksową analizę wielu sektorów gospodarki, w których to paliwo może odegrać znaczącą rolę. Transport, zapewne wbrew oczekiwaniom wielu ekspertów, nie jest według analityków MAE skazany na dominację wodoru. Zauważają oni, że konkurencyjne technologie dokonują regularnych postępów i wejście pierwiastka na rynek będzie w dużej mierze zależało od jego ceny. W tym punkcie trzeba zaznaczyć, że najpopularniejszy i najtańszy dziś sposób produkcji wodoru jest nieekologiczny, bo odbywa się z wykorzystaniem gazu ziemnego. (. .. ) Hashtagi: #PicNaWodor,#fotomontaz
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    17
    RobertKoliński(2019-09-09)
  • RobertKoliński (. .. ) Aby wodór mógł pełnić swoją funkcję dekarbonizacyjną, musi być wytwarzany poprzez elektrolizę z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych. To na dziś najdroższa metoda produkcji, w której koszty wahają się między 12 a 28 zł za kilogram. Do tego dochodzą jeszcze koszty budowy stacji do tankowania – min. 4 mln zł. Jeśli chodzi natomiast o koszt paliwa na kilometr jazdy, to jest on dziś mniej więcej taki jak w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym. Na tym tle auto elektryczne prezentuje się dużo lepiej. Można je ładować w domu ze zwykłego gniazdka, a koszt paliwa na kilometr jest ok. 4 razy niższy niż dla auta wodorowego. (. .. )" Całość analizy dostępna w sieci.
  • wiadomo w Pis nie ma głupków tylko same złote dzieci partii, Pis dobry peło złe, pis zły peło dobre, do tego dochodzą nowi kolesie do spółki z o. o. wiesna + teraz + razem+ lsd + coś tam jeszcze którzy bedą rąbać polaków na szmal, ale co niektórzy nie rozumieją tego albo co gorsza rozumieją i udają głupka i liczą że też coś im skapnie jakiś stołeczek mały, cóż bywa jak w 1795.
  • @RobertKoliński - expert od wodoru, kopiuj wklej z internetu, expert panie ! dajcie mu stołek ! człowiek renesansu socjalistycznego ! Partia podała mu ręke a on te rękę przyjął, serce prawidłowo ma po lewej stronie, walczył na barykadach europy z faszystami o wolny wodór, codziennie, tydzień po tygodniu, miesiąc po miesiącu, rok po roku wdrażał w życie idee nowoczesnego socjalizmu, człowiek czynu socjalistycznego !odznaczony medalami całej demokratycznej socjalistycznej europy cześć jego dziełom !
  • W końcu. .. ! Tak, posiadam taki samochód. Nie, to nic dziwnego. Dziwne jest to, że u nas w kraju kogoś to dziwi. No, ale to nie mój problem.
Reklama