UWAGA!

----

Wiedzą, jak rozsupłać ten węzeł

Otrzymaliśmy pismo Stowarzyszenia dla Gronowa Górnego w sprawie opóźnień w wyborze koncepcji skomunikowania Gronowa Górnego z drogami ekspresowymi nr 7 i 22. W piśmie przedstawiono też koncepcję Gminy Elbląg, ignorowaną przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

O tym problemie pisaliśmy m.in. w tekście „Szafirowa - droga niezgody”. Teraz stanowisko Stowarzyszenia.
      
       „GDDKiA w Olsztynie wydaje setki tysięcy złotych na koncepcje, które trafiają do …kosza. Podczas gdy całkowicie przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ignorowana jest koncepcja Gminy Elbląg - prosta, łatwa, tania i szybka do wykonania. Jeśli w tej sytuacji nic się nie zmieni, Gronowu Górnemu grozi paraliż komunikacyjny i masowe wycofanie się inwestorów z tej miejscowości.
       Według naszych informacji GDDKiA w Olsztynie wydała 500 tys. zł na opracowania koncepcji dojazdu do Gronowa Górnego. Problem jednak w tym, że żadne z proponowanych przez Dyrekcję rozwiązań nie zyskało akceptacji władz Gminy Elbląg oraz sołectwa Gronowa Górnego. Koncepcje przygotowane przez czeską firmę „Praha” na zlecenie GDDKiA w Olsztynie okazały się totalną porażką. Dwie pierwsze zakładały bowiem …wyburzenie części zabudowań w Gronowie Górnym oraz na przedmieściach Elbląga w celu wytyczenia nowych dróg dojazdowych do miejscowości. Władze gminne i sołeckie te propozycje stanowczo odrzuciły, podobnie jak Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego. Proszę sobie wyobrazić, jakie koszty poniósłby Skarb Państwa, gdyby trzeba było zapłacić odszkodowania mieszkańcom Gronowa Górnego za wyburzenie ich domów? Do tego koncepcje przygotowane przez czeską firmę „Praha” zbyt mocno zbliżają się do obszaru objętego programem „Natura 2000” (jezioro Drużno).
       Kolejne dwie koncepcje firmy „Praha” są już dużo bardziej wyważone i zakładają wytyczenie wzdłuż torów dróg dojazdowych z Węzła Wschód do terenów inwestycyjnych Gronowa Górnego. Jednak, według opinii GDDKiA w Olsztynie, realizacja tych koncepcji może zająć… od 10 do 30 lat.
       Tymczasem Gronowo Górne, wobec budowy drogi ekspresowej nr 7 do Pasłęka i planowanej budowy gigantycznego centrum handlowego irlandzkiej spółki Spirit International, już teraz potrzebuje szybkich i pozytywnych rozwiązań komunikacyjnych z drogą krajową nr 7. W przeciwnym wypadku, jeśli nic się nie zmieni, przy obecnym stanie systemu dróg dojazdowych miejscowości tej grozi totalny paraliż komunikacyjny.
       Niezrozumiałym dla nas w ogóle jest fakt ignorowania przez GDDKiA w Olsztynie koncepcji dróg dojazdowych przygotowanych przez Gminę Elbląg. Warto dodać, że inwestor - Spirit Internetional jest gotowy wesprzeć finansowo realizację koncepcji dojazdu Gminy Elbląg. Inwestor chce na swój koszt wybudować system dwóch rond oraz dróg zbierająco-rozprowadzających. To oznacza, że koncepcja Gminy Elbląg jest praktycznie bezkosztowa.
       W związku z potrzebą pogodzenia konieczności budowy dróg ekspresowych S7 i S22, z koniecznością zapewnienia możliwości rozwoju terenom przyległym do skrzyżowania obu dróg, Gmina Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne. Proponowane rozwiązania są zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. Art. 9 rozporządzenia mówi o dopuszczalnych sposobach powiązania drogi ekspresowej z innymi drogami poprzez skrzyżowania lub węzły. Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową. Koniec projektowanej drogi zbierająco-rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazdę na wprost do centrum Elbląga. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5,5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z. Będzie łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta.
      
       Ireneusz Korzeniewski
       Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego”
      
      
oprac. PD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Żałosny jest ten olsztyn. Ciekawe kiedy Elbląg otrzyma odszkodowanie za przynależność do tego syfu?
  • Proponuję zlikwidować oddział GDDKiA w olsztynie, czy musi ich być aż szesnaście?Ten olsztyński, zamiast pomagać w rozwoju, go hamuje, tak jest ze wszystkim, czego szukamy w tym syfie? fredek
  • Mieszkańcy Gronowa Górnego przy najbliższych wyborach będą mieli okazję podziękować Pani Genowefie Kwoczek i swoim radnym za zadeptanie swojej miejscowości. Ci co teraz najwięcej krzyczą z obecną Wójt na czele ze strachu przed Grzegorzem Nowaczykiem siedzieli jak mysz pod miotłą kiedy był uchwalany plan zagospodarowania i wydawane warunki zabudowy. W owym czasie osoby które wskazywały na ujawnione obecnie zagrożenia były sekowane i ignorowane przez tych co obecnie podnieśli larum - okazało się, że "'chłopki od gnoju" mieli rację. Co na to sołtys i radni z Gronowa Górnego i inni pochlebcy G. Nowaczyka.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    seniorek(2009-08-15)
  • Najwyzszy czas podziękować równiez P. Sołtys. Tak naprwade to obawiam sie że pierwsze skrzypce graja artyści drugiego planu tzn firmy które maja swoje siedziby w GG. Cały czas krzyczą aby GG nie włączac do granic administracyjnych Elbląga. Utrudniają wszystkie inwestycje poz swoimi. W calości zgadzam sie z "seniorem". Dodam jeszcze geniusza arhitektury dr. Hoffmana za genialny pomysł zablokowania rozwoju na działkach przy Berylowej. Juz wtedy obsmiano ten projekt który podpisał Nowaczyk.
  • Wron. Nie czepiaj się Dr. Hoffmana. O ile dobrze pamiętam opracowany przez Niego plan (lub studium) zagospodarowania nie przewidywało rozwoju przemysłowej części ul. Berylowej ( od 7 do torów kolejowych ), stąd budowany obecnie wiadukt nad 7 jest wąski, bo przeznaczony był tylko dla ruchu lokalnego. Stowarzyszenie niech zajrzy do planu zagospodarowania przestrzennego Gronowa Górnego i porówna jego zapisy z warunkami zabudowy udzielonymi najprawdopodobniej przez " gwiazdę samorządu " Grzegorza Nowaczyka. Zdaje mi się, że są podstawy do jego unieważnienia, bo co innego w planie uchwalonym tak ze trzy lata temu a co innego w warunkach zabudowy - brak lokalizacji regionalnego centrum handlowego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    seniorek(2009-08-15)
  • Nie rozumiem dlaczego seniorek tak zapalczywie "walczy" przeciwko rozwojowi Gronowa i dogodnym rozwiązaniom drogowym. Chyba, że seniorek ma jakieś interesy z GDDKiA lub gasnącą "Siódemką"; -). A tak na poważnie, to co było to już się nie zmieni. Trzeba zaakceptować fakt, że inwestycja Spirit International powstanie w Gronowie i jeśli nie zostaniem szybko zreazlizowana koncepcja dojazdu do centrum, to właśnie wtedy Gronowo zostanie "rozjechane" przez tiry. Nie rozumiem też ataków personalnych na panią wójt Kwoczek, skoro nie ona wtedy była wójtem, gdy uchwalano plany zagospodarowania, atak na sołtys Gronowa też jest poniżej pasa, skoro atakujący nawet nie ma odwagi pod atakiem podpisać się nazwiskiem. Według Was teraz najlepiej nic nie robić? Oświece Was - GDDKIA nie dba o interesy ani Elblążan, ani mieszkańców Gronowa. Natomiast koncepcja gminy Elbląg jest najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    alfred(2009-08-15)
  • A moim zdaniem Gmina Elbląg robi dobrze, bo tą koncepcją i uporem wobec bezmyślności GDDKiA pokazuje, że zależy im na mieszkańcach a nie na martwych i durnych procedurach. W pełni popieram gminę i stowarzyszenie. Widzę, że niektórym poplecznikom prezydenta Elblaga niewsmak jest to, że w niewielkim Gronowie powstanie inwestycja, jakie obecne władze Elbląga nigdy nie przyciągną do miasta. Pan prezydent Elblaga bedzie odchodził w niesławie, a władze gminy Elbląg będą mogły poszczycić się potężną inwestycją
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rwetyu(2009-08-15)
  • Trochę to śmieszne i zarazem żałosne. Winne są zdecydowanie władze GG, które godząc się na Rapsodię zgotowały mieszkańcom ciężki los. Zrozumcie tu nikt nikomu na złość nie robi po prostu proponowane rozwiązania są nie do zaakceptowania przy drogach ekspresowych! Podejrzewam, że faktycznie jedynym rozwiązaniem będzie rozbudowa węzła Elbląg Wschód połączona z wyburzeniami domów w GG. Też nie rozumiem, czego ma Elbląg zazdrościć GG, skoro nawet inwestor w opisie inwestycji określa GG, jako południową dzielnicę Elbląga, z resztą mogę się założyć, że mieszkańcy GG przedstawiają się na wyjazdach, jako Elblążanie; ) Po za tym pamiętajcie, że w tym samym czasie, co Rapsodia powstanie Porto 55 w centrum Elbląga, w której tez będzie ok. 100 sklepów wiec konkurencja będzie ostra; )
  • alfred. Czytaj ze zrozumieniem. Macho częściowo odpowiedział Ci za mnie. Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Inaczej mówiąc albo Wieś ma połączenie drogowe z rapsodią poprzez wiadukt na 7 ( w ciągu berylowej) i jest rozjechana przez samochody albo wieś nie ma połączenia drogowego ( tylko kładka dla pieszych) - innego wyjścia nie ma. To co ja proponuję to nic innego jak skierowanie potoku pojazdów lewoskrętnym wiaduktem w kierunku Elbląga i włączenie go do węzła wschód w okolicy istniejącego ronda tym węźle. Gmina miała możliwość postawienia takich warunków na etapie wydawania warunków zabudowy i opracowywania prawa miejscowego jakim jest plan zagospodarowania przestrzennego - plan ten uchwala Rada Gminy i po uchwaleniu to on stanowi podstawę do działań inwestycyjnych. Więc nie mów mi, że urzędasy gminne nie są winne - to oni bezmyślnie akceptowali i wydawali zgody i pozwolenia a teraz ( pod naciskiem społeczeństwa) się obudzili i mają pretense do wszystkich tylko nie do siebie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    seniorek(2009-08-15)
  • Macho - a co mieli odmówić inwestorowi zakupu działki? Co tu z ksieżyca spadłeś? Pokaż mi miasto, które gdy pojawia się inwestor nie modyfikuje swoich planów zagospodarowania przestrzennego pod inwestycje. Tak też teraz robią władze Gminy Elbląg. Ja rozumiem, że niektórych boli iż Gronowo nie jest dzielnicą Elbląga i że właśnie w Gronowie będzie za chwilę największe centrum handlowe w regionie. Jednak proponuję, aby już więcej nie przeszkadzać, a pomóc władzom gminy w dojściu do porozumienia z GDDKiA, która z niewiadomych przyczyn upiera się przy swoich koncepcjach. Proponujecie wyburzenie domów w Gronowie. Ciekawe co by było, gdyby władze zaproponowały Wam wyburzenie waszych domów pod drogę? Jestem mieszkańcem Gronowa, chcę aby powstało to centrum handlowe i chcę, aby GDDKiA zreazliowała koncepcję gminy Elbląg. Polityka mnie nie interesuje, chcę mieć centrum i normalny dojazd.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    alfred(2009-08-16)
  • Wow, widze iż przy okazji tematu ujawniła sie opozycja wobec pani wójt i pani sołys. Na zasadzie lepiej aby inwestor się wycofał, niż te panie miałyby coś osiągnąć. Macho i seniorek, jakieś kompleksy z was wyłażą bo kobiety rządzą; -). A tak na poważnie, plany opracowuje sie w sytuacji tu i teraz. Jednak gdy pojawi się inwestor, który chce inwestować plany się modyfikuje. .. to nie są dokumentu niezmienne i przyjęte na stulecia
  • Wera. Masz rozdwojenie jaźni. Inżynierska dyskusja kojarzy Ci się z polityką i kobiecym szowinizmem. Jeszcze raz powtarzam nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Jak się chce mieć tak duże centrum handlowe jakim jest projektowana Rapsodia to trzeba zadbać o komunikację. Całkowicie się zgadzam z mieszkańcami, że wiejska uliczka jaką jest obecna ulica Szafirowa do tego celu się nie nadaje. Potok pojazdów wyjeżdżających z tego centrum w kierunku Elbląga trzeba skierować nową ulicą, którą trzeba zbudować pomiędzy Szafirową a 7.Zgadzam się z tobą, że plany można modyfikować - to o czym piszę należało uwzględnić przy modyfikacji planów, przed wydaniem warunków zabudowy inwestorowi Rapsodii. Gminne urzędasy tego nie zrobiły a teraz ze strachu przed wyborcami podniosły larum i sami nie wiadomo czego chcą.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    seniorek(2009-08-16)
Reklama