UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Rewolucja w autobusach

 
Elbląg, Rewolucja w autobusach
fot. arch. portEl.pl

Klimatyzacja, biletomaty, system liczący pasażerów – to tylko niektóre elementy wyposażenia autobusów, które mają wozić elblążan od przyszłego roku. Dodajmy, że autobusy mają być nowe – wyprodukowane w 2020 r. O tym, kto złożył oferty i na ile wycenił swoje usługi, dowiemy się 28 maja.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w specyfikacji przetargu na usługi komunikacji publicznej (ma obowiązywać w latach 2021 – 2027) przedstawił stosunkowo szczegółowe warunki, jakie będą musiały spełnić autobusy, aby oferent mógł przystąpić do przetargu. Będą musiały być nowe – ZKM chce, aby nowa flota była wyprodukowana w 2020 r. Starsze autobusy mogą być użytkowane w drodze wyjątku, pod warunkiem że zostaną później zastąpione wyprodukowanymi w 2021 r.

ZKM przetarg podzielił na dwa pakiety i, co szczególnie ważne dla potencjalnych oferentów, jedna firma/konsorcjum może złożyć ofertę tylko na jeden pakiet. Celem takiego rozwiązania jest uniknięcie sytuacji, kiedy jeden z przewoźników wycofa się z Elbląga, a miasto zostanie pozbawione komunikacji autobusowej.

Pakiet nr 1 opiewa na ok. 7 mln wozokilometrów (kilometrów przejechanych przez jeden pojazd wykluczając trasę wyjazdu i zjazdu). W 2021 r. liczba wozokilometrów będzie wynosi 1 mln, w kolejnych latach może się zmienić. ZKM wymaga, aby przewoźnik realizujący przewozy w ramach tego pakietu dysponował flotą minimum 19 autobusów (17 realizujących usługę oraz 2 rezerwowych). Będą musiały mieć min. 11,5 metra długości lub zabierać na pokład 85 pasażerów. Miejsc siedzących: minimum 20 proc., z czego 4 muszą być dostępne bez stopnia, z poziomu podłogi. 

Pakiet nr 2 opiewa na 8,4 mln wozokilometrów, w pierwszym roku obowiązywania umowy – 1,2 mln. Podobnie jak w przypadku pakietu nr 1, w kolejnych latach ta liczba może się zmienić. Przewoźnik wykonujący usługi w ramach tego pakietu będzie musiał dysponować flotą 23 autobusów (20 realizujących usługę i 3 rezerwowych). Autobusy w pakiecie nr 2 mogą być mniejsze: do 9,5 metrów długości, zabierające 60 pasażerów, w tym min. 20 miejsc siedzących, w tym 4 muszą być dostępne bez stopnia, z poziomu podłogi.

Ważną informacją jest fakt, że pakiety określają liczbę wozokilometrów, a nie linie, które potencjalny przewoźnik będzie obsługiwał. „zamawiający zastrzega sobie prawo do: (…) dokonywania zmian w rozkładach jazdy (w tym zmiany tras przebiegu linii, numeru linii, lub uruchomienia nowych wariantów tras) (...)” - możemy przeczytać w dokumentacji przetargowej.

Autobusy potencjalnych przewoźników muszą spełniać normę emisji spalin EURO 6, ewentualnie być nisko lub zeroemisyjne. Pasażerów ucieszy fakt, że pojazdy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, ogrzewanie, biletomaty oraz monitoring wizyjny oraz system automatycznego liczenia pasażerów. ZKM dopuszcza użytkowanie autobusów niskowejściowych  Zawieszenie musi zapewniać możliwość realizacji funkcji tzw. przyklęku (obniżenia prawej strony nadwozia do wysokości stopnia maksymalnie 270 mm). 

Wytyczne dotyczą też stroju kierowców: – długie spodnie i koszula oraz marynarka lub sweter w jednolitych, niejaskrawych kolorach, w przypadku kobiet dopuszczona jest spódnica. 

Najbardziej korzystna oferta zostanie wybrana tylko na podstawie kryterium ceny. Cena wozokilometra będzie waloryzowana co roku. ZKM przedłużył czas składania ofert do 28 maja. Wówczas też powinniśmy się dowiedzieć, kto złożył oferty i na ile wycenił swoje usługi.

SM
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

  • Ok super pomysł. .A odnośnie kierowców to jest bardzo fajne tylko że problem jest taki że wymagania idę w górę A pensje stoi. .pozdrawiam i miłego dnia
  • @Były kierowca - Bo nie ma związków zawodowych.
  • w niektórych miastach biletomaty są od 20 lat. Elbląg jak zwykle 100 lat za murzynami. Co do liczenia pasażerów- beze mnie, rezygnuję z cuchnących autobusów i systemu inwigilacji.
  • Pierwsze co to likwidacja ZKM, rednia wieku rady nadzorczej tego stwora, 75lat, ale Słupnika ziomy, Jaki jest sens i cel utrzymywania za nasze podatki meduz umysłowych co nic dla rozwoju miasta i regionu nie zrobili i nie zrobią, więc jak mają być ci vice prezydenci, to niech siedzą sobie społecznie, gdyż żadna złotówka nie jest dla nich godna z kieszeni mieszkańców miasta Elbląga.
  • EPT nie ma zniknęło odkąd jest tzw „babci” a co na to prezydent? I teraz jest ok, a jak poprzednik robił cokolwiek to był be
  • Liczenie pasażerów to inwigilacja? Nie bądź śmieszny! W sklepach też bramki liczą klientów i jakoś nikt z tego afery nie robi, ale znalazł się dzban i mu to przeszkadza. Skoro jednym z wymogów mają być biletomaty w autobusie, to oznacza, że w końcu kierowcy nie będą musieli ich sprzedawać, ktoś o tym pomyślał, szkoda, że dopiero teraz, ale lepiej późno niż wcale.
  • Ciekawe czy znajdą się firmy, które będą w stanie spełnić takie wysrubowane wymagania?
  • Jeżeli w mieście trasy obsługują "obce"firmy przewozowe, to ZKM jako pośrednik jest zbyteczny. UM a więc mieszkańcy nie ponosili by kosztów utrzymania zbędnych osoboetatów.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    53
    6
    wicia(2020-05-25)
  • Wyśrubowane? W innych miastach to standard. Zresztą, który z warunków to coś trudnego dla przewoźnika? Biletomat w pojeździe? Żadna nowość, to już funkcjonuje w wielu miastach. Klimatyzacja? Też nie. To co tu jest wyśrubowane?
  • @Ploterek - Do byla szydera, sarkazm. Ech inteligencie od 7 bolesci.
  • Zlikwidujcie w końcu sprzedaż biletów u kierowcy, bo zwariować można jak autobus stoi, bo kolejka do kierowcy i każdy kupuje. Autobus ma jechać, a nie stać i bilety sprzedawać!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    39
    10
    Gosc7373(2020-05-25)
  • Grubo, firmy się znajdą ale nie na kieszeń Elbląga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    22
    3
    Solder(2020-05-25)
Reklama