Na ekran Kina Światowid powracają kultowe, kontrowersyjne i wielokrotnie nagradzane „Psy” w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Filmy po rekonstrukcji cyfrowej będzie można obejrzeć na ekranie Kina Światowid już 10 czerwca o godz. 18.00, w ramach trzeciej odsłony cyklu Kinoklasyka.
Kinoklasyka to nowy cykl, prezentujący kanon kinematografii polskiej. Cykl tworzą najlepsze i najważniejsze filmy prezentowane po rekonstrukcji cyfrowej. Możemy więc spodziewać się wyjątkowej jakości obrazu i dźwięku.
To filmy, które są zapisem naszej historii i kultury. Filmy, które prezentują obrazy dramatyczne, ważne społecznie, jak i te, które stały się symbolami naszej popkultury, a także ekranizacje z niezapomnianymi kreacjami aktorskimi. Zachwycają czystością obrazu i dźwięku, w jakości pozwalającej na pełne oddanie zamysłu i wirtuozerii twórców – wyjaśniają organizatorzy projektu.
Cykl Kinoklasyka jest realizowany w wybranych kinach studyjnych w całej Polsce. Realizatorem projektu jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe.
Psy
Film Władysława Pasikowskiego, to jeden z nielicznych obrazów w polskiej kinematografii, który – bez cienia wątpliwości – zasłużył na miano kultowego. Jedno z największych zaskoczeń i wydarzeń roku 1993. Film kontrowersyjny i budzący sprzeczne emocje: nagrodzony na gdyńskim Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych laureat Złotej Kaczki, jednocześnie oskarżany przez część krytyków o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości.
Postkomunistyczne kino moralnego niepokoju, gdzie połączenie amerykańskiego filmu policyjnego z polskimi realiami (komisje weryfikacyjne, palenie esbeckich teczek, rosnąca w polityczną siłę rola Kościoła) stworzyło ekranowe lustro, w którym odbiły się problemy wczesnej fazy rodzimej transformacji.
„Psy” jednak to przede wszystkim obraz uwielbiany przez młodą widownię, która zmęczona martyrologią i „styropianem”, w granym przez Bogusława Lindę byłym esbeku, twardzielu Franzu Maurerze – wymierzającym sprawiedliwość : ”W imię zasad…” – zobaczyła swojego bohatera, mocnego człowieka na trudne czasy. Teksty Władysława Pasikowskiego – „to zła kobieta była”, „nie chce mi się z tobą gadać” czy „w imię zasad…” – stałe weszły do kanonu polskiej popkultury.
Reżyseria: Władysław Pasikowski
Scenariusz: Władysław Pasikowski
Zdjęcia: Marek Edelman
Obsada: Bogusław Linda, Marek Kondrat, Janusz Gajos
Produkcja: Studio Filmowe ZEBRA
Rok produkcji: 1992
Czas trwania: 110 min
Projekcji „Psów” towarzyszyć będzie pokaz krótkiego dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego pt.„Z punktu widzenia nocnego portiera”, ukazującego jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia.
Z punktu widzenia nocnego portiera
W swoim portrecie nocnego portiera Kieślowski pokazuje, jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Sprawia też, jak pisała Bożena Janicka w 1979 roku, że „za jego pośrednictwem wkraczamy w sam środek sporu o to, jakimi metodami można skutecznie osiągnąć takie cele społeczne jak ład, porządek, respektowanie prawa”.
eżyseria: Krzysztof Kieślowski
Muzyka: Wojciech Kilar
Produkcja: WFDiF
Czas trwania: 15 min
Rok produkcji: 1977
Termin: 10 czerwca (wtorek), godz. 18.00. Miejsce: Kino Światowid, sala kameralna. Cena biletu: 8 zł.
To filmy, które są zapisem naszej historii i kultury. Filmy, które prezentują obrazy dramatyczne, ważne społecznie, jak i te, które stały się symbolami naszej popkultury, a także ekranizacje z niezapomnianymi kreacjami aktorskimi. Zachwycają czystością obrazu i dźwięku, w jakości pozwalającej na pełne oddanie zamysłu i wirtuozerii twórców – wyjaśniają organizatorzy projektu.
Cykl Kinoklasyka jest realizowany w wybranych kinach studyjnych w całej Polsce. Realizatorem projektu jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe.
Psy
Film Władysława Pasikowskiego, to jeden z nielicznych obrazów w polskiej kinematografii, który – bez cienia wątpliwości – zasłużył na miano kultowego. Jedno z największych zaskoczeń i wydarzeń roku 1993. Film kontrowersyjny i budzący sprzeczne emocje: nagrodzony na gdyńskim Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych laureat Złotej Kaczki, jednocześnie oskarżany przez część krytyków o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości.
Postkomunistyczne kino moralnego niepokoju, gdzie połączenie amerykańskiego filmu policyjnego z polskimi realiami (komisje weryfikacyjne, palenie esbeckich teczek, rosnąca w polityczną siłę rola Kościoła) stworzyło ekranowe lustro, w którym odbiły się problemy wczesnej fazy rodzimej transformacji.
„Psy” jednak to przede wszystkim obraz uwielbiany przez młodą widownię, która zmęczona martyrologią i „styropianem”, w granym przez Bogusława Lindę byłym esbeku, twardzielu Franzu Maurerze – wymierzającym sprawiedliwość : ”W imię zasad…” – zobaczyła swojego bohatera, mocnego człowieka na trudne czasy. Teksty Władysława Pasikowskiego – „to zła kobieta była”, „nie chce mi się z tobą gadać” czy „w imię zasad…” – stałe weszły do kanonu polskiej popkultury.
Reżyseria: Władysław Pasikowski
Scenariusz: Władysław Pasikowski
Zdjęcia: Marek Edelman
Obsada: Bogusław Linda, Marek Kondrat, Janusz Gajos
Produkcja: Studio Filmowe ZEBRA
Rok produkcji: 1992
Czas trwania: 110 min
Projekcji „Psów” towarzyszyć będzie pokaz krótkiego dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego pt.„Z punktu widzenia nocnego portiera”, ukazującego jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia.
Z punktu widzenia nocnego portiera
W swoim portrecie nocnego portiera Kieślowski pokazuje, jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Sprawia też, jak pisała Bożena Janicka w 1979 roku, że „za jego pośrednictwem wkraczamy w sam środek sporu o to, jakimi metodami można skutecznie osiągnąć takie cele społeczne jak ład, porządek, respektowanie prawa”.
eżyseria: Krzysztof Kieślowski
Muzyka: Wojciech Kilar
Produkcja: WFDiF
Czas trwania: 15 min
Rok produkcji: 1977
Termin: 10 czerwca (wtorek), godz. 18.00. Miejsce: Kino Światowid, sala kameralna. Cena biletu: 8 zł.
CSE Światowid