UWAGA!

----

Są pieniądze na port, co dalej?

 Elbląg, Są pieniądze na port, co dalej?
(fot. Michał Skroboszewski, archiwum portEl.pl)

Elbląg będzie mógł skorzystać z prawie 40 milionów euro (ok. 200 mln złotych) dofinansowania na rozwój portu, o czym informowaliśmy w czwartek. Na co konkretnie przeznaczone będą te pieniądze i kiedy inwestycje będą zrealizowane?

Pieniądze na rozwój portu Elbląg będzie musiał wydać i rozliczyć najpóźniej do 2029 roku, choć może się okazać że ten termin zostanie wydłużony jeszcze o rok. Czasu więc zbyt dużo nie pozostało, by zaprojektować portowe inwestycje, zorganizować przetargi, wyłonić wykonawców i zrealizować poszczególne zadania. I znaleźć 15 procent środków z budżetu miasta na wkład własny, choć to wydaje się najprostsze.

- Jest to największy bodziec rozwojowy Elbląga od 50 lat Ostatni taki bodziec mieliśmy w 1975 r., kiedy powstało województwo elbląskie. Dzisiaj środki na rozwój portu i pogłębienie toru wodnego przez rząd to jest gwarancja tego, że Elbląg będzie się rozwijał. – zapewniał dzisiaj na konferencji prasowej w porcie Michał Missan, prezydent Elbląga.

Komisja Europejska po negocjacjach podczas tak zwanego przeglądu śródokresowego zgodziła się ostatecznie, by prawie prawie 40 mln euro (ok. 200 mln zł) zamrożone w Funduszach Europejskich dla Warmii i Mazur zostało przekazane na rozwój elbląskiego portu.

  Elbląg, Władze regionu i miasta o przyszłości portu mówiły na piątkowej konferencji prasowej ot. RG
Władze regionu i miasta o przyszłości portu mówiły na piątkowej konferencji prasowej ot. RG

- Połowa z tych pieniędzy będzie przeznaczone na rozbudowę infrastruktury portowej – na rozbudowę istniejącego już terminala na sąsiedniej półhektarowej działce oraz na budowę nowego terminala na 25 hektarach na ul. Żytniej. Druga część będzie przeznaczona na drogi – modernizację ul. Mazurskiej (do granic miasta – red.) i przebudowę dróg w obrębie portu. Mamy zrobione badania ruchu i do 2040 roku takie rozwiązania powinny nam wystarczyć. W perspektywie kilkunastu lat będziemy też myśleć o budowie nowego mosty przez rzekę Elbląg – mówił prezydent.

- Spełniliśmy kryteria, teraz czekają nas formalności. Przygotowanie dokumentów związanych z umową o dofinansowanie i rozpoczęcie inwestycji. Mamy czas do 2029 roku (na realizację i rozliczenie – red.). Pojawiają się nowe narzędzia, które mogą spowodować, że będziemy mieli rok więcej. Rozmowy w tej sprawie zmierzają ku końcowi, więc może to będzie też dobra informacja, że będziemy mieli trochę więcej czasu – mówił Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

 

Europoseł Jacek Protas podkreślał dzisiaj, że na początku negocjacji z Komisją Europejską atmosfera wokół elbląskiego portu nie była najlepsza.

– Wszystko, co działo się wokół tej sprawy w naszym kraju, docierało do Brukseli. Zaczęliśmy więc od budowania odpowiedniej atmosfery i przekonania decydentów, że ten port po pierwsze wpisze się w sieć europejskich portów, po drugie nie będzie konkurencją dla Gdańska, po trzecie wpisze się w strategię rozwoju całego regionu warmińsko-mazurskiego, będzie bodźcem jego rozwoju – mówił Jacek Protas. – Łatwiej nam było rozmawiać od momentu, gdy regiony przy granicy z Rosją, Białorusią, Ukrainą zyskały unijne preferencje, o co miesiącami zabiegaliśmy.

Wniosek o dofinansowanie inwestycji drogowych związanych z portem władze miasta planują złożyć do Zarządu Województwa w 2026 roku i w tym też roku rozpocząć prace. Wniosek o dofinansowanie rozbudowy terminali ma być złożony w 2027 roku. Do tego czasu ma powstać stosowna dokumentacja (konieczne są m.in. decyzje środowiskowe). Trwa obecnie miejski konkurs na koncepcję zagospodarowania portu, jego wyniki mają być znane w styczniu przyszłego roku.

Przypomnijmy, że tor wodny do istniejącego terminala ma być pogłębiony przez Urząd Morski w Gdyni do końca 2027 roku. Dopiero wówczas do Elbląga będą mogły dopłynąć statki o parametrach przekopu, czyli do 100 metrów długości, 20 m szerokości i zanurzeniu do 4,5 m.

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • 165 milionów. Ładne 200.A co dalej? Dalej bieda, bo skąd kasa na późniejsze inwestycje i rozwój? Państwo nie dołoży ani grosza, bo praktycznie jest to niemożliwe, przy samorządowej formie własności.
  • Ktoś jeszcze słucha tego towarzystwa wzajemnej adoracji? Z tym panem na czele elblaski port dołączy do tak nietrafionych inwestycji jak zimne termy w Lidzbarku czy lotnisko pod Olsztynem, zobaczycie. Aha skorzysta tylko biurokracja, która przeję te miliony
  • Przez Wróblewskiego są opóźnienia. Bo zamiast przyjąć pieniądze, współpracować z rządem (ponad podziałami politycznymi) to wolał wojnę polityczną i robić to czego chciał Wcisła. Kiedy była budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to Wróblewski zamiast robić coś, aby port w Elblągu został rozbudowany to wolał robić wszystko, aby Przekop Mierzei Wiślanej został wstrzymany
  • nie lepiej było uczyć informatyki w medyku czy na pwsz ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    4
    Jacyna(2025-11-21)
  • Co dalej ? Oddać PiS oni podzielą dla swoich, proste.
  • Dobrze chociaż, że tego krętacza od wód nie było
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    6
    elblążanin 23(2025-11-21)
  • Wcisła kłamie * W 2007 r. jak Tusk wstrzymał Przekop to jakoś wtedy nie protestował przeciwko temu * Gdy rząd PiS robił wszystko, aby Przekop powstał to Wcisła z POwcami robili wszystko, aby wstrzymać Przekop Mierzei Wiślanej * W 2020 r. Trzaskowski przed wyborami prezydenckimi wiele razy powiedział, że jeżeli zostanie Prezydentem Polski to wstrzyma Przekop, a Wcisła jeszcze latał z ulotkami Trzaskowskiego i namawiał mieszkańców Elbląga by na niego głosowali * Nie udało się wstrzymać Przekopu to zaczęli blokować rozbudowę portu w Elblągu i rewitalizację Kolei Nadzalewowej * Wcisła zawsze był przeciwny Elblągowi i jeszcze próbuje wmówić mieszkańcom Elbląga, że Przekop to był jego pomysł
  • Lecz się.
  • Skąd ty bierzesz te brednie?
  • Gdyby nie PISowska inwestycja w Zalew, to platforma dalej biłaby pianę w metrze piany jak Wcisła. Gdzie on teraz jest? Taki był medialny przed wyborami. Może zażywa słońca na jachcie z KolesiPO lub kluby odwiedza ze złotą kartą w ręku.
  • Są pieniądze, to trzeba oddać w kieszeń tym oszustom pisowcom, bo o to przecież im chodziło jak z cpk, ale nie zdążyli się obłowić.
  • @PorwanyObłędem - Inwestycja TYLKO po to by PIS mógł kasę państwową skubnąć - nic więcej. Tak samo jak CPK
Reklama