UWAGA!

Wstęgi do przecięcia

Elbląg, Wstęgi do przecięcia
(fot. mad)

W poniedziałek (24 sierpnia) wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski był gościem starosty elbląskiego Sławomira Jezierskiego. Razem oglądali trzy drogi, przebudowane dzięki Narodowemu Programowi Dróg Lokalnych: Bielnik I - Elbląg, Nadbrzeże - Łęcze i Surowe - Sałkowice. Zobacz fotoreportaż.

Przecięto dzisiaj dwie wstęgi, bowiem na dwóch odcinkach dróg lokalnych prace już zakończono. Pierwszym jest odcinek drogi nr 1132N Nabrzeże - Łęcze w gminie Tolkmicko o długości 2,9 km. Drugim odcinek drogi nr 1173N Sałkowice - Surowe w gminie Pasłęk o długości 3,6 km.
       Wojewoda Podziewski rozpoczął jednak objazd powiatu elbląskiego od drogi nr 1108N Bielnik I - Elbląg w gminie Elbląg. Tam modernizowany jest odcinek o długości 2,1 km, a koniec robót już niebawem - 30 września. Także 30 września zakończone zostaną prace na odcinku drogi nr 1132N Ogrodniki - Milejewo (długość 2,1 km) i drogi nr 1103N Wikrowo - Jegłownik w gminie Gronowo Elbląskie.
       W sumie w powiecie elbląskim w ramach Narodowego Programu Dróg Lokalnych w tym roku zostanie wyremontowanych ponad 11 km dróg, kosztem 6 milionów 100 tys. zł. W remoncie dróg (w części samorządowej) partycypują w kosztach gminy Gronowo Elbląskie, Elbląg, Tolkmicko, Milejewo i Pasłęk. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe „Tuga” z Nowego Dworu Gdańskiego.
       Starosta Sławomir Jezierski docenił tych, dzięki którym projekty z jego powiatu zyskały aprobatę komisji konkursowej i pieniądze: - Bardzo dziękuję dwóm osobom, które wzięły na siebie pomysły, ciężar przygotowania wniosków i dokumentacji na te drogi, panu Marianowi Łukaszukowi, dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych i panu Pierzchale, jego zastępcy - mówi starosta Jezierski. - Ci panowie mieli świetne pomysły i te pomysły potrafili zrealizować. A warto zaznaczyć, że nasze wnioski uzyskały drugie miejsce w województwie, jeśli chodzi o ocenę punktową.
      
       Samorządowcy chwalą program
      
- Pracuję w samorządach od 1990 roku, w gminie i w powiecie. Przez ten czas, czyli przez 19 lat, nie było takiej pomocy rządowej dla samorządów, jeśli chodzi o drogi lokalne - mówi starosta elbląski Sławomir Jezierski. - To jest pierwszy tak istotny zastrzyk finansowy, który wywołał reakcję łańcuchową, bo samorządy zaczęły patrzeć na swoje drogi jak na drogi samorządowe, a nie powiatowe, gminne czy wojewódzkie. Zawiązały się partnerstwa, nawiązała się współpraca i wspólnie mogliśmy przystąpić do realizacji bardzo poważnych zadań o dużym nakładzie finansowym, z bardzo dobrym efektem i to w krótkim czasie.
      

 


       Dojechać do autostrady
      
- Ta idea, która zaświtała rządowi jesienią ubiegłego roku - żeby wspólnie z samorządami modernizować drogi, to świetny pomysł - uważa Sławomir Jezierski. - Budujemy autostrady, drogi krajowe i wojewódzkie, ale do tych dróg trzeba dojechać, też porządną drogą. Mam nadzieję, że ten program będzie kontynuowany w następnych latach.
       - Ten program, czyli pomoc państwa w budowie dróg lokalnych, tych gminnych i powiatowych, został wprowadzony w roku ubiegłym - przypomina wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski. – Rząd i samorząd dzielą się wydatkami po połowie. Procedury stosowane przy budowie dróg lokalnych nie są tak skomplikowane, jak przy budowie dróg wojewódzkich, a jedynym restrykcyjnym wymogiem jest 50-procentowy udział samorządu. Ten rok dodatkowo sprzyja budowaniu dróg; z powodu kryzysu wykonawcy bardzo mocno obniżyli swoje ceny, powstała naturalna konkurencja na rynku i więcej samorządów mogło skorzystać z tych pieniędzy. A są to pieniądze niemałe, bo nasze województwo otrzymało z budżetu państwa 62,5 mln zł, drugie tyle dołożyły samorządy i na drogi lokalne trafiło 125 mln zł. Jeśli w przyszły roku i w kolejnych latach na drogi gminne i powiatowe będą podobne środki, to za te 10 lat ten problem zostanie w jakimś stopniu załagodzony, a po kolejnych 15-18 latach całkowicie zniknie. Gdyby w całym okresie powojennym takim sposobem realizowało się drogi lokalne, to być może dzisiaj ten program w ogóle by nie funkcjonował, bo nie miałby racji bytu - komunikacja w Polsce byłaby bardzo dobrze rozwinięta.
      
       Co dalej?
      
Czy wiadomo już, jakie inwestycje będą realizowane z tego programu w powiecie elbląskim w przyszłym roku? - zapytaliśmy Sławomira Jezierskiego.
       - Trochę już wiemy, bo od września przyjmowane będą wnioski na przyszły rok - powiedział. - Natomiast, ile dróg zdołamy ostatecznie zbudować, tego jeszcze nie wiemy. Jest bardzo duże zainteresowanie gmin i być może będziemy musieli z niektórych pomysłów zrezygnować, ponieważ nasze możliwości zagwarantowania udziału własnego są ograniczone budżetem. O kilku wnioskach, które na pewno przedłożymy w konkursie, mogę jednak powiedział. Na pewno będą to kontynuacje tych przedsięwzięć, których realizację rozpoczęliśmy w tym roku, czyli połączenie drogi nr 503 i nr 504 Łęcze - Ogrodniki, bo w tej chwili realizowany jest etap Milejewo - Ogrodniki. Również odcinek Surowe - Sałkowice - Cieszyniec, który będzie drugim etapem oddawanej dziś drogi. Nowe pomysły to remont jedynej drogi lądowej, łączącej Wyspę Nowakowską ze światem - drogi Bielnik - Kępa Rybacka po wale rzeki Nogat. Tę drogę chcemy zgłosić wspólnie z gminą Elbląg. Pan burmistrz Pasłęka przygotowuje wniosek w sprawie ulicy 3 Maja, wylotowej w kierunku Morąga, ale tutaj wnioskodawcą będzie gmina a powiat będzie współudziałowcem udziału własnego. Pula pieniędzy na drogi lokalne jest podzielona na drogi powiatowe i na drogi gminne i z obu tych puli chcemy korzystać. Kolejny projekt - gminy Gronowo Elbląskie - to droga Gronowo Elbląskie - Oleśno. Biegnie przez bardzo zurbanizowany teren, ale nie ma chodnika, jest tam również niebezpieczny, ponad kilometrowy odcinek. Są jeszcze inne pomysły, ale będą nas ograniczały nasze możliwości finansowe, zobaczymy.
      
      

PD
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • ten KOT jets swietny! to wlasnie jest wpaniale, Idzie sobie! ale za to jak idzie! siła tygrysa! Koty rules!
  • ciekawe gdzie ten Kot poszedl. Nie ma wiecej zdjec z nim? hmm pewnie poszedl spac albo na łowy
  • Przecinanie wstęgi to ulubione zajęcie naszej władzy ! -- Kamery, flesze, zdjęcia w gazecie. Żenujący widok.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    STARY DINO(2009-08-25)
  • Szanowni Państwo najważniejsza droga w powiecie elbląskim, to droga wodna Obwód Kaliningradzki porty Zalewu Wiślanego. Kliknij tu a zobaczysz prawdę www.rafzen.pl Dlaczego ta droga nie jest wykorzystana do celów gospodarczych. Z poważaniem mgr inż. Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Jerzy Kulas(2009-08-25)
  • tak, bo na tej wodnej drodze robią się korki jak na "siódemce" latem :)
  • i czym tu się podniecać? przecież to tylko nowa nawierzchnia. na zdjęciach widać, że to nadal wąska droga bez poboczy. ale chwali się im to, że w miejscowościach zrobili chodniki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Singielka(2009-08-25)
  • Ten kot przechodzi w miejscu niedozwolonym, a gdzie pasy ? gdzie policja ?
  • Chwalipięta w kącie stała. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    seniorek(2009-08-25)
  • mysle ze nie ma sie czym podniecać, a tym bardziej chwalić w każdym miejscu nawierzchnia powinna być cała i równa i to ze mieszkancy tych miejscowości mają nową to im sie należało jak psu miska. Po co to przecinanie wstęg osobiście bym sie wstydził
  • co za moralnosc! ach te koty, samowola :P
  • Panie inż. Kulas - Szlak wodny z Kaliningradem będzie zamkniety i basta ! Sedno sprawy to znajomość mentalności rosjan. A jeżeli nawet kiedyś nastanie odwilż to po tygodnu rosjanie znajdą powód aby szlak zamknąć. To może być nawet to że Pan ma nos na środku a nie z boku. ---- Do tego jesteśmy w UE, Nato, Tarcza w planie i ostatni hit : podobno paktowaliśmy z Hitlerem w 1939.No nie oni nam tego nie wybaczą - więc w odwecie bedzie jak jest.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    STARY DINO(2009-08-25)
  • Jakie drogi taka władza przecina wstęgi. Wstyd i zenada!!!! Przeciez droga powinna byc zrobiona i oddana do uzytku, a nie robic z tego jakies szopki!!!!
Reklama