UWAGA!

Podyskutuj o Elblągu: Jaka komunikacja miejska?

 Elbląg, Będzie rewolucja w miejskich autobusach?
Będzie rewolucja w miejskich autobusach? (fot. arch. portEl.pl)

Sondaż portElu

Jaka zmiana jest konieczna w pierwszej kolejności w elbląskiej komunikacji miejskiej?
zmiana cen biletów 18.0%
zwiększenie liczby kursów autobusów 20.9%
utworzenie nowych linii autobusowych 14.6%
wprowadzenie możliwości płacenia kartą w autobusach 22.1%
zmiana taboru autobusowego 17.6%
inna 6.7%
Liczba głosów: 765. Sondaż został zakończony.

Prawdopodobnie w czwartym kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na nowych przewoźników obsługujących linie autobusowe w Elblągu. Będzie to okazja to wprowadzenia poważnych zmian w elbląskiej komunikacji. Czy jednak takie zmiany są potrzebne i czy ZKM powinien je wprowadzić? Zapraszamy do dyskusji.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez elbląski Zarząd Komunikacji Miejskiej w marcu ubiegłego roku miejskie autobusy przewożą w dni powszednie ok. 25 tys. osób , w soboty – 12 tys., w niedziele – 7,2 tys. osób. Czy to dużo czy mało? Najbardziej popularną linią autobusową jest „siódemka” łącząca dworzec PKP ze szpitalem wojewódzkim i dzielnicą „Nad Jarem”. Do autobusów obsługujących linię nr 7 wsiada odpowiednio 4 tys. osób w dni powszednie, 2,5 tys. w soboty i 1,5 tys. w niedzielę.
       „Należy podkreślić, że od kilkunastu lat utrzymuje się trend spadkowy popytu na usługi przewozowe komunikacją miejską. W elbląskiej komunikacji liczba pasażerów maleje rocznie średnio od 3 do 5 procent” - możemy przeczytać w analizie podsumowującej wyniki ubiegłorocznego badania. Co należy zrobić, żeby elblążanie bardziej chętnie korzystali z usług miejskiej komunikacji?
       - Oczekiwania elblążan są od dawna oczywiste. Komfort jazdy (klimatyzowane pojazdy), ekologiczne autobusy oraz niezawodne tramwaje. Do tego będziemy zmierzać. Analiza możliwości i oczekiwań mieszkańców. Na pewno trzeba rozwiązać problem dojazdu autobusami do Szpitala Miejskiego oraz CRW Dolinka. Od dawna o tym mówią mieszkańcy. To praca dla analityków i planistów specjalizujących się w komunikacji miejskiej. Powinni wypracować koncepcje i przedstawić do dyskusji – pisze Marek Osik, radny Rady Miejskiej w Elblągu.
       Jakie są inne potrzeby? Czy ZKM zmieni po rozstrzygnięciu przetargu rozkłady jazdy? Wprowadzi takt (odjazdy autobusów w stałych odstępach czasu np. co 10 minut, co godzinę)? Zwiększy ilość kursów autobusów na poszczególnych liniach?
       - Jest to rozważane, jednak jest zbyt wcześnie aby mówić o szczegółach. Na pewno będziemy dążyć do tego aby wymagania wobec przyszłych operatorów i ich autobusów były na wyższym poziomie. Aby pojazdy którymi będą podróżować elblążanie były nowoczesne, wygodne i bezpieczne – wyjaśnia Michał Górecki, rzecznik prasowy elbląskiego ZKM.
       Pozostaje jeszcze kwestia ceny biletów autobusowych i co za tym idzie kwoty dofinansowania komunikacji miejskiej przez budżet miasta. Na bezpłatną komunikację nie ma co liczyć (chociaż np. estońskiemu Tallinowi, większemu od Elbląga blisko czterokrotnie się udało). Wprowadzenie obecnych cen biletów odbyło się w atmosferze przygotowań do wyborów samorządowych. Wówczas prezydent Elbląga Witold Wróblewski miał swoją koncepcję obniżek cen biletów, jednak ówczesny klub radnych Prawa i Sprawiedliwości miał bezwzględną większość w Radzie Miejskiej i przeforsował swoją propozycję. Nowy przetarg może (ale nie musi) wymusić zmianę cen biletów komunikacji miejskiej.
       - Mimo wszystko ceny biletów są zaletą elbląskiej komunikacji. Bilety powinny zachęcać do korzystania. Może należałoby zróżnicować ceny w strefach czasowych. W godzinach szczytu zmniejszyć zachęcając do korzystania przez całe rodziny – proponuje Marek Osik, który jednak przyznaje, że z komunikacji miejskiej nie korzysta, ponieważ woli chodzi pieszo. W swoich wypowiedziach opiera się na opiniach elblążan.
       Niewykorzystaną szansą jest też Elbląska Karta Miejska. ZKM wydał 50 tys. kart, w tym 7 tys. na okaziciela. Ułatwia podróżowanie pasażerom, ale niestety nie daje ZKM pełnej informacji o "pasażerskich potokach". Wszystko dlatego, że radni kilka lat temu zmienili regulamin, zwalniając elblążan posiadających bilety okresowe od obowiązku każdorazowego "odbijania" karty przy wsiadaniu i wysiadaniu.
       Ciekawa jest też kwestia sposobu opłacenia przejazdu. Płacic można u kierowcy, EKM – ką, za pośrednictwem aplikacji internetowych. Tymczasem nadal nie jest możliwa jedna z prostszych możliwości za pomocą „karty do bankomatu”, którą mają niemal wszyscy. Do przemyślenia jest też sprawa reklamy i zachęcenia mieszkańców, aby chociaż od czasu do czasu przesiedli się z samochodów do autobusów i tramwajów.
 
Zachęcamy do dyskusji o elbląskiej komunikacji i zgłaszania kolejnych, Waszym zdaniem, ważnych tematów dla miasta. I udziału w sondzie na temat elbląskiej komunikacji miejskiej.
SM

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • 24 nowe polskie tramwaje z pesy, podwyżki dla motorniczych,nowa dyrekcja TE.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    38
    3
    Żuławskie Psy.(2019-03-18)
  • I bardzo dobrze, że znieśli ten idiotyczny obowiązek dwukrotnego "odbijania" EKM podczas jazdy. Sytuacja, w której kanar może mi wlepić mandat, mimo że mam wykupiony bilet miesięczny jest absurdalna. A co mnie obchodzą jakieś statystyki i "potoki pasażerskie"? To już problem ZKM, aby znaleźć sposób, żeby to badać, nie komplikując przy tym życia pasażerom. Niech tylko nikomu nie przechodzi przez myśl, żeby tę idiotyczną starą zasadę przywracać.
  • miasto powinno inwestować w tramwaje - potrzeba nowego taboru!!! jak najszybciej i jak najwięcej nowych/ nowszych wagonów! Prezydencie - LICZYMY NA PANA!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    38
    3
    doprezydenta(2019-03-18)
  • Jednym z warunków przetargu powinna być godziwa stawka pracy kierowy. Mamy rok 2019 i ani jednego autobusu chociazby z klimatyzacja.
  • Żadne przetargi żadne zewnętrzne spółki , w mieście powinien ZKM mieć swoje autobusy i nimi zarządzać .
  • A można by tak zlikwidować tramwaje w Elblągu?
  • @Helmut323 - A może zlikwidować Ci dostęp do internetu?
  • @Kierowca 13 - czyli - komuno wróć!;p
  • Temat wodą a i tak zrobicie rządzący po swojemu . Po co ta sonda. Wiadomo że trzeba natychmiast wymienić połowę tramwajowych wagonów. Potrzeba autobusów tramwajów z Klimatyzacją. Muszą powstać nowe trasy tramwajowe i autobusowe nowe linie . Są nowe dzielnice miasta i jest problem z tramwajem autobusem. Przecież dzieci to zauważają a wy rządzący nie. Trzeba wam palcem Pokazywac. Absurd.
  • Skonczyc z dyskusja zmiany natychmiadtowr bez biadolenia że nie ma pieniędzy. W innych miastach podobnych do Elbląga działają. I są efekty a w Elblągu nic.czas się zatrzymał.
  • Nie komuno wróć tylko zaprzestanie utrzymywania w każdej spółce armi prezesów wice prezesów dyrektorów , księgowych , dyspozytorów. Itd. poza tym przez podział linii na pakiety kierowcy autobusów mają już dość tej pracy jeżdżąc codziennie np 13 lub 17 aż im się rzygać chce .
  • autobus 10 jest świetną linią. mógłby kursować dużo więcej razy w ciągu dnia no i chociaż kilka kursów w weekend. uważam, że ważne jest tez wprowadzenie przystanku na Grunwaldzkiej między Mickiewicza a Grottgera.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    2
    takatam(2019-03-18)
Reklama