Komenda Główna Policji przygotowała projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wysokości mandatów za wybrane rodzaje wykroczeń. Nowe mandaty dla kierowców łamiących drogowe przepisy będą znacznie wyższe. Za przejazd na czerwonym świetle przewidziano mandat w wysokości 500 zł.
Podwyższone mają też być mandaty za parkowanie na miejscach dla niepełnosprawnych i niezachowanie odpowiedniego odstępu w tunelu. Parkowanie na miejscach dla niepełnosprawnych będzie kosztować aż 500 zł, co oznacza karę pięć razy większą niż dotychczas. Poza tym, kierowca parkujący na „kopercie” musi się liczyć z dodatkową opłatą, która będzie doliczona za odholowanie pojazdu na parking policyjny lub straży miejskiej.
Także kierowca, który przejedzie na czerwonym świetle, jak stanowi nowy taryfikator, będzie musiał liczyć się z mandatem w wysokości 500 zł. Za jazdę w dzień bez włączonych świateł mijania policja ukarze kierowcę mandatem w wysokości 100 zł. Za jazdę bez włączonych świateł w tunelu będzie trzeba zapłacić mandat w wysokości 200 zł.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby łagodniej karać pieszych, którzy nie stosują się do sygnalizacji świetlnej. Obecnie za wejście na przejście przy czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 250 zł. Jeżeli zmiany się utrzymają, to za takie wykroczenie pieszy zostanie ukarany mandatem w wysokości 100 zł.
Projekt zmieniający obowiązujące obecnie stawki mandatów wprawdzie dopiero jest konsultowany z ekspertami i zbierane są do niego uwagi, co daje nadzieje na pewne zmiany, ale nie ma co łudzić się, że proponowane stawki ulegną drastycznemu obniżeniu.
Ze zmiany przepisów z pewnością ucieszy się Straż Miejska, która często karze kierowców właśnie za złe parkowanie, tym bardziej, że zmiany przepisów przewidują możliwość odholowywania pojazdów. Toteż warto przypomnieć wykładnię prawną mówiącą o tym, kiedy Straż Miejska może odholować pojazd na parking strzeżony.
Zagadnienie to regulują przepisy art. 50a i 130a ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908) oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 134, poz. 1133, z późn. zm.). Zgodnie z art. 50a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną (...) na koszt właściciela lub posiadacza. Natomiast na podstawie art. 130a ust. 4 ww. ustawy, strażnik gminny (miejski) ma prawo do podejmowania decyzji o przemieszczeniu lub usunięciu pojazdu z drogi na koszt właściciela w sytuacji pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu.
O dalszych zmianach i projektach w taryfikatorze będziemy informować na bieżąco.
Także kierowca, który przejedzie na czerwonym świetle, jak stanowi nowy taryfikator, będzie musiał liczyć się z mandatem w wysokości 500 zł. Za jazdę w dzień bez włączonych świateł mijania policja ukarze kierowcę mandatem w wysokości 100 zł. Za jazdę bez włączonych świateł w tunelu będzie trzeba zapłacić mandat w wysokości 200 zł.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby łagodniej karać pieszych, którzy nie stosują się do sygnalizacji świetlnej. Obecnie za wejście na przejście przy czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 250 zł. Jeżeli zmiany się utrzymają, to za takie wykroczenie pieszy zostanie ukarany mandatem w wysokości 100 zł.
Projekt zmieniający obowiązujące obecnie stawki mandatów wprawdzie dopiero jest konsultowany z ekspertami i zbierane są do niego uwagi, co daje nadzieje na pewne zmiany, ale nie ma co łudzić się, że proponowane stawki ulegną drastycznemu obniżeniu.
Ze zmiany przepisów z pewnością ucieszy się Straż Miejska, która często karze kierowców właśnie za złe parkowanie, tym bardziej, że zmiany przepisów przewidują możliwość odholowywania pojazdów. Toteż warto przypomnieć wykładnię prawną mówiącą o tym, kiedy Straż Miejska może odholować pojazd na parking strzeżony.
Zagadnienie to regulują przepisy art. 50a i 130a ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908) oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 134, poz. 1133, z późn. zm.). Zgodnie z art. 50a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną (...) na koszt właściciela lub posiadacza. Natomiast na podstawie art. 130a ust. 4 ww. ustawy, strażnik gminny (miejski) ma prawo do podejmowania decyzji o przemieszczeniu lub usunięciu pojazdu z drogi na koszt właściciela w sytuacji pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu.
O dalszych zmianach i projektach w taryfikatorze będziemy informować na bieżąco.
mk