UWAGA!

Trochę więcej niż piwo

 Elbląg, Zobowiązania wobec Elbląga i elblążan przedstawia dyrektor elbląskiego browaru Roman Korzeniowski
Zobowiązania wobec Elbląga i elblążan przedstawia dyrektor elbląskiego browaru Roman Korzeniowski

Czy wielki koncern myśli o czymś więcej niż tylko o zarabianiu pieniędzy? Niektóre dbają także o wizerunek w środowiskach, w których działają – nazywa się to społeczną odpowiedzialnością biznesu. Grupa Żywiec, do której należy elbląski browar, weszła obecnie w druga fazę dialogu społecznego, którego efektem mają być działania na rzecz miast-siedzib browarów Grupy. Także Elbląga.

Dialog Społeczny Grupy Żywiec to przedsięwzięcie w Polsce ciągle nowatorskie. Począwszy od lutego ubiegłego roku, menedżerowie Grupy odbyli serię spotkań w miastach będących siedzibami jej browarów – Warce, Żywcu, Leżajsku, Elblągu, Cieszynie i Warszawie. W elbląskim spotkaniu uczestniczyło ponad pięćdziesięciu partnerów społecznych Grupy – przedstawicieli władz, instytucji kultury, urzędów, sportu, organizacji pozarządowych i mediów – którzy zgłaszali swoje oczekiwania wobec Grupy Żywiec. Podobnie było w innych miastach.
       Wszystkie te oczekiwania zostały zebrane, część odrzucono jako niemożliwe do realizacji, pozostałe spisano w formie zobowiązań Grupy Żywiec. W biegłym tygodniu w browarze w Elblągu odbyło się spotkanie z partnerami społecznymi, na którym te zobowiązania przedstawiono – to druga faza dialogu społecznego.
       – Celem Grupy Żywiec jest rozpoznanie realnych potrzeb i oczekiwań interesariuszy z Elbląga i okolic, aby jeszcze lepiej dostosować strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu Grupy Żywiec do lokalnych warunków – mówi Jarosław Herrmann, kierownik ds. odpowiedzialności społecznej w Grupie Żywiec. – Firma wypracowała kierunki działań w oparciu o oczekiwania wyrażone przez swoich partnerów społecznych.
       Kolejnym etapem dialogu społecznego będzie już wdrożenie przyjętych do realizacji projektów, monitorowanie wyników i publikacja raportu.
      
       Zobowiązania
      
Zobowiązania Grupy Żywiec można podzielić na trzy grupy: dotyczące profilaktyki alkoholowej, ochrony środowiska i lokalnej społeczności.
       W ramach profilaktyki alkoholowej Grupa Żywiec zobowiązuje się m.in. do uruchomienia projektu „Koalicja dla Trzeźwości Młodzieży” (spotkania i warsztaty dla rodziców, młodzieży, nauczycieli, policjantów... w miastach, gdzie ma browary), szkoleń sprzedawców alkoholu pod tym kątem, także wdrożenia Programu 18+ podczas sponsorowanych przez Grupę imprez (w naszym przypadku to Dni Elbląga i Elbląska Biesiada Specjala), propagowania trzeźwości za kierownicą.
       Jeśli chodzi o ochronę środowiska, Grupa Żywiec zobowiązuje się m.in. do propagowania selektywnej zbiórki odpadów na imprezach przez nią organizowanych i sponsorowanych, udziału w akcji „Sprzątanie świata”. Zakupi też nieco kontenerów do selektywnej zbiórki odpadów w miastach, gdzie ma swoje browary.
       Browary nie są jakoś szczególnie uciążliwe dla środowiska, ponieważ zdecydowaną większość inwestycji, poprawiających wskaźniki środowiskowe, już w nich wykonano. Jeśli chodzi o elbląski browar, wciąż spada w nim zużycie wody, energii cieplnej, energii elektrycznej i wytworzonych odpadów niepodlegających recyklingowi potrzebnych do wyprodukowania hektolitra piwa. Pewnie te wskaźniki będzie jeszcze poprawiać – choćby z powodów ekonomicznych.
       Browar w Elblągu, w ramach zobowiązań na rzecz lokalnej społeczności, zapowiada budowę Pubu Specjala (pisaliśmy o tym szerzej) i starania o pojawienie się w nim piwa EB. Deklaruje też kontynuację sponsoringu piłkarek ręcznych Startu Elbląg (robi to nieprzerwanie od 1993 r.) i piłkarzy Olimpii Elbląg. Pozostanie też ważnym sponsorem imprez kulturalnych – w ubiegłym roku wydał na sponsoring imprez kulturalnych 200 tys. zł (m.in. na Elbląską Wiosnę Teatralną, Festiwal ...czy to jest kochanie?”, Kulturalną Starówkę, Ogrody Polityki, Dni Elbląga, Elbląskie Noce Teatru i Poezji, Elbląską Biesiadę Specjala, Festiwal Tańca „Baltic Cup”, Elbląską Giełdę Birofilów).
       Zapowiada większe otwarcie browaru na miasto – na mieszkańców i turystów – poprzez dni otwarte browaru, możliwość zwiedzania browaru przez zorganizowane grupy i organizowanie w browarze wystaw.
       Będzie też wspierał wolontariat pracowniczy i angażował pracowników w działania na rzecz lokalnej społeczności.
       Natomiast 4 i 5 października odbędzie się w Elblągu Forum Technologii Browarniczych, którego tematem przewodnim będzie ekologiczny browar. Podobne Forum odbyło się wcześniej w Cieszynie, uczestniczyło w nim 130 osób – przedstawicieli środowisk browarniczych i akademickich. To w ramach promocji miasta.
      
       Niedosyt?
      
Dla niektórych pewnie tak, bo wśród zgłaszanych przez partnerów społecznych oczekiwań, nieprzyjętych przez Grupę Żywiec do realizacji, były m.in. budowa parku rekreacji i wypoczynku dla dzieci i młodzieży, udział w modernizacji miejskiej infrastruktury czy też aktywne przeciwdziałanie bezrobociu.
       Trzeba jednak pamiętać, że biznes, nawet ten społecznie odpowiedzialny, to przede wszystkim biznes. Ma przynosić zyski, zdobywać nowe rynki, dawać miejsca pracy elblążanom i godziwie im płacić.
      
Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
Reklama