
Jaki most powstanie w Nowakowie? Uchylny, jak planuje powiat, czy wysoki, jak chciałby samorząd Elbląga? Szansą na dofinansowanie takiej inwestycji jest rządowy program „Mosty dla regionów”, który kilka dni temu ogłosił premier Mateusz Morawiecki. Jest w nim jednak jeden „haczyk”. Niestety, dotyczy Elbląga.
W grę, jak się okazuje, wchodzą dwa rozwiązania. Pierwsze to budowa mostu uchylnego w Nowakowie wraz z drogami dojazdowymi.
- Mamy przygotowaną koncepcję, dokumentacja projektowa mostu jest już w Urzędzie Morskim w Gdyni. Przybliżone szacunki mówią o kwocie 10-13 milionów złotych, jaka jest potrzebna na tę inwestycję. Skrzydło mostu byłoby otwierane na bok przez operatora, by umożliwić żeglugę jednostkom płynącym rzeką Elbląg. Most znajdowałby się bliżej Elbląga niż obecny most pontonowy – mówi Ryszard Zając, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Elblągu z siedzibą w Pasłęku.
Problem w tym, że powiat nie ma takich pieniędzy i będzie musiał szukać zewnętrznego dofinansowania. Szansą mógłby być rządowy program „Mosty dla regionów”, który kilka dni temu ogłosił premier Mateusz Morawiecki, ale... - Nasza inwestycja do tego programu się nie łapie. On dotyczy regionalnych inwestycji mostowych, takich jak koncepcja budowy drogi łącząca elbląską Modrzewinę z trasą S7, z mostem wysokim nad rzeką Elbląg – mówi tymczasem Maciej Romanowski, starosta elbląski. - Czekamy na rozwój wydarzeń, bo planowany przekop Mierzei musi za sobą automatycznie pociągnąć budowę nowego mostu na rzece Elbląg. Inaczej całe to przedsięwzięcie nie ma sensu, bo obecna pontonowa konstrukcja będzie blokować żeglugę. Mamy nadzieję, że ten problem uda się rozwiązać – dodaje starosta.

O połączeniu Modrzewiny z „siódemką” mówi się w Elblągu jeszcze od czasów prezydentury Henryka Słoniny. Do tej pory jednak nie powstała dokumentacja projektowa tej inwestycji. W 2015 roku na zlecenie Urzędu Miejskiego powstało jedynie tzw. studium przypadku mostu pontonowego w Nowakowie, w którym jednym z wariantów mówi się o konieczności budowy trasy z Modrzewiny na „siódemkę”, z mostem wysokim nad rzeką Elbląg. Wówczas to rozwiązanie wyceniono na 150 milionów złotych.
Czy dzięki rządowemu programowi uda się ją zrealizować? Most na rzece Elbląg wpisany jest na listę 21 inwestycji w całym kraju, na które rząd do 2025 roku chce przeznaczyć 2,3 miliarda złotych. Samorządy mogą składać wnioski o dofinansowanie nawet 80 procent inwestycji już od 16 sierpnia, będą one przyjmowane do marca 2019 roku.
Problem w tym, że z programu nie mogą skorzystać miasta na prawach powiatu, a więc i Elbląg. Ponadto grunty, na których most wraz z drogami dojazdowymi mógłby powstać, znajdują się w granicach administracyjnych gminy wiejskiej Elbląg. Więc to powiat i gmina Elbląg powinny ubiegać się o ministerialne środki.
Co w tej sprawie zrobi samorząd Elbląga? Czy marzenia o budowie połączenia z Modrzewiny przez rzekę Elbląg do trasy S7 trzeba będzie odłożyć na półkę? - Na dziś trudno o jakiekolwiek decyzje. Musimy zapoznać się ze szczegółami programu i wytycznymi, które przedstawione zostały samorządom przez rząd. Z otrzymanych informacji wynika, że wyłączone są z tego programu miasta na prawach powiatu. Na pewno będziemy też rozmawiać na ten temat z panem starostą - poinformował nas Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.
Jak Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju rozwiąże problem z mostem w Nowakowie? Czekamy na odpowiedzi na nasze pytania.
Aktualizacja: W odpowiedzi na nasze pytania Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przysłało komunikat, podpisany przez Kamilę Jeleń z Biura Komunikacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, który poniżej cytujemy:
"W Programie Mosty dla Regionów umożliwiono wsparcie inwestycji wskazanych na liście projektów rekomendowanych do realizacji oraz innych nowych mostów, zgłaszanych przez zainteresowane samorządy. Lista inwestycji rekomendowanych nie wskazuje ostatecznych lokalizacji inwestycji, a jedynie proponowane orientacyjne lokalizacje zadań uwzględniając najpilniejsze potrzeby. O przystąpieniu do realizacji tych inwestycji w ramach Programu zadecydują samorządy jako inwestorzy, które określa także dokładną lokalizację przepraw zgodnie ze swoimi potrzebami.
O wsparcie będą się mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego zarządzające drogami gminnymi, powiatowymi lub wojewódzkimi, w ciągu których mają powstać przeprawy mostowe, z wyłączeniem miast na prawach powiatu. Dofinansowanie ze środków Programu w wysokości do 80% wartości inwestycji (pozostałe 20% to wymagany wkład samorządowy) będzie udzielane na zasadach określonych w Programie.
Należy podkreślić, że dofinansowanie będzie udzielane po spełnieniu wskazanych w Programie warunków i kryteriów oceny inwestycji. Do podstawowych wymogów przyznania finansowania należą m.in.:
· położenie w ciągach dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich poza miastami na prawach powiatu,
· brak ciągłości istniejącej sieci dróg przy braku funkcjonującej przeprawy mostowej w okolicy,
· uzasadnione potrzeby wynikające z dojazdów mieszkańców do miejsc pracy i potencjału społeczno-gospodarczego okolicznych miejscowości
· wysokie parametry techniczne.
Podkreślić należy, że wsparcie mogą otrzymać projekty polegające na przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji pozwalających na budowę mostu wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi do najbliższej drogi publicznej oraz projekty polegające na budowie przepraw mostowych. Zakres prac na projektach drogowych określany jest przez zarządcę danej drogi. Stąd Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju nie ingeruje w decyzje podejmowane przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego"