W minioną środę (26 października) w Elbląskim Parku Technologicznym odbyło się kolejne posiedzenie Rady Menedżerów przy Prezydencie Elbląga. Obrady dotyczyły dwóch obszarów: współpracy „złotego trójkąta” samorząd-biznes-nauka oraz powstającej obecnie „Strategii promocji Elbląga na lata 2012-2015”. Gościem spotkania był Rektor PWSZ w Elblągu prof. Zbigniew Walczyk.
- Przede wszystkim zauważam pełne zrozumienie dla działań złotego trójkąta ze strony miasta - powiedział na początku posiedzenia prof. Walczyk. Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu współpracę złotego trójkąta rozważał jako dostarczanie wykwalifikowanych kadr do elbląskich firm. - Tutaj dostrzegam ważną rolę klastrów, które mogą przyjmować studentów ostatniego roku na praktyki. Z pewnością część studentów w ramach płynności kadr, jaką ma klaster, może pozostać w firmach zrzeszonych w klastrze - dodał prof. Zbigniew Walczyk.
Wojciech Macijewicz zwrócił uwagę na dostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy. - Połączenie biznesu i nauki poprzez katalizator, jakim jest Elbląski Park Technologiczny, daje szansę, aby kształcić pod potrzeby elbląskiego rynku pracy - zauważył prezes Stowarzyszenia Klaster Meblowy.
Podsumowując tę część obrad prezydent Elbląga zauważył potrzebę dostosowywania edukacji do wymagań rynku pracy już na poziomie gimnazjum czy liceum.
- Temu służyć ma koncepcja powołania liceum akademickiego - powiedział Grzegorz Nowaczyk. Prezydent dodał, że jest zwolennikiem wzmacniania elbląskich uczelni, zarówno naukowo, jak i personalnie, aby kształciły absolwentów pod kątem potrzeb lokalnego rynku pracy. W tym obszarze dostrzegam rezerwy, ale też zadanie dla samorządu.
W drugiej części spotkania członkowie Rady Menedżerów skupili się na „Strategii promocji Elbląga na lata 2012-2015”.
Piotr Dobrowolski zwrócił uwagę na zalety naszego położenia geograficznego oraz walorów miasta i jego najbliższego otoczenia. - Elblążanie nie powinni w ogóle wyjeżdżać na urlopy! - stwierdził żartobliwie. - W mieście i jego najbliższej okolicy mamy górę, rzekę, las, czyli Bażantarnię, jezioro, a w niewielkiej odległości morze. Poza tym niewielka odległość od Trójmiasta oraz obwodu kaliningradzkiego to także duże atuty Elbląga - dodał dyrektor Siemens Energy.
Na bliskość obwodu kaliningradzkiego oraz potencjalne korzyści z tego płynące zwrócił także uwagę Mariusz Leszczyński, dyrektor generalny grupy Inditex Polska. - Mieszkańcy obwodu kaliningradzkiego to milion potencjalnych klientów. Warto zwrócić uwagę na promocję zakupową miasta. Planowane w najbliższym czasie uruchomienie małego ruchu granicznego będzie dla szansą rozwoju dla lokalnego handlu. Niestety słabą stroną Elbląga jest brak dużej galerii handlowej, która przyciągnęłaby klientów z Rosji - powiedział Leszczyński.
- Miasto nie zmieni się, jeżeli nie pozyska inwestorów, nie zbuduje infrastruktury. Dlatego promocja skierowana do biznesu jest kluczem do sukcesu. Zachęcanie ulgami podatkowymi, niskimi kosztami produkcji, wskazywanie dogodnego położenia geograficznego - chociażby bliskość lotniska, to atuty, które powinniśmy eksponować – zauważyła Tamara Kuczyńska, wiceprezes zarządu ALSTOM Power. - Po drugie turystyka i czerpanie korzyści z położenia Elbląga to najważniejsze punkty, na których strategia powinna się skupić. Jak są turyści, to rozwijają się także inne branże - zakończyła prezes Kuczyńska.
- Na rynku samorządów także istnieje realna konkurencja, a Elbląg jest niestety daleko z tyłu za porównywalnymi wielkością i potencjałem miastami w Polsce. I to musimy jak najszybciej zmienić. Do tego będzie służyła Strategia promocji - zakończył prezydent Elbląga.
W posiedzeniu uczestniczyli: Grzegorz Nowaczyk – Prezydent Elbląga, Paweł Olechnowicz – prezes zarządu Grupy LOTOS S.A. (przewodniczący Rady Menedżerów), Tamara Kuczyńska – wiceprezes zarządu ALSTOM Power Sp. z o.o., Teresa Miszkiewicz-Florczyk – prezes zarządu ICT Amber, Florian Romanowski – prezes OPEGIEKA Sp. z o.o., Roman Korzeniowski – Dyrektor Browaru w Elblągu, Grupa Żywiec S.A., Wojciech Macijewicz – Prezes Stowarzyszenia Klaster Mebel Elbląg, Marek Łęcki – prezes Stowarzyszenia Klaster Medyczny MED+, Mariusz Leszczyński – dyrektor generalny Inditex Polska Sp. z o.o., Leszek Berbeć – prezes DRE Sp. z o.o., Piotr Dobrowolski – Dyrektor Siemens Energy Sp. z o.o., Wojciech Chmielewski – prezes zarządu Klastra Metalowego, Irena Minkiewicz – Wójcik Fabryka Mebli Sp. z o.o., Witold Strzelec – doradca Prezydenta Elbląga ds. gospodarczych.
Wojciech Macijewicz zwrócił uwagę na dostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy. - Połączenie biznesu i nauki poprzez katalizator, jakim jest Elbląski Park Technologiczny, daje szansę, aby kształcić pod potrzeby elbląskiego rynku pracy - zauważył prezes Stowarzyszenia Klaster Meblowy.
Podsumowując tę część obrad prezydent Elbląga zauważył potrzebę dostosowywania edukacji do wymagań rynku pracy już na poziomie gimnazjum czy liceum.
- Temu służyć ma koncepcja powołania liceum akademickiego - powiedział Grzegorz Nowaczyk. Prezydent dodał, że jest zwolennikiem wzmacniania elbląskich uczelni, zarówno naukowo, jak i personalnie, aby kształciły absolwentów pod kątem potrzeb lokalnego rynku pracy. W tym obszarze dostrzegam rezerwy, ale też zadanie dla samorządu.
W drugiej części spotkania członkowie Rady Menedżerów skupili się na „Strategii promocji Elbląga na lata 2012-2015”.
Piotr Dobrowolski zwrócił uwagę na zalety naszego położenia geograficznego oraz walorów miasta i jego najbliższego otoczenia. - Elblążanie nie powinni w ogóle wyjeżdżać na urlopy! - stwierdził żartobliwie. - W mieście i jego najbliższej okolicy mamy górę, rzekę, las, czyli Bażantarnię, jezioro, a w niewielkiej odległości morze. Poza tym niewielka odległość od Trójmiasta oraz obwodu kaliningradzkiego to także duże atuty Elbląga - dodał dyrektor Siemens Energy.
Na bliskość obwodu kaliningradzkiego oraz potencjalne korzyści z tego płynące zwrócił także uwagę Mariusz Leszczyński, dyrektor generalny grupy Inditex Polska. - Mieszkańcy obwodu kaliningradzkiego to milion potencjalnych klientów. Warto zwrócić uwagę na promocję zakupową miasta. Planowane w najbliższym czasie uruchomienie małego ruchu granicznego będzie dla szansą rozwoju dla lokalnego handlu. Niestety słabą stroną Elbląga jest brak dużej galerii handlowej, która przyciągnęłaby klientów z Rosji - powiedział Leszczyński.
- Miasto nie zmieni się, jeżeli nie pozyska inwestorów, nie zbuduje infrastruktury. Dlatego promocja skierowana do biznesu jest kluczem do sukcesu. Zachęcanie ulgami podatkowymi, niskimi kosztami produkcji, wskazywanie dogodnego położenia geograficznego - chociażby bliskość lotniska, to atuty, które powinniśmy eksponować – zauważyła Tamara Kuczyńska, wiceprezes zarządu ALSTOM Power. - Po drugie turystyka i czerpanie korzyści z położenia Elbląga to najważniejsze punkty, na których strategia powinna się skupić. Jak są turyści, to rozwijają się także inne branże - zakończyła prezes Kuczyńska.
- Na rynku samorządów także istnieje realna konkurencja, a Elbląg jest niestety daleko z tyłu za porównywalnymi wielkością i potencjałem miastami w Polsce. I to musimy jak najszybciej zmienić. Do tego będzie służyła Strategia promocji - zakończył prezydent Elbląga.
W posiedzeniu uczestniczyli: Grzegorz Nowaczyk – Prezydent Elbląga, Paweł Olechnowicz – prezes zarządu Grupy LOTOS S.A. (przewodniczący Rady Menedżerów), Tamara Kuczyńska – wiceprezes zarządu ALSTOM Power Sp. z o.o., Teresa Miszkiewicz-Florczyk – prezes zarządu ICT Amber, Florian Romanowski – prezes OPEGIEKA Sp. z o.o., Roman Korzeniowski – Dyrektor Browaru w Elblągu, Grupa Żywiec S.A., Wojciech Macijewicz – Prezes Stowarzyszenia Klaster Mebel Elbląg, Marek Łęcki – prezes Stowarzyszenia Klaster Medyczny MED+, Mariusz Leszczyński – dyrektor generalny Inditex Polska Sp. z o.o., Leszek Berbeć – prezes DRE Sp. z o.o., Piotr Dobrowolski – Dyrektor Siemens Energy Sp. z o.o., Wojciech Chmielewski – prezes zarządu Klastra Metalowego, Irena Minkiewicz – Wójcik Fabryka Mebli Sp. z o.o., Witold Strzelec – doradca Prezydenta Elbląga ds. gospodarczych.
Arkadiusz Kowalczyk główny specjalista ds. wizerunku miasta