Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Mur na granicy (wracamy do tematu)

Elbląg, Mur na granicy (wracamy do tematu)
(fot. archiwum portEl.pl)

Sondaż portElu

Czy Twoim zdaniem Mały Ruch Graniczny zostanie przywrócony na granicy z obwodem kaliningradzkim?
tak 35.5%
nie 57.6%
nie mam zdania 6.9%
Liczba głosów: 738. Sondaż został zakończony.

Prawie 300 milionów złotych zostawili w ubiegłym roku w polskich sklepach Rosjanie, którzy przyjeżdżali do naszego regionu. To skala strat, jakie wywoła przedłużające się zawieszenie Małego Ruchu Granicznego. O jego przywrócenie apelują władze regionu, parlamentarzyści. Rząd pozostaje niewzruszony.

Mały Ruch Graniczny nie funkcjonuje od 4 lipca. Rząd podejmując decyzję o jego zawieszeniu, podpierał się względami bezpieczeństwa przed szczytem NATO i Światowymi Dniami Młodzieży. Po zakończeniu ŚDM Małych Ruch Graniczny przywrócono na granicy z Ukrainą, ale już z Rosją (czyli obwodem kaliningradzkim) – nie.
       - Jeśli ustaną przesłanki związane z zagrożeniami bezpieczeństwa, to wtedy będą podejmowane stosowne decyzje. Trudno mówić o terminach. Bezpieczeństwo jest wartością nadrzędną. - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Jarosław Zieliński, wiceminister spraw wewnętrznych. Nie odpowiedział na pytanie, o jakie konkretnie zagrożenia chodzi. - Nic się nie dzieje w tak ważnych sprawach bez przyczyny.
       Decyzja polskiego rządu spotkała się z podobną odpowiedzią ze strony Rosji. Efekt? Na przejściach granicznych z obwodem kaliningradzkim pustki, lokalni przedsiębiorcy liczą straty. - Nie ma Rosjan. Od lipca przyjeżdżają pojedyncze osoby, przed lipcem mieliśmy całe wycieczki – mówi pracownik jednego z elbląskich sklepów.
       Do Elbląga z Kaliningradu przyjeżdża już tylko kilka autobusów w tygodniu. A jeszcze niedawno przyjeżdżało kilka dziennie, nie licząc Rosjan, którzy wybierali się do naszego kraju samochodami. - W tej chwili ruch na granicy z obwodem kaliningradzkim oscyluje w zakresie 7-8 tysięcy osób dziennie. Przed zawieszeniem MRG było to 16-18 tysięcy - informuje st. chorąży Anna Luśnia z referatu prasowego Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej.
       Mieszańcy obwodu kaliningradzkiego tylko w ubiegłym roku zostawili w sklepach w regionie niemal 300 milionów złotych. Gros tych pieniędzy zostało wydanych w powiatach północnej Polski, gdzie najczęściej odbywała się „handlowa turystyka”. „
       Zezwolenia na Mały Ruch Graniczny cieszyły się również dużą popularnością wśród mieszkańców Elbląga. - Zezwolenie zrobiliśmy całą rodziną w maju, nawet nie zdążyliśmy pojechać do obwodu – mówi pani Kasia, którą spotkaliśmy w jednym ze sklepów. - Teraz możemy sobie powiesić zezwolenie w ramce.
       Elblążanie do obwodu kaliningradzkiego jeździli głównie po paliwo i papierosy. - I co komu przeszkadzało, że raz w miesiącu zatankowałem po drugiej stronie granicy – denerwuje się pan Piotr, który regularnie jeździł na rosyjską stację benzynową.
       Polacy i Rosjanie, by przejeżdżać przez granicę, muszą mieć od lipca wizy, które są o wiele droższe od wydawanego na co najmniej dwa lata zezwolenia. Koszt wizy uprawniającej do jedno - lub dwukrotnego przekroczenia granicy do 154 zł. Nie licząc opłat za pośrednictwo. - Nie ma zwiększonego popytu na wizy. Aczkolwiek są osoby, które mają zezwolenie na Mały Ruch Graniczny i występują po wizy. Część jednak czeka na odwieszenie MRG – informuje Anna Lewicka z jednego z biur podróży w Elblągu.
       O przywrócenie Małego Ruchu Granicznego apelują parlamentarzyści z naszego regionu, zarówno z opozycji jak i obozu rządowego, a także władze regionu. Piszą kolejne pisma i interpelacje, zabierają głos w mediach, tłumacząc, że zawieszenie MRG to dla województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego strzał w kolano. Minister spraw wewnętrznych i rząd nadal pozostają jednak przy swoim.