UWAGA!

Komunikacja miejska a przyszłość

 
Elbląg, Spotkanie informowało o zmianach, a także było okazją do dyskusji na różne tematy
Spotkanie informowało o zmianach, a także było okazją do dyskusji na różne tematy (fot. AD)

Brak reklam na autobusach, oznakowane krawędzie stopni czy obniżony wiek pojazdu – m.in. takie zmiany szykuje elbląski Zarząd Komunikacji Miejskiej po 2013 r. Tematem wczorajszego (22 stycznia) spotkania były nie tylko zapowiadane zmiany, ale i obecne kwestie związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej.

Dyskutowano o pomysłach, zgłaszano uwagi, wyjaśniano. Wszystko po to, by jeździło się lepiej i sprawniej. Wczorajsze (22 stycznia) spotkanie, które odbyło się w Ratuszu Staromiejskim i zostało zorganizowane przez Zarząd Komunikacji Miejskiej wraz z Urzędem Miasta, związane jest z faktem, iż obecnie ZKM w Elblągu rozpoczął przygotowania do przeprowadzenia przetargu na obsługę linii autobusowych w latach 2014 – 2020, co m.in. oznacza, że zmienią się również niektóre wymagania względem przewoźników obsługujących linie autobusowe komunikacji miejskiej w Elblągu.
      
       Co się zmieni?
       Obecnie tabor autobusowy obsługujący pasażerów w Elblągu składa się z autobusów typu A, B i C. Pierwszy z nich ma min. 6 metrów długości, mieści się tam ok. 30-40 pasażerów, tego typu pojazdów jest najmniej, bo tylko 2 szt. Typ B, o min. długości 9 metrów może pomieścić ok. 60-80 pasażerów, obecnie takich autobusów jest 13. Najwięcej pojazdów reprezentuje typ C, który ma długość min. 10,5 m i może się w nim znajdować się ok. 90-100 pasażerów, takich pojazdów jest 28. Jak mówiono Zarząd Komunikacji Miejskiej ten podział będzie chciał utrzymać, niemniej ze zmianą proporcji pomiędzy autobusami typu B i C, na korzyść tych średnich.
       Każdy z autobusów będzie musiał charakteryzować się niską podłogą, żaden nie będzie mógł być starszy niż 16 lat (obecnie wiek pojazdu nie może przekraczać 20 lat), w każdym autobusie planuje się monitoring wizyjny.
       – Jednym z kolejnych wymagań jest wyposażenie każdego wozu w kontrastowe obrazowanie linii, nie tylko elektroniczne tablice, ale także białe tabliczki z czarnymi oznakowaniami linii. Nie ukrywamy, że jest to jeden z postulatów Polskiego Związku Niewidomych. Dzięki temu pasażerowie posiadający problemy ze wzrokiem będą mogli łatwo odróżnić linie – wyjaśniał Michał Górecki z Zarządu Komunikacji Miejskiej. – Kolejnym postulatem jest wyraźne oznakowanie krawędzi stopni.
       Po roku 2013 każdy z autobusów będzie musiał być wyposażony w system EKM. Planuje się także zamontowanie urządzeń nagłaśniających, które będą informowały pasażerów na przystanku o numerze linii. Rozważana jest również pełna unifikacja nadwozia, a tym samym brak reklam widniejących na autobusie. Zamiast tego miałyby pojawić się komponenty ściśle powiązane z miastem, prawdopodobnie logo lub herb czy inne elementy związane z Elblągiem.
       – Chcemy postawić taki wymóg na świadczenie usług przewozowych, aby przewoźnicy nie mieli możliwości umieszczania reklam na pojazdach. Jest to pewien trend obserwowany również w innych miastach, gdzie komunikacja miejska bez względu na przewoźnika ma ujednolicone barwy – wyjaśnia Michał Górecki. – Komunikacja miejska jest jedną z wizytówek miasta.
      
       EKM dla każdego
       – Nie ukrywam, że mamy zamiar w drugiej części tego roku powoli wygaszać bilet papierowy. Nie będzie tutaj ogromnej rewolucji, zmiany chcemy wprowadzać w sposób ewolucyjny – mówił Kazimierz Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu. – Jeżeli chodzi o przyjezdnych to rozważamy taką opcję, że bilet papierowy będzie dostępny w dwóch, trzech punktach miasta.
       Poza tym osoba odwiedzająca Elbląg może skorzystać z EKM na zasadzie karty na okaziciela czyli wpłacić kaucję w wysokości 10 zł, a przy wyjeździe zwrócić kartę i odzyskać poniesiony koszt. Może również zakupić bilet u kierowcy, a także poprzez system moBilet (elektroniczny bilet zakupiony przez telefon komórkowy).
       Podczas dyskusji padł również pomysł, aby wprowadzić biletomaty czyli automaty do sprzedaży biletów, które rozwiązałyby problem kupowania biletów przez przyjezdnych.
       – Wybór jest taki: albo wprowadza się biletomaty albo system EKM – wyjaśniał Kazimierz Orzech. – Te dwa systemy nie funkcjonują równolegle, z założenia nie łączą się ze sobą.
      
       Garść pomysłów, garść uwag
       Swoje uwagi zgłaszali przewoźnicy, kilka słów padło ze strony mieszkańców. Mówiono m.in. o tym, że warto rozważyć zwiększoną liczbę ekologicznych autobusów, położyć większy nacisk na modernizowanie zatoczek czy poprowadzić linię autobusową na większe osiedla mieszkaniowe.
       Jednym z problemów, które zostały poruszone podczas spotkania był obecny układ sieciowy autobusów a coraz większa liczba sygnałów dotyczących dojazdu do blisko położonych miejscowości, na przykład Próchnika lub Dąbrowy, gdzie przenosi się coraz więcej mieszkańców Elbląga. Pytano zatem czy lepiej utrzymać obecny układ, gdzie autobus (większych rozmiarów) kursuje z jednego krańca miasta na drugi czy wprowadzić taki system, że autobus o dużej pojemności kursowałby w okolicach śródmieścia i okołośródmieścia, natomiast na granicach miasta funkcjonowałyby mniejsze autobusy. Wiązałoby się to jednak z przesiadkami, czego, według badań ZKM, pasażerowie nie lubią. Pytanie wciąż pozostaje otwarte.
       Pojawiały się również głosy dotyczące wprowadzenia do komunikacji miejskiej pojazdu typu bus, niemniej jak wyjaśniał Michał Górecki takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. Powodem może być chociażby fakt, że do takiego pojazdu nie zmieści się wózek dziecięcy czy inwalidzki.
       Jedną z uwag zgłoszonych podczas debaty była czystość w autobusach, która powinna być zachowana zwłaszcza w okresie zimowym, również ze względów bezpieczeństwa.
       – Mamy określoną liczbę kontroli, przy powtarzających się sygnałach pochodzących od naszych pasażerów te kontrole są zwiększane – informuje Michał Górecki. – Kontroluje się również prawidłowe oznakowanie pojazdu, jego sprawność, czy są tam wszystkie materiały dotyczące komunikacji. Nasi kontrolerzy sprawdzają również, czy kierowcy palą papierosy w pojeździe, co jest nie tylko prawnie zabronione, ale również i my naliczamy z tego tytułu karę.
       Pojawił się również często poruszany problem klimatyzacji. Jak mówił Jan Niedziela, prezes jednej z firm przewożących pasażerów jest to rozwiązanie nieopłacalne z wielu względów, chociażby ze względu na koszta, ale także ze względu na fakt, iż ciężko byłoby utrzymać klimatyzację w momencie, gdy autobus zatrzymuje się co 400 metrów.
       Dlaczego zatem w niektórych miastach występują pojazdy klimatyzowane?
       – Te miasta, które mają własnych operatorów uczestniczyły w programach unijnych, kupowały poprzez konkursy unijne autobusy klimatyzowane, gdyż warunki konkursu były takie, że autobus musiał być nowoczesny, wyposażony m.in. w klimatyzację. Gdyby beneficjent tego nie określił nie wygrałby przetargu – wyjaśniał Kazimierz Orzech, dyrektor ZKM. – Chcemy podnieść standard poprzez wzrost wymagań dotyczących wentylacji. Natomiast zimą musi być po prostu względnie ciepło. Dzisiaj jest tak, że wymóg ogrzewania jest na poziomie 0 st. Celsjusza, jeżeli jest +1 lub +2 przewoźnik może nie ogrzewać pojazdu, ale wtedy jest zimno. Chcemy podnieść ten pułap do 4-5 stopni Celsjusza.
       Uwagi dotyczące komunikacji miejskiej można zgłaszać m.in. poprzez zakładkę na stronie internetowej ZKM. Ponadto każdy pasażer może zadzwonić do dyspozytora, gdzie uzyska informacje na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej, a także cennika czy Elbląskiej Karty Miejskiej.
       Jak wyjaśnia Michał Górecki najczęściej pasażerowie chcą zmiany godzin odjazdów z konkretnych przystanków, przesunięć w kursach, zdarzają się prośby dotyczące zmiany tras linii.
       – Na przykład od 4 lutego wprowadzamy częściową zmianę trasy linii numer 16. Jest to efekt remontu skrzyżowania ulicy Armii Krajowej, 12 Lutego oraz Hetmańskiej – mówił Michał Górecki. – Podczas tego remontu „szesnastka” jeździła ulicą Nowowiejską oraz Traugutta, to się pasażerom spodobało. Dostaliśmy szereg próśb, aby pozostawić część trasy na tym odcinku, czego efektem będzie ta zmiana. Staramy się uwzględniać potrzeby pasażerów, choć nie zawsze jest to możliwe, niektórych kursów nie da się przesunąć.
      
mw
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • EKM dla przyjezdnych się sprawdzi pod warunkiem, ze będzie ją łatwo nabyć np. w pierwszym lepszym kiosku, czy u każdego kierowcy autobusu. I podobnie zwrócić.
  • Dlaczego rezygnuje się z reklam na autobusach i tramwajach? Za dużo pieniędzy ma ZKM?
  • Estetyka !!!!
  • Bedzie w kazdym monitor 32 cale i reklamy dla pasażerów :(
  • Dlaczego u kierowcy bilet jest droższy o 30% ? Kierowca nie ma z tego żadnej prowizji, mało tego ma się wyrabiać w rozkładzie a jak nie to po premii. Na rynku wsiada 50 dziadków i każdy chce bilet. Jawne złodziejstwo na klientach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Śpiewak(2013-01-23)
  • Śpiewak - właśnie dlatego bilety u kierowcy są droższe.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rowerzysta(2013-01-23)
  • Podwyżki w Elblągu wszystkiego to ja chce by w kazdym tramwaju, autobusie był barek, piwo EB dla dużego i słodycze dla małego pasażera, frytki, hamburgery, kawa, herbata i cola i w. c. , panie Orzech i Górecki i Górecki stać na to ZKM,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Elbląg-bogate miasto!i wciąż p(2013-01-23)
  • Nie ma co narzekać na podwyżki starajmy się jak najmniej korzystać z komunikacji, już teraz jeżdżą puste tramwaje i autobusy. Nie pomogą im narady z mieszkańcami miasta czy umyć szybę czy bez gruntownych zmian w ZKM.
  • Nie ma co narzekać na podwyżki starajmy się jak najmniej korzystać z komunikacji, już teraz jeżdżą puste tramwaje i autobusy. Nie pomogą im narady z mieszkańcami miasta czy umyć szybę czy nie bez gruntownych zmian w ZKM nic nie będzie lepiej.
  • Sztuczne gadki :) masakra. Fakt jest tak, ze całyy elblag mozna autem objechać w 10 minut autem 20 rowerem więc o czym ta dyskusja a ceny biletów 3zł a wiec 6zł w obie strony to żart jak na miasteczko o długości 6 km.
  • gdyby poddać scisłej kontroli autobusy to 70 procent by tego złomu należało wycoać z ruchu są to stare autobysy z tz demobilu złomowego. ile kom. miejska ma własnych autobusów. o ile sią zawiesiło 70% komunikacji tramwajowej to skąd brać pieniądze na utrzymanie. o ile władze miasta nie rozsądnymi decyzjami rozkopało główne ulice to teraz winni straty finansowe komunikacji opłacić prace te winny być wykonywane etapami. a tego bałaganu komunikacyjnego by nie było. nasze władze w ogóle nie liczą się ze społeczeństwem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    EMER99(2013-01-23)
  • Autobusy jeżdżą za sobą jak święte krowy: wieczór, z pętli przy Odrodzenia podjeżdża 9,za nią 11,a za minutę 8,tak samo 13 i 17 - a potem dłuuuugo nic.
Reklama