Mimo zaplanowanej do końca 2014 roku rewitalizacji Kanału Elbląskiego turyści i wodniacy już wcześniej będą mogli korzystać z odcinków słynnego szlaku. Żegluga na pochylniach zostanie wznowiona najpewniej dopiero w 2015 roku.
Jak informowaliśmy, trwa długo oczekiwana renowacja zabytkowego kanału. Beneficjentem projektu, który obejmuje odcinki: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki, jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Inwestycję podzielono na cztery zadania. Pierwsze: przebudowa kanału na szlakach żeglownych: Miłomłyn - Ostróda - Stare Jabłonki, Miłomłyn - Iława oraz Jezioro Ruda Woda - Jezioro Bartężek zakończyło się pod koniec października ubiegłego roku.
- Pogłębione zostały trzy odcinki o łącznej długości prawie 7 km, a na czwartym odcinku o długości 2,65 km wykonano nowe umocnienia obu brzegów - informuje Anna Cieśla z Jednostki Realizującej Projekt w RZGW.
Drugie zadanie: rewitalizacja kanału na odcinku tzw. pochylniowym, czyli między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny, ma potrwać do końca 2014 roku. Równolegle będą prowadzone prace związane z obiektami budowlanymi umożliwiającymi funkcjonowanie żeglugi (II/III 2013 - IV 2014) oraz roboty w obiektach nie związanych bezpośrednio z żeglugą (II/III 2013 - XI 2014). Umowa z wykonawcą – Mostostalem S.A. Warszawa została podpisana 11 stycznia.
- Będzie to kompleksowa odbudowa wszystkich elementów, urządzeń i obiektów na pięciu pochylniach, zarówno pod względem hydrotechnicznym i mechanicznym, jak i pod względem torowisk, instalacji elektrycznej, ogólnobudowlanej, architektonicznej, instalacji sanitarnych oraz łączności radiowej. Zostanie także wykonana instalacja teletechniczna: telewizja przemysłowa, instalacja świetlna i dźwiękowa. Prace będą miały charakter remontowo-konserwacyjny. Celem jest poprawa stanu technicznego i funkcjonalności kanału oraz bezpieczeństwa użytkowników - wyjaśnia Anna Cieśla. - Pierwotnie zakładano, że roboty budowlane zaczną się w październiku ubiegłego roku. Jednak przedłużające się postępowanie przetargowe i konieczność dopełnienia przez wykonawcę formalności, sprawiły, że umowę zawarto w styczniu. Dochowanie terminu zakończenia pierwszego etapu prac będzie dużym wyzwaniem dla wykonawcy. Ze względu na zabytkowy charakter kanału i fakt, że dotąd nie wykonywano takiej rewitalizacji szlaku - o tak szerokim zakresie robót, należy brać pod uwagę scenariusz wznowienia żeglugi na odcinku pochylniowym dopiero w 2015 roku.
Czytaj całość
Inwestycję podzielono na cztery zadania. Pierwsze: przebudowa kanału na szlakach żeglownych: Miłomłyn - Ostróda - Stare Jabłonki, Miłomłyn - Iława oraz Jezioro Ruda Woda - Jezioro Bartężek zakończyło się pod koniec października ubiegłego roku.
- Pogłębione zostały trzy odcinki o łącznej długości prawie 7 km, a na czwartym odcinku o długości 2,65 km wykonano nowe umocnienia obu brzegów - informuje Anna Cieśla z Jednostki Realizującej Projekt w RZGW.
Drugie zadanie: rewitalizacja kanału na odcinku tzw. pochylniowym, czyli między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny, ma potrwać do końca 2014 roku. Równolegle będą prowadzone prace związane z obiektami budowlanymi umożliwiającymi funkcjonowanie żeglugi (II/III 2013 - IV 2014) oraz roboty w obiektach nie związanych bezpośrednio z żeglugą (II/III 2013 - XI 2014). Umowa z wykonawcą – Mostostalem S.A. Warszawa została podpisana 11 stycznia.
- Będzie to kompleksowa odbudowa wszystkich elementów, urządzeń i obiektów na pięciu pochylniach, zarówno pod względem hydrotechnicznym i mechanicznym, jak i pod względem torowisk, instalacji elektrycznej, ogólnobudowlanej, architektonicznej, instalacji sanitarnych oraz łączności radiowej. Zostanie także wykonana instalacja teletechniczna: telewizja przemysłowa, instalacja świetlna i dźwiękowa. Prace będą miały charakter remontowo-konserwacyjny. Celem jest poprawa stanu technicznego i funkcjonalności kanału oraz bezpieczeństwa użytkowników - wyjaśnia Anna Cieśla. - Pierwotnie zakładano, że roboty budowlane zaczną się w październiku ubiegłego roku. Jednak przedłużające się postępowanie przetargowe i konieczność dopełnienia przez wykonawcę formalności, sprawiły, że umowę zawarto w styczniu. Dochowanie terminu zakończenia pierwszego etapu prac będzie dużym wyzwaniem dla wykonawcy. Ze względu na zabytkowy charakter kanału i fakt, że dotąd nie wykonywano takiej rewitalizacji szlaku - o tak szerokim zakresie robót, należy brać pod uwagę scenariusz wznowienia żeglugi na odcinku pochylniowym dopiero w 2015 roku.
Czytaj całość
eswiatowid.pl