
Już po raz szósty w Elblągu realizowano program na rzecz społeczności romskiej, szczególnie dzieci. Właśnie najmłodsi od maja do grudnia nabywali wiedzę i umiejętności językowe, poznawali też technologię informacyjno-komunikacyjną. Latem wypoczywali w Sztutowie, zaś jesienią odwiedzili Warszawę.
Szczególnie ważne były dwa projekty: „Z angielskim w świat" oraz „ABC komputera", dzięki którym dzieci pochodzenia romskiego wzięły udział w dodatkowych zajęciach informatycznych oraz z języka angielskiego.
- W trakcie zajęć, trwających od maja do grudnia, uczestnicy nabywali wiedzę i umiejętności językowe oraz w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej – informuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Elblągu. -Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, a także wzrost poziomu motywacji i chęci do nauki to wymierne efekty realizacji takich działań.
- Niezwykle potrzebne, bo organizowane corocznie było przedsięwzięcie pn. „Dobry start", które polegało na wyposażeniu dzieci w podstawowe podręczniki szkolne, stroje szkolne oraz artykuły papiernicze – wskazuje rzeczniczka. - Wsparcie w tym zakresie otrzymało 20 dzieci pochodzenia romskiego-uczniów elbląskich szkół. Udzielona pomoc wpłynęła korzystnie na jakość kształcenia - zmniejszono różnicę w dostępie do edukacji, a jednocześnie zapewniono równy start w procesie edukacji dzieciom pochodzenia romskiego.
Największych wrażeń dostarczył dzieciom, zorganizowany w okresie wakacji, wypoczynek letni w Sztutowie. W obozie integracyjnym uczestniczyło 16 dzieci, w tym 8 dzieci pochodzenia romskiego oraz 8 dzieci nierobskich - niepełnosprawnych. Po raz pierwszy dzieci korzystały z zajęć z nauki jazdy konnej oraz mogły wziąć udział w zorganizowanym specjalnie dla nich cyklu warsztatów ceramicznych. Zaplanowano też dodatkowe atrakcje: rejs statkiem po Zalewie Wiślanym, a także podróż kolejką wąskotorową do Stegny. Organizacja obozu letniego stanowiła doskonałą okazję do naturalnej integracji dzieci romskich z dziećmi niepełnosprawnymi w warunkach zabawy i kontaktów z rówieśnikami.
Ciekawy okazał się także projekt pn. „Śladami historii - wyjazd edukacyjny dzieci do Muzeum Powstania Warszawskiego". W wyjeździe udział wzięło 27 osób.
- Uczestnicy wycieczki zwiedzili historyczne zabytki kultury polskiej: Łazienki Królewskie, Zamek Królewski oraz Muzeum Powstania Warszawskiego – opowiada Joanna Urbaniak. - Szczególnie interesująca była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Dzięki temu wyjazdowi u dzieci nastąpił wzrost świadomości historycznej oraz wrażliwości na kulturę i historię Polski.
Wszystkie projekty realizowane były przez prezydenta Elbląga, Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego w Elblągu oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w ramach Rządowego programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce. Wydano na nie ponad 49 tys. zł, w tym 42 884 zł z dotacji przyznanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- W trakcie zajęć, trwających od maja do grudnia, uczestnicy nabywali wiedzę i umiejętności językowe oraz w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej – informuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Elblągu. -Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, a także wzrost poziomu motywacji i chęci do nauki to wymierne efekty realizacji takich działań.
- Niezwykle potrzebne, bo organizowane corocznie było przedsięwzięcie pn. „Dobry start", które polegało na wyposażeniu dzieci w podstawowe podręczniki szkolne, stroje szkolne oraz artykuły papiernicze – wskazuje rzeczniczka. - Wsparcie w tym zakresie otrzymało 20 dzieci pochodzenia romskiego-uczniów elbląskich szkół. Udzielona pomoc wpłynęła korzystnie na jakość kształcenia - zmniejszono różnicę w dostępie do edukacji, a jednocześnie zapewniono równy start w procesie edukacji dzieciom pochodzenia romskiego.
Największych wrażeń dostarczył dzieciom, zorganizowany w okresie wakacji, wypoczynek letni w Sztutowie. W obozie integracyjnym uczestniczyło 16 dzieci, w tym 8 dzieci pochodzenia romskiego oraz 8 dzieci nierobskich - niepełnosprawnych. Po raz pierwszy dzieci korzystały z zajęć z nauki jazdy konnej oraz mogły wziąć udział w zorganizowanym specjalnie dla nich cyklu warsztatów ceramicznych. Zaplanowano też dodatkowe atrakcje: rejs statkiem po Zalewie Wiślanym, a także podróż kolejką wąskotorową do Stegny. Organizacja obozu letniego stanowiła doskonałą okazję do naturalnej integracji dzieci romskich z dziećmi niepełnosprawnymi w warunkach zabawy i kontaktów z rówieśnikami.
Ciekawy okazał się także projekt pn. „Śladami historii - wyjazd edukacyjny dzieci do Muzeum Powstania Warszawskiego". W wyjeździe udział wzięło 27 osób.
- Uczestnicy wycieczki zwiedzili historyczne zabytki kultury polskiej: Łazienki Królewskie, Zamek Królewski oraz Muzeum Powstania Warszawskiego – opowiada Joanna Urbaniak. - Szczególnie interesująca była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Dzięki temu wyjazdowi u dzieci nastąpił wzrost świadomości historycznej oraz wrażliwości na kulturę i historię Polski.
Wszystkie projekty realizowane były przez prezydenta Elbląga, Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego w Elblągu oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w ramach Rządowego programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce. Wydano na nie ponad 49 tys. zł, w tym 42 884 zł z dotacji przyznanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
oprac. A