Otrzymaliśmy pismo Stowarzyszenia dla Gronowa Górnego w sprawie opóźnień w wyborze koncepcji skomunikowania Gronowa Górnego z drogami ekspresowymi nr 7 i 22. W piśmie przedstawiono też koncepcję Gminy Elbląg, ignorowaną przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
O tym problemie pisaliśmy m.in. w tekście „Szafirowa - droga niezgody”. Teraz stanowisko Stowarzyszenia.
„GDDKiA w Olsztynie wydaje setki tysięcy złotych na koncepcje, które trafiają do …kosza. Podczas gdy całkowicie przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ignorowana jest koncepcja Gminy Elbląg - prosta, łatwa, tania i szybka do wykonania. Jeśli w tej sytuacji nic się nie zmieni, Gronowu Górnemu grozi paraliż komunikacyjny i masowe wycofanie się inwestorów z tej miejscowości.
Według naszych informacji GDDKiA w Olsztynie wydała 500 tys. zł na opracowania koncepcji dojazdu do Gronowa Górnego. Problem jednak w tym, że żadne z proponowanych przez Dyrekcję rozwiązań nie zyskało akceptacji władz Gminy Elbląg oraz sołectwa Gronowa Górnego. Koncepcje przygotowane przez czeską firmę „Praha” na zlecenie GDDKiA w Olsztynie okazały się totalną porażką. Dwie pierwsze zakładały bowiem …wyburzenie części zabudowań w Gronowie Górnym oraz na przedmieściach Elbląga w celu wytyczenia nowych dróg dojazdowych do miejscowości. Władze gminne i sołeckie te propozycje stanowczo odrzuciły, podobnie jak Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego. Proszę sobie wyobrazić, jakie koszty poniósłby Skarb Państwa, gdyby trzeba było zapłacić odszkodowania mieszkańcom Gronowa Górnego za wyburzenie ich domów? Do tego koncepcje przygotowane przez czeską firmę „Praha” zbyt mocno zbliżają się do obszaru objętego programem „Natura 2000” (jezioro Drużno).
Kolejne dwie koncepcje firmy „Praha” są już dużo bardziej wyważone i zakładają wytyczenie wzdłuż torów dróg dojazdowych z Węzła Wschód do terenów inwestycyjnych Gronowa Górnego. Jednak, według opinii GDDKiA w Olsztynie, realizacja tych koncepcji może zająć… od 10 do 30 lat.
Tymczasem Gronowo Górne, wobec budowy drogi ekspresowej nr 7 do Pasłęka i planowanej budowy gigantycznego centrum handlowego irlandzkiej spółki Spirit International, już teraz potrzebuje szybkich i pozytywnych rozwiązań komunikacyjnych z drogą krajową nr 7. W przeciwnym wypadku, jeśli nic się nie zmieni, przy obecnym stanie systemu dróg dojazdowych miejscowości tej grozi totalny paraliż komunikacyjny.
Niezrozumiałym dla nas w ogóle jest fakt ignorowania przez GDDKiA w Olsztynie koncepcji dróg dojazdowych przygotowanych przez Gminę Elbląg. Warto dodać, że inwestor - Spirit Internetional jest gotowy wesprzeć finansowo realizację koncepcji dojazdu Gminy Elbląg. Inwestor chce na swój koszt wybudować system dwóch rond oraz dróg zbierająco-rozprowadzających. To oznacza, że koncepcja Gminy Elbląg jest praktycznie bezkosztowa.
W związku z potrzebą pogodzenia konieczności budowy dróg ekspresowych S7 i S22, z koniecznością zapewnienia możliwości rozwoju terenom przyległym do skrzyżowania obu dróg, Gmina Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne. Proponowane rozwiązania są zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. Art. 9 rozporządzenia mówi o dopuszczalnych sposobach powiązania drogi ekspresowej z innymi drogami poprzez skrzyżowania lub węzły. Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową. Koniec projektowanej drogi zbierająco-rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazdę na wprost do centrum Elbląga. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5,5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z. Będzie łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta.
Ireneusz Korzeniewski
Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego”
„GDDKiA w Olsztynie wydaje setki tysięcy złotych na koncepcje, które trafiają do …kosza. Podczas gdy całkowicie przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ignorowana jest koncepcja Gminy Elbląg - prosta, łatwa, tania i szybka do wykonania. Jeśli w tej sytuacji nic się nie zmieni, Gronowu Górnemu grozi paraliż komunikacyjny i masowe wycofanie się inwestorów z tej miejscowości.
Według naszych informacji GDDKiA w Olsztynie wydała 500 tys. zł na opracowania koncepcji dojazdu do Gronowa Górnego. Problem jednak w tym, że żadne z proponowanych przez Dyrekcję rozwiązań nie zyskało akceptacji władz Gminy Elbląg oraz sołectwa Gronowa Górnego. Koncepcje przygotowane przez czeską firmę „Praha” na zlecenie GDDKiA w Olsztynie okazały się totalną porażką. Dwie pierwsze zakładały bowiem …wyburzenie części zabudowań w Gronowie Górnym oraz na przedmieściach Elbląga w celu wytyczenia nowych dróg dojazdowych do miejscowości. Władze gminne i sołeckie te propozycje stanowczo odrzuciły, podobnie jak Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego. Proszę sobie wyobrazić, jakie koszty poniósłby Skarb Państwa, gdyby trzeba było zapłacić odszkodowania mieszkańcom Gronowa Górnego za wyburzenie ich domów? Do tego koncepcje przygotowane przez czeską firmę „Praha” zbyt mocno zbliżają się do obszaru objętego programem „Natura 2000” (jezioro Drużno).
Kolejne dwie koncepcje firmy „Praha” są już dużo bardziej wyważone i zakładają wytyczenie wzdłuż torów dróg dojazdowych z Węzła Wschód do terenów inwestycyjnych Gronowa Górnego. Jednak, według opinii GDDKiA w Olsztynie, realizacja tych koncepcji może zająć… od 10 do 30 lat.
Tymczasem Gronowo Górne, wobec budowy drogi ekspresowej nr 7 do Pasłęka i planowanej budowy gigantycznego centrum handlowego irlandzkiej spółki Spirit International, już teraz potrzebuje szybkich i pozytywnych rozwiązań komunikacyjnych z drogą krajową nr 7. W przeciwnym wypadku, jeśli nic się nie zmieni, przy obecnym stanie systemu dróg dojazdowych miejscowości tej grozi totalny paraliż komunikacyjny.
Niezrozumiałym dla nas w ogóle jest fakt ignorowania przez GDDKiA w Olsztynie koncepcji dróg dojazdowych przygotowanych przez Gminę Elbląg. Warto dodać, że inwestor - Spirit Internetional jest gotowy wesprzeć finansowo realizację koncepcji dojazdu Gminy Elbląg. Inwestor chce na swój koszt wybudować system dwóch rond oraz dróg zbierająco-rozprowadzających. To oznacza, że koncepcja Gminy Elbląg jest praktycznie bezkosztowa.
W związku z potrzebą pogodzenia konieczności budowy dróg ekspresowych S7 i S22, z koniecznością zapewnienia możliwości rozwoju terenom przyległym do skrzyżowania obu dróg, Gmina Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne. Proponowane rozwiązania są zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. Art. 9 rozporządzenia mówi o dopuszczalnych sposobach powiązania drogi ekspresowej z innymi drogami poprzez skrzyżowania lub węzły. Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową. Koniec projektowanej drogi zbierająco-rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazdę na wprost do centrum Elbląga. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5,5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z. Będzie łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta.
Ireneusz Korzeniewski
Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego”
oprac. PD