UWAGA!

Dlaczego trzeba kopać?

 
Elbląg, W elbląskim porcie
W elbląskim porcie (fot. WS).

95 procent ubiegłorocznych przewozów elbląskiego portu to wymiana z portami obwodu kaliningradzkiego. Nogat – drogę do portu w Gdańsku zamknął most w Kępkach. Aby port w Elblągu się rozwijał, trzeba zbudować kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną – twierdzi Arkadiusz Zgliński, dyrektor elbląskiego portu.

Arkadiusz Zgliński podczas wczorajszej (24 stycznia) konferencji prasowej mówił też o przyszłości portu.
       Obecnie 95 procent przewozów to wymiana z portami obwodu kaliningradzkiego, reszta to żegluga morska bliskiego zasięgu – do portu w Hamburgu, gdzie przewożone są ładunki ponadgabarytowe, głównie przekładnie, produkowane w Alstomie.
       – Mamy nadzieje, że transport towarowy będzie się rozwijał – mówi Arkadiusz Zgliński. – Wymaga to jednak spełnienia szeregu warunków. Bardzo istotnym elementem dalszego rozwoju jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Przeprowadzenie takiej inwestycji wymaga zdecydowanych decyzji polskiego rządu. Wprawdzie budowa tego kanału nie została wycofana z listy projektów państwowych, jednak w dalszym ciągu prowadzone są badania środowiskowe, co moim zdaniem jest istotnym odwleczeniem całego projektu w czasie.
       Zdaniem Zglińskiego, kanał przez Mierzeję stworzy warunki do wymiany z portami bałtyckimi i połączy nas z portami Gdańska i Gdyni.
       – Teraz połączenie z portami trójmiejskimi jest w znacznym stopniu ograniczone, ponieważ śródlądowe drogi wodne są strasznie zaniedbane – przekonuje Arkadiusz Zgliński. – Na tych wodach śródlądowych mogą się poruszać tylko jednostki do 500 ton, tory wodne nie są dostosowane do klasy żeglownej, jaką chcielibyśmy, aby miały. Do tego Nogat z ruchu towarowego został wyłączony, ponieważ wybudowano – jak wcześniej deklarowano – most tymczasowy w Kępkach. Niestety, wiemy już, że nie jest on już tymczasowy, nie zostanie rozebrany, więc jest to trwała przeszkoda blokująca wymianę handlową z portami trójmiejskimi.
       Druga decyzja, od której zależy rozwój naszego portu, leży w rękach jeszcze wyższych gremiów. – Jeśli chodzi o żeglugę pasażerską, jest ona w istotnym stopniu ograniczona. Aby rozwijał się ruch turystyczny, konieczne jest włączenie morskich przejść granicznych w mały ruch graniczny. Uważamy, że wtedy przewozy pasażerskie, przewozy turystyczne zwiększą się. Mamy bowiem zapytania ze strony armatorów rosyjskich, osób, które chciałyby zakupić odpowiednie jednostki i pojawić się w naszym porcie, jak daleko posunięte są sprawy dotyczące małego ruchu granicznego.
       Mały ruch graniczny nie dotyczy bowiem przewozów morskich i lotniczych – tak jest w całej Europie. Pytanie, czy Unia Europejska zechce zrobić wyjątek dla naszej granicy z obwodem kaliningradzkim.
       – To wymaga pewnych zmian legislacyjno-prawnych ze strony Unii Europejskiej – wyjaśnia Arkadiusz Zgliński. – I o to zabiega m.in. marszałek województwa Jacek Protas, który kieruje do Brukseli wnioski, aby mały ruch graniczny objął morskie przejścia graniczne i przejścia lotnicze. Wiążemy z tym bardzo duże nadzieje.
       Nadzieje elbląski port wiąże także z rokiem 2018 i mistrzostwami świata w piłce nożnej, których jedną z aren będzie Kaliningrad.
       – Liczymy na znaczący wzrost ruchu turystycznego, jak również przewozu towarów drogą wodną i to już wkrótce, ponieważ w obwodzie rozpoczynane są już inwestycje związane z przygotowaniem infrastruktury sportowej i turystycznej na Mundial – dodaje Zgliński. – Widzimy, jak intensywnie wzrastają wartości przewożonych do obwodu materiałów budowlanych. W porcie pojawili się nowi kontrahenci. Zostało już podpisanych 27 umów, na mocy których kontrahenci dostarczają swoje towary na nasz terminal składowo-przeładunkowy, stąd odbywa się transport bezpośrednio do portów obwodu kaliningradzkiego.
       Na razie port czeka, aż stopnieją lody.
      
      
Piotr Derlukiewicz
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Najpierw trzeba nowaczyka wywalic, pozniej mozna kopac
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Mistrz_gitary(2013-01-25)
  • to miasto już się skończyło dzięki takim cwaniaczkom jak Nowczyk, Derlukiewicz, Gęsicki
  • Trzeba sprowadzić lodołamacz " Lenin" z Kaliningradu i tor będzie czynny. ..
  • nowe wybory, to zaczyna sie znow portelowa, paltformerska propaganda propaganda. to juz wam nic nie da towarzysze - skoncza sie dotacje z PUP i zlecenia z UM dla Softelu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Nowa Prawica(2013-01-25)
  • Czy ktoś wie, nawet w dużym przybliżeniu kiedy zacznie się kopanie Przekopu ? Proszę o info. Można zrobić to tanio i szybko. Wystarczy rozsypać ziemniaki na trasie planowanego Przekopu ( w którym będzie miejscu - czy Pan Wcisła już zdecydował ? ) Dziki z Mierzei szybko wyryją trasę przekopu.
  • O jakim rozwoju on mówi ? Port wybudowany z pieniędzy podatników oddali sowietom z kaliningradu którzy działalność zarejestrowali w miesiącu roztrzygnięcia pseudoprzetragu ! do więzienia pozamykać !
  • Przekopu nigdy nie będzie, pierwsze zmianki przekopu mierzei to 1975r. Teraz mierzeja jest tylko kartą przed wyborami i nic więcej.
  • Kopacz ? Na jeden metr ? Za płytko. A przekop to wam potrzebny jak metrowy wacek. Rozwijać drogi śródlądowe jak chcecie na żegludze zarabiać. Pogody nikt nie bierze pod uwagę w naszym regionie ? Na morzu by barkami pływać to musi być dość spokojnie. Myślicie że dlaczego nie płyną tymi barkami wprost do Gdańska ? Co ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    jadzia wsadzia(2013-01-25)
  • Rusek członek partii jednajarosija przechwala się w kaliningradzie jak to łąpówy wręcza, kogo to ma w kieszeni, jak to treść pseudoprzetargu ustalał przed jego opubikowaniem z jakąś agnieszką, jak to polaczki latali po prawnikach urzędowych żeby nikt się do niczego nie przyczepił ! To jakaś szopka ! gdzie są służby odpowiedzialne za zamknięcie tych ludzi ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    oburzony !(2013-01-25)
  • Wiecie jak zrobić przekop prawie za darmo?; ) Niech wydzielą teren do przekopu i dadzą wolną rękę "poszukiwaczom bursztynu" z jednym zastrzeżeniem żeby kopali na 10 metrów w dół i wywozili ze sobą piasek!; )))
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    znafca(2013-01-25)
  • Przekopu nie bedzie bo nie ma to zadnego uzasadnienia logicznego ani ekonomicznego. Obok(Gdansk/Gdynia)sa dwa prawdziwe porty, ktore ciagna na pol gwizdka a Ustka czy Wladyslawowo sa w kazdej chwili gotowe przyjac statki bez zadnego kopania i wywalania pieniedzy w bloto
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    powislak(2013-01-25)
  • zgliński ty już sam nie wierzysz w to co opowiadasz. ty nic nie zrobiłeś dla tego portu i miasta. jeżeli cokolwiek zrobiłeś to dla siebie. na pewno masz lepiej niż na zmywaku emigracyjnym, ale to już koniec twój, nowaczyka i reszty bandy nieudaczników, sprzedawczyków i kłamców. wracaj na zmywak podobno byłeś dobry, i rób to co potrafisz. przestań działac na szkodę miasta i szanuj ludzi jak nie potrawisz uszanowac siebie.
Reklama